Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Interpretaties van fotos door de man met de pet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Interpretaties van fotos door de man met de pet

    Mijn vriendin zegd af en toe wel eens "ge moet er zo je werk niet van maken, de mensen zien het verschil toch niet".

    En ze bedoeld dan uiteraard dat ik graag mijn fotografie verzorg en zoveel mogelijk op details let waar ze dan denkt van "dit is overkill".
    Veel werk aan belichting opstellen, makeup, de shoot zelf, nabewerking,...

    Nu....

    Probleem is dat ik van dichtbij niet scherp meer zie zonder bril. Mensen met een bril kennen het probleem wel.

    Nu moet het lukken dat ik in alle drukte snel snel snel een foto of 5 in een bos moest gaan nemen voor een minireportage en ik mijn bril niet bijhad.
    En ik moest snel weer weg etc etc ... geen tijd geen tijd....

    Ik check even de fotos op belichting en dat zag er goed uit.

    Nu kom ik thuis en zie dat de belangrijkste foto een scherpstelling genomen had op een takje van een boompje/struikje waar ik tussen stond wegens plaatsgebrek.
    Da moet nu weer lukken e zeg. En van die setting had ik maar 1 foto dan nog En tis juist die foto dat de klant wil publiceren!!! (internet en krant dan nog)

    Mijn focus lag dus 100% verkeerd, Echt er totaal over.

    Maar mijn klant was dik tevreden en ik heb er massas dank voor gekregen

    Nu weet ik ook wel dat het niet allemaal HOF-fotos kunnen zijn. Maar stellen jullie ook vast dat de man met de pet eigenlijk niet ziet hoeveel moeite wij wel niet moeten doen om mooi fotos af te leveren. En dat een fotoke met de (oude) gsm eigenlijk even goed is???

  • #2
    Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

    Misschien moeten we ons afvragen of wat er hier op het forum ronddwaalt niet te streng is!
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

      Het ene houdt het andere toch niet tegen?
      Als je voor jezelf altijd streeft naar het best mogelijke (goed wetende dat perfectie misschien onmogelijk is, in mijn geval zeker onmogelijk is ), dan weet je voor jezelf dat je klant eigenlijk nooit ontevreden hoeft te zijn. En als de klant dan nog minder kritisch is dan jezelf is dat geen slechte zaak. Omgekeerd zou al erger zijn... Of nog erger, jij weet dat je de best mogelijke foto voor jezelf hebt geproduceerd en je klant blijft neuten over dingen waar misschien niet over geneut moet worden om de simpele reden dat hij/zij eigenlijk niet wil betalen bvb.

      Anders ligt het hier op het forum. Hier post je om bij te leren en dan moet je kunnen leven met (harde) kritiek. Zolang die natuurlijk onderbouwd en terecht is. Dat durft ook wel eens haperen bij sommigen

      Comment


      • #4
        Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

        zie het zo: je hebt doe foto moeten presenteren omdat je niet anders kon.
        Als je meer tijd had/minder pech had je een naar jouw norm goede foto kunnen uitpikken en maakte je al de selectie voor de minder kieskeurige klant de kans kreeg die foto eruit te kiezen.
        Maar inderdaad is het zo dat mensen gewoon niet letten op wat een foto goed/slecht maakt. Soms komen ze af met foto's die ik 'moet gezien hebben' en als ik ze dan zie is het verre van een goede foto. Vaak gaat het meer om wat er te zien is dan of het al dan niet goed in beeld gebracht is. Los daarvan, ik maar ook nog veel fouten dus ik heb ook nog te leren, maar je ziet meer en meer zelf je fouten en werkpunten

        Comment


        • #5
          Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

          ik vraag me af of je een opdrachtgever/klant, al dan niet betalend, ook je slechte opnames moet laten zien om te kiezen. Als je natuurlijk net die foto die hij wilde niet ok vindt dan kan je de klant ook eerlijk vertellen dat de foto niets is en ze hem niet tonen maar voorstellen het even over te doen. Je wil later toch niet een echt slechte foto tegenkomen waar jouw naam onder staat, of dat hij juist die foto toont om je aan te bevelen aan een andere potentiële klant die misschien wel een foto kan beoordelen.

          Een ding waar ik altijd voor zorg is dat ik een noodleesbril in de tas heb zitten zodat ik toch een minimum controle houd. Zulke brillen, heel goedkoop te vinden, heb ik ook in huis op cruciale plaatsen liggen, het bespaart me veel frustratie, zeker 's nachts. Overdag heb ik meestal een multifocale o de neus, dan stelt het probleem zich zelden.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

            Laat mij hier een eenvoudige repliek geven: perfectionisme is goed maar niet zeer goed, perfectionisme is naar alle waarschijnlijkheid een van de bronnen tot depressie.

            Comment


            • #7
              Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

              Mooi topic en weer eens de waarheid als een koe die helaas niet door iedereen graag gelezen wordt.

              Een foto is goed wanneer iemand die mooi vindt, wanneer dat bij iemand iets oproept. Scherpte, kleur, ... bepalen wel de technische kwaliteit van een foto, maar de gevoelsmatige inhoud wordt door dat derde oog waargenomen en dat kan je nu éénmaal niet berekenen, in formules gieten ...

              zoals het spreekwoord: Schoon rost is ook schoon, maar 't moet schoon zijn, waarmee ik hiermee niemand viseer, enkel dat de waarnemer de beoordeler is voor zichzelf en niet kan spreken in naam van een ander. Iedereen vindt zijn madam schoon (allee, ik veronderstel dat toch en hoop het toch voor de wederhelft) alhoewel dit niet altijd zo is voor de omstaander.

              Nu naar fotografie toe. Heb je geen knopke aan je toestel voor het aanpassen van de zoeker aan je oogsterkte, afwijking ? Indien ja, had je dat beter aangepast.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                Mooi topic en weer eens de waarheid als een koe die helaas niet door iedereen graag gelezen wordt.

                Een foto is goed wanneer iemand die mooi vindt, wanneer dat bij iemand iets oproept. Scherpte, kleur, ... bepalen wel de technische kwaliteit van een foto, maar de gevoelsmatige inhoud wordt door dat derde oog waargenomen en dat kan je nu éénmaal niet berekenen, in formules gieten ...

                zoals het spreekwoord: Schoon rost is ook schoon, maar 't moet schoon zijn, waarmee ik hiermee niemand viseer, enkel dat de waarnemer de beoordeler is voor zichzelf en niet kan spreken in naam van een ander. Iedereen vindt zijn madam schoon (allee, ik veronderstel dat toch en hoop het toch voor de wederhelft) alhoewel dit niet altijd zo is voor de omstaander.

                Nu naar fotografie toe. Heb je geen knopke aan je toestel voor het aanpassen van de zoeker aan je oogsterkte, afwijking ? Indien ja, had je dat beter aangepast.
                Inderdaad dit is een waarheid als een koe. Maar als je zelf je foto's mooi vindt, dan mag je er hier nooit nog eentje plaatsen, want daar krijg je altijd verschillende meningen, gaande van zeer mooi tot het zegt me niks.
                Waarom plaats je dan toch nog foto's ????

                Comment


                • #9
                  Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Inderdaad dit is een waarheid als een koe. Maar als je zelf je foto's mooi vindt, dan mag je er hier nooit nog eentje plaatsen, want daar krijg je altijd verschillende meningen, gaande van zeer mooi tot het zegt me niks.
                  Waarom plaats je dan toch nog foto's ????
                  Je plaatst een foto omdat jij die mooi vindt en hoopt dat anderen dit ook zullen smaken ... Dat is ook zo met tentoonstellingen. Niet alles wat op hangt is daarom even gesmaakt door de bezoeker. Je hebt er die vallen voor de potloodlijn van Appel. Ik val gewoon voor een eetbare appel...
                  Vandaar dat ik feitelijk vind dat een show-case enkel zou mogen dienen voor het plaatsen van een fot. No comments ...
                  Wil je een persoonlijk gedacht van iemand, zet de foto in beoordeling maar aanvaard dan ook alle kritiek, goede en vooral aanvaard de negatieve
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Je plaatst een foto omdat jij die mooi vindt en hoopt dat anderen dit ook zullen smaken ... Dat is ook zo met tentoonstellingen. Niet alles wat op hangt is daarom even gesmaakt door de bezoeker. Je hebt er die vallen voor de potloodlijn van Appel. Ik val gewoon voor een eetbare appel...
                    Vandaar dat ik feitelijk vind dat een show-case enkel zou mogen dienen voor het plaatsen van een fot. No comments ...
                    Wil je een persoonlijk gedacht van iemand, zet de foto in beoordeling maar aanvaard dan ook alle kritiek, goede en vooral aanvaard de negatieve
                    Tsja, daar noem zo iets, beoordeling, je moet eens zien hoeveel, of moet ik schrijven hoe weinig, reacties er daar te sprokkelen vallen.
                    Wanneer er slechts één of twee reageren.... hebben die het dan bij het rechte eind ???
                    Liever een tien- vijftiental reacties in beginnershoek, en wanneer daar de overgrote meerderheid het over een bepaalde 'fout' heeft, dan weet je het wel.
                    En begin nu niet over het kuddegedrag, dat de één de ander volgt, want dat valt heel goed mee.
                    Ik post nu en dan eens in SC, maar toch blijf ik meestal in beginnershoek, een plaats waar ik me nog steeds het beste thuisvoel.
                    Ik moet, en ben al zeker niet van plan commercieel voordeel te halen uit mijn foto's, en ik heb al zeker niet de behoefte om een expert te worden op het gebied van fotografie, dus met die heel beperkte ambities zit ik goed .
                    Enne wat dus heel belangrijk is.... ik vind mijn foto's redelijk, maar ben altijd blij met tips voor kleine/grote verbeteringen .
                    Last edited by Guest17; 13 februari 2015, 10:33.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

                      Wat je ophaalt heb ik ook wel geschreven ....
                      Trouwens, waar ergens heb ik het over kuddegedrag gehad .... Niet zomaar woorden in andersmond aub ...
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Wat je ophaalt heb ik ook wel geschreven ....
                        Trouwens, waar ergens heb ik het over kuddegedrag gehad .... Niet zomaar woorden in andersmond aub ...
                        Ik heb dat niet geschreven, ik schreef enkel "en begin nu niet met...." omdat dit hier reeds meermaals (ivm beginnershoek) door anderen werd geschreven.
                        Ik wilde je gewoon (eventueel) voor zijn. Ik heb dus niks in je mond gelegd en ook niet geschreven dat je het er reeds hebt over gehad...... eens goed lezen, maar sans rancune, ik kan tegen een stootje . En nu ga ik nog een fotoke plaatsen in ... euh beginnershoek .
                        Last edited by Guest17; 13 februari 2015, 12:47.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Ik heb dat niet geschreven, ik schreef enkel "en begin nu niet met...." omdat dit hier reeds meermaals (ivm beginnershoek) door anderen werd geschreven.
                          Ik wilde je gewoon (eventueel) voor zijn. Ik heb dus niks in je mond gelegd en ook niet geschreven dat je het er reeds hebt over gehad...... eens goed lezen, maar sans rancune, ik kan tegen een stootje . En nu ga ik nog een fotoke plaatsen in ... euh beginnershoek .
                          Mag ik het beoordelen ? 't is overmorgen carnaval .... ssss, stoute jongen, niet doen.
                          Ik zal de foto eens bekijken
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                            Mag ik het beoordelen ? 't is overmorgen carnaval .... ssss, stoute jongen, niet doen.
                            Ik zal de foto eens bekijken
                            Je moet je niet verplicht voelen hé .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Interpretaties van fotos door de man met de pet

                              Bedankt voor de feedback, ik ga er de tips uit halen

                              @Wim: ja de dioptrie van mijn toestel is aangepast op mijn ogen zonder bril natuurlijk. dus die zal op +2 staan vermoed ik omdat ik voor te lezen ook die brilsterkte nodig heb.

                              Mijn punt was eigenlijk gewoon dat een foto die hier nooit gewaardeerd zou kunnen worden (gewoon omdat em echt slecht is ook) dat de gewoon mensen die niets van fotografie kennen daar blijkbaar toch mee kontent zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X