Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slideshow in zaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Slideshow in zaal

    Hallo,
    Men heeft mij gevraagd om een powerpoint presentatie te geven van mijn foto's in een zaaltje. Men heeft er alle apparatuur ter beschikking voor beeld en geluid. Ik vraag me eigenlijk af of mijn foto's die allemaal met een Nikon D70 gemaakt zijn wel geschikt zijn voor een dergelijke vergroting. Mijn oud toestel (uit 2004) heeft een capaciteit van 6.1 megapixel en alle foto's zijn gemaakt in JPEG Normal en enkele in Fine (dus niet in RAW). Ik heb sedert onlangs Lightroom5 en wanneer ik de foto uitvergroot voor bepaalde correcties zie ik snel blokjes.
    Heeft iemand daar ervaring mee of dat mogelijk is zonder al teveel rastervorming?
    Bedankt voor alle tips!
    Raf.
    Last edited by muesli; 9 februari 2015, 22:05.

  • #2
    Re: Slideshow in zaal

    Welke resulutie heeft een beamer?

    Dat gaat gewoon goed als je de foto's aanlevert in de resiltie van de beamer(pix in hoogte of breedte aangepast).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Slideshow in zaal

      Je fototoestel kan de resolutie van een beamer zonder meer aan, dat is zelden meer dan 1280 aan de langste kant. Van belang is dat je ze juist gaat croppen.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Slideshow in zaal

        Welke resolutie de beamer heeft weet ik niet. Het is voor deze zomer in Canada dat men mij gevraagd heeft een "lecture" te geven voor de Historical Society. Ik zal dat pas zien als ik daar ben. Maar aangezien ik geen ervaring heb met het geven van een slideshow van mijn eigen foto's twijfelde ik.
        Dus ik zou best te weten komen hoe groot (of hoe klein) de resolutie is en dan mijn foto's aanpassen aan diezelfde resolutie? Wat bedoelt men met juist croppen (uitsnijden van de foto?) Bedankt reeds voor de reacties,
        Raf.

        Comment


        • #5
          Re: Slideshow in zaal

          Vooral de kans dat de verhouding dezelfde is als jouw foto's is klein, vervormde foto's zijn nooit mooi.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Slideshow in zaal

            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
            Vooral de kans dat de verhouding dezelfde is als jouw foto's is klein, vervormde foto's zijn nooit mooi.
            Dat gebeurd toch niet. Op je computer scherm worden er tich gewoon zwarte banden weergegeven en de beamer is gewoon een tweede scherm.

            Dus foto's in de portretstand het aantal pixels geven van de hoogte van de beamer en landschapsstand van de breedte.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Slideshow in zaal

              Vraag toch gewoon welk model beamer ze gebruiken, merk en type .. en zoek de spec via google .. klaar ! echt geen raketwetenschappen hoor !

              Comment


              • #8
                Re: Slideshow in zaal

                Ik zal eens contact opnemen met de organisator. Die heeft wel iemand ter beschikking die voor de technische kant van de lezingen zorgt. Ik zal vragen dat ze mij laten weten welke beamer ze gebruiken.

                Comment


                • #9
                  Re: Slideshow in zaal

                  De meeste recente beamers hebben een resolutie van 1920 x 1080 pixels (full-HD), maar er zijn ook beamers met een resolutie van 1920 x 1200 pixels.
                  Oudere beamers hebben een lagere resolutie, de nieuwste 4K beamers zullen op dit ogenblik nog niet zoveel in gebruik zijn (de prijs is nog te hoog).

                  Het beste is dat je vraagt wat de maximale resolutie van de beamer is, als je de foto's in het juiste formaat zet dan krijg je de beste weergave (vooral de scherpte).
                  Als de bestanden te klein zijn, dan worden ze uitvergroot, dat kan voor blokvorming zorgen, als de bestanden te groot zijn, dan is het mogelijk dat ze onscherp worden omdat het beeld automatisch aangepast wordt naar de resolutie van de beamer (en dat gaat minder goed dan wanneer je dat doet met een fotobewerkingsprogramma).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slideshow in zaal

                    Hoi,

                    Het is inderdaad best uw beelden aan te passen aan de beamer, zoals Bart ook al aangaf. Wij hebben nog een beamer van 1400 op 1050, maar de meesten zijn nu inderdaad 1920 op 1080 of 1920 op 1200.

                    92 dpi is anderzijds genoeg voor een beamer of beeldscherm, het hoeft geen printer resolutie te zijn. Maak enkele beelden op het formaat van de beamer, mail ze naar Canada en laat ze het ginds eens proberen, geeft je een dubbelcheck.

                    Succes.

                    M V G.
                    BD1766BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slideshow in zaal

                      daar gaan we weer ! een beamer heeft geen PPI net zo min als een scherm .. ad nauseam ! leest er hier nu niemand werkelijk iets ?

                      Comment

                      Working...
                      X