Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's nemen Disney On Ice

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's nemen Disney On Ice

    Hallo,

    ik zou enkele foto's mogen nemen tijdens Disney On Ice in de Lotto Arena dit weekend.

    Mijn toestel is een D3200 met een 18-105mm lensje erop.

    Op welke stand zou ik best foto's maken?
    Ben ik beter dat ik op automatisch instel?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Foto's nemen Disney On Ice

    Op P, sluiter 1/250, portrait, AFS-continue, +1 belichting, Auto ISO 1600-6400, 1punt-scherpstelling, lichtmeting 8mm centrum (alhoewel ik niet weet of mijn toestel dit laatste kan?)????
    Dit werd me door een fotoliefhebber ingefluisterd.
    Nog enige tips?

    Comment


    • #3
      Re: Foto's nemen Disney On Ice

      Als het mogelijk is: A + auto iso van min tot max en verhogen bij 1/250 ste, één focuspunt en keizen welke je nodig hebt, spotmeting dan meet je in het scherpstelpunt.
      De eerste foto's goed bekijken met histogram en je belichtingscompensatie aanpassen.
      Ook de sluitertijd, waarbij de isso gaat verhogen, eventueel verhogen tot de onderwerpen bewogen gaan worden. Je kan met langere sluitertijd werken als je goed oplet als het langzamer gaat, bv top van een sprong, net voor de start van een serie enz..
      Dit is niet ingefluisterd, maar gewoon uit mijn duim gezogen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Foto's nemen Disney On Ice

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Dit is niet ingefluisterd, maar gewoon uit mijn duim gezogen.
        goeie duim!
        mijn raad is niet boven de ISO3200 te gaan met dit toestel, en ook uiteraard in RAW te werken en in post-proces de ruis te lijf te gaan
        weet niet zeker of jouw toestel auto iso heeft...
        lichtmeting en focusing 1 punt maar overweeg bij de zachtere bewegingen 3d scherpstelling, dan voorspelt hij de volgende seconde of meer de beweging qua scherpstelling en schiet je gewoon continue
        P of A mode is wat jij makkelijkst vind...
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Foto's nemen Disney On Ice

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          lichtmeting en focusing 1 punt maar overweeg bij de zachtere bewegingen 3d scherpstelling, dan voorspelt hij de volgende seconde of meer de beweging qua scherpstelling en schiet je gewoon continue...
          Daar heb ik nog nooit goede resultaten meebereikt en kunstschaatsers bewegen niet willekeurig. Één punt op een schatser ziten en mee bewegen en klik.

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          P of A mode is wat jij makkelijkst vind...
          Bijh P weet je minder goed wat de caera gaat en kan gewoon een veel hogere iso en kleiner diafragma gekozen worden.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Foto's nemen Disney On Ice

            tuurlijk, heb je volledig gelijk in, maar de TS weet nog niet in welke stand hij dit zou moeten proberen, dus stel ik oplossingen voor om
            op een makkelijke manier wat treffers te hebben,
            een ervaren persoon zou dit op een andere manier aanpakken en dus ook een specifiekere vraag stellen
            panning is nu ook niet het makkelijkste om in één keer goed te hebben, niet?
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Foto's nemen Disney On Ice

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              tuurlijk, heb je volledig gelijk in, maar de TS weet nog niet in welke stand hij dit zou moeten proberen, ...
              Klopt jammer genoeg
              Ik heb de antwoorden op tijd kunnen zien en heb me behoorlijk uit de slag kunnen trekken moet ik zeggen.
              Panning is inderdaad een moeilijke en gezien de beperkte kansen voor een mooie foto heb ik daar geen risico's genomen.
              De lens kon zijn taak maar nipt aan (wat de max. zoom betreft, 55mm/200mm ware beter geweest) maar voor de rest heb ik heel wat (voor mij) mooie foto's kunnen nemen.
              Meestal op P (enkele foto's op A), 1/250, licht +1, ISO 3200 (maar snel overgeschakeld op 1600), RAW+jpeg

              Het probleem is wel dat de display op het toestel niet 100% accuraat is en dat het dan ook wat gissen is en bang afwachten tot je thuis voor de pc zit Het viel gelukkig wel redelijk goed mee.
              Zoals te verwachten viel heb ik in continue-mode telkens bij de 2de foto het beste resultaat.
              Mijn toestel kon 3-4 foto's in continue nemen vooraleer hij tegen de snelheidsgrens van de SD-kaart aan liep. Gelukkig had ik hiermee voldoende.

              Bedankt voor de input mensen! Ik heb een mooi aandenken!

              Comment


              • #8
                Re: Foto's nemen Disney On Ice

                leuk dat je je uit de slag kon trekken,
                snelheidsgrens van je sd-kaartje zal je vlugger bereiken als je j-peg + raw doet (is toch 32mb/foto aan 4 foto's/seconde hé)
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's nemen Disney On Ice

                  Oorspronkelijk geplaatst door Testedoene Bekijk bericht
                  Het probleem is wel dat de display op het toestel niet 100% accuraat is en dat het dan ook wat gissen is en bang afwachten tot je thuis voor de pc zit Het viel gelukkig wel redelijk goed mee.
                  Meestak is het display wel accuraat, maar je ogen niet. Dus daarom erbij gezewt met histogram bekijken. Je hebt waarschijnlijk grote pupillen daar en dan lijkt je display veel lichter dan het in werkelijkheid is. Ook kun je vrijwel op elke Nikon erg ver inzoomen op het scherpstelpunt.

                  Foto's goed analyseren en bedenken wat er anders moet en de volgende keer proberen betere resultaten te behalen. Dat is de beste leerweg.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment

                  Working...
                  X