Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichting portret

    Beste allemaal,

    Na enkele jaren steeds portretten te maken in natuurlijk licht, ben ik enkele weken geleden begonnen met werken met studiobelichting. Ik heb een 200W en 400W studioflits aangekocht met paraplu's en toebehoren. Om de kunst wat onder de knie te krijgen probeer ik iedere week een belichting uit een reeds bestaand portret na te bootsen. Op die manier heb ik al wat basistechnieken onder de knie gekregen.

    Nu zit ik mijn hoofd te breken op een bepaald portret van de Amerikaanse fotograaf B. Rasmussen.
    Hier is de link van het beeld: http://cdn.lightgalleries.net/4c8643...NBCU_006-1.jpg
    Hebben jullie soms een idee hoe hij dit model zou hebben belicht? Met mijn weinige ervaring kan ik nog niet achterhalen waar hij zijn belichting heeft geplaatst. Ik heb hier al enkele mooie voorbeelden gezien van BD'ers die zonder veel moeite kunnen achterhalen waar de belichting is geplaatst in een bepaald portret

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Belichting portret

    Ik interpreteer het licht in de foto die je gaf als volgt:

    Links van het model staat een lichtbron (hoofdlicht), zie ook catchlight in model zijn linkeroog. Deze bron staat vrij hoog opgesteld, want de bovenkant van de arm is nogal belicht.
    Rechts van het model staat een (iets zachtere) lichtbron (met een lagere intensiteit dan het hoofdlicht), want de zijkant van het gelaat en de bovenarm zijn belicht. De catchlight in het rechteroog duidt erop dat het geen reflectie-paneel was en dat het licht, qua positie, merkbaar lager staat dan de andere lichtbron.

    Benieuwd wat anderen zien...

    Groetjes, V.
    http://www.catchlight.be
    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

    Comment


    • #3
      Re: Belichting portret

      Ik volg Vincent maar ik zie en derde licht hoog boven het model.
      Links kan er evengoed een reflector staan om het harde licht van rechts terug te bouncen.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Belichting portret

        Denk ook links een reflectiescherm om licht van rechts te weerkaatsen en centraal (rechts) hoog een softbox.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Belichting portret

          Standaard Rembrandlicht

          Hoofdlicht Camera rechts
          Invullicht waarschijnlijk reflectiepaneel langs links.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Belichting portret

            Rembrandlicht ?? LOL
            Is heel moeilijk of zelfs ondoenbaar bij zwarte mensen denk ik.

            2 flitsen.
            1 Keylight met een softbox boven de fotograaf. Het licht is niet zacht genoeg om een plu te zijn naar mijn aanvoelen.
            1 rechts wat nogal redelijk evident is.
            links achter het model doet twijfelen of er geen invulflits staat, toch zet ik mijn geld in op een zilverreflector gezien de manier waarop het reflecteert op zijn wang.

            Comment


            • #7
              Re: Belichting portret

              Bedankt voor jullie reacties! Ik ga hier deze week eens mee aan de slag
              Persoonlijk vind ik de contrasten erg mooi. Ieders smaak natuurlijk, want ik kan mij voorstellen dat velen het contrast te zwaar vinden.
              Het licht lijkt redelijk hard en gebundeld (zie voorhoofd, topje van neus,...) Plaats ik daarvoor de belichting redelijk ver van het model?

              Comment


              • #8
                Re: Belichting portret

                Probeer het boek van Scott Kelby, Light it, shoot it, retouch it.
                Of nog beter de belichtingtips van Zack Arias.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Belichting portret

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                  Probeer het boek van Scott Kelby, Light it, shoot it, retouch it.
                  Bestaat daar een Nederlandstalige versie van ?
                  Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belichting portret

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nickel Bekijk bericht
                    Bestaat daar een Nederlandstalige versie van ?
                    Denk het niet, jammergenoeg.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belichting portret

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                      Probeer het boek van Scott Kelby, Light it, shoot it, retouch it.
                      Of nog beter de belichtingtips van Zack Arias.
                      Zack Arias vind ik echt een aanrader. Heb beide one light dvd's aangekocht en daar heb ik al een bom van informatie uitgehaald.
                      Nikon D7000 - Nikkor 18-105mm en 50mm F1.8 glaasje

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belichting portret

                        Licht:
                        Regel 1: Hoe groter de bron, hoe zachter (paraplu, softbox,..) maken het licht zacht door hun formaat.
                        Regel 2: Hoe groter de afstand tot je model, hoe minder vermogen je hebt, maar het licht wordt ook harder met toename van de afstand.

                        Kunst is daar mee te spelen met die parameters.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belichting portret

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          Rembrandlicht ?? LOL
                          Is heel moeilijk of zelfs ondoenbaar bij zwarte mensen denk ik.
                          Rembrandlicht is een belichtingspatroon (plaatsing van hoofdlicht ten opzichte van het model) 45° hoog / 45° opzij.
                          Typiche kenmerken zijn de 45° schaduwlijn die over het gezicht loopt (zie voorhoofd) en de lichtdriehoek die het oog aan de schaduwkant oplicht (oog camera links).

                          Heeft niets te maken met de huidskeur van het model.
                          Bij zwarte mensen moet je gebuik maken van Highlights op de huid en extra (zij) lichten om structuur en diepte te creëren.
                          Het helpt ook om de huid wat galnzend te maken.

                          Aan TS,

                          Kom op 7 of 8 maart me eens opzoeken op de Imaging Days in Brussel en kom het een en ander uitproberen in onze studio's op onze stand.
                          Last edited by zunoel; 11 februari 2015, 11:15.
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment

                          Working...
                          X