Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat doet THM-file bij Canon RAW?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat doet THM-file bij Canon RAW?

    Ik had eens een vraagje i.v.m. Canon RAW.
    ik ben de laatste dagen eens aan het spelen gegaan met RAW formaat foto's op mijn 10D. nu als ik die cf kaart bekijk op mijn pc blijkt dat ik van elke foto 2 files heb, de CRW file en een THM file.
    ik heb al begrepen dat die CRW de RAW file is , maar wat doet dan die veel kleinere THM file? en kan ik hem zonder problemen wissen?

    groetjes

    David Goovaerts
    Canon EOS 1DsmkIII & 1Dx, L lenzen

  • #2
    Beste Tiger,
    met o.a. de 10D worden er spijtig genoeg steeds twee files weggeschreven op de CF kaart nml, de CRW ( raw) en de THM ( de bewuste jpg of jpeg file) deze kan je in de 10D instellingen naar eigen keuze van klein naar groot instellen. Het interessantste is eigenlijk als je de raw gebruikt de jpeg op kleinste stand te zetten voor wat betreft plaats besparing.
    groetjes.
    P.S. de THM kan je gerust verwijderen.

    Comment


    • #3
      bedankt voor die info,
      maar wat ik dan nog wel raar vind is dat als ik die JPG instelling voor raw verander... groot of klein dat die THM file helemaal niet van groote veranderd (blijft een foto van ongeveer 160pixels)

      Ik lees hier overal dat die JPG enbeded is, wat wil zeggen dat die binnen in de CRW file zit. of is dat weer een misopvatting van mij?



      David Goovaerts
      Canon EOS 1DsmkIII & 1Dx, L lenzen

      Comment


      • #4
        Beste Tiger,
        De THM file zit juist ja in de CRW file ingebakken, eigenlijk met de bedoeling als je raw schiet dat je snel een kleine file kan bewerken en of opsturen via PC of andere middelen.( wat betreft de grote van de files als je de jpg instelling verandert, kijk eens naar de grote van de raw, die is verandert.
        groetjes rol

        Comment


        • #5
          Ik denk dat de THM-file een thumbnail is die in de camera gebruikt kan worden als een snelle review van je RAW file in de 10D...

          Normaal gezien geen enkel probleem om deze te wissen.
          Nikon D300 & een beetje glas...
          Iets kleiners als carry everywhere

          Comment


          • #6
            Originally posted by **********
            Beste Tiger,
            De THM file zit juist ja in de CRW file ingebakken, eigenlijk met de bedoeling als je raw schiet dat je snel een kleine file kan bewerken en of opsturen via PC of andere middelen.( wat betreft de grote van de files als je de jpg instelling verandert, kijk eens naar de grote van de raw, die is verandert.
            groetjes rol
            Ik denk dat het ietsje anders is en dat de JPEG file in de RAW file geïnbed zit. Als je deze dan wilt, moet je de JPEG op de PC eruit halen met de RAW-software van Canon of nog andere...

            De THM-file heeft volgens mij niets te maken met de JPEG of de RAW zelf en dient enkel als preview in de 10D zelf. Ben je op de PC dus niets meer mee....
            Nikon D300 & een beetje glas...
            Iets kleiners als carry everywhere

            Comment


            • #7
              Beste Internoken,
              je hebt gelijk hoor de THM wordt ook wel degelijk in de camera gebruikt voor het visualiseren van een raw.

              De jpg kan enkel geextrageerd worden door een programma en niet appart bekeken worden.
              groetjes rol.
              was nog niet goed wakker

              Comment


              • #8
                thm-files weggooien vind ik niet zo'n goed idee....daar staat namelijk de exif-info in as far as I know....
                www.lowspark.nl

                Comment


                • #9
                  Hi
                  mikekiwi,
                  juist even uitgetest hoor in Adobe CS , exif blijft na verwijderen THM
                  groetjes rol

                  Comment


                  • #10


                    Originally posted by **********
                    Hi
                    mikekiwi,
                    juist even uitgetest hoor in Adobe CS , exif blijft na verwijderen THM
                    groetjes rol

                    Nu ook even uitgetest en je hebt gelijk...
                    Ik was in de war omdat Irfanview bij de THM-file wel de EXIF laat zien, maar bij de RAW-file niet. Blijkbaar herkent IrfanView geen EXIF in raw-files, maar C1 (en PS CS dus) wel.....
                    www.lowspark.nl

                    Comment


                    • #11
                      Merci Gasten,

                      Ik denk dat ik maar eens enkele honderden files ga beginnen dumpen. niet dat ze zo extreem veel plaats inpakken, maar het word wel een stuk overzichtelijker.
                      David Goovaerts
                      Canon EOS 1DsmkIII & 1Dx, L lenzen

                      Comment


                      • #12
                        Wijzig THM eens in JPG en je zal de foto eveneens kunnen oproepen en bekijken met uw fotobewerkingsprogramma en viewers (PS, Irfanvieuw, ACDSee, ...) inclusief metadata. Probeer maar eens.
                        Ik weet niet of het normaal is, maar bij het downbloaden van mijn kaartjes krijg ik naast een CRW en THM eveneens een afzonderlijke TXT file met de metadata. Enfin, niks weggooien en mee op mijn backup-cd zetten kan nooit geen kwaad. Ik werk met een D60.

                        Comment


                        • #13
                          Je mag de thm's altijd deleten dat kan op zich geen kwaad maar :

                          - de thm heeft als taak voor snellere thumbnails te zorgen. Doe je hem weg gaat dit dus in veel programma's het tonen van de thumbnails vertragen.

                          - Als je de thm delete ga je exif informatie verliezen. De meest volledige en correcte exif info zit immers in de thm en niet in de RAW. Er kan ook exif info uit de raw gehaald worden maar deze zou niet steeds correct zijn en is niet volledig.

                          - Als je iptc data gebruikt moet je de thm bewaren want de RAw file kent geen iptc. De THM natuurlijk wel.

                          Comment

                          Working...
                          X