Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geijkte kleurenkaart.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geijkte kleurenkaart.

    Weet men iemand waar men een geijkte kleurenkaart kan kopen.???

  • #2


    in een deftige fotozaak... bijvoorbeeld Grobet (antwerpen) of bij Servix (aartselaar), m.a.w. vakhandelaars... meestal zijn die dingen wel op bestelling...
    some toys 4 big boys
    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

    Comment


    • #3
      Werk al jaren met de: Kodak Neutral Test Card met grijs 18 % en wit 90 % reflectie samen met de Kodak Color Control Patches en Kodak Gray Scale. Is een complete set die ook door drukkers gebruikt wordt.
      Te bestellen bij de betere fotohandel.
      Pas op: is niet goedkoop, maar actuele prijzen zijn mij onbekend.
      Mijn set is al zeker 20 jaar oud. Gebruikte deze set vroeger zelfs in de kleurendoka om mijn kleur analyser te eiken.
      Canon EOS30 + EOS20D + EF 17-40 USM + EF 28-135 IS USM + EF 75-300 IS USM + Speedlite 420EX

      Comment


      • #4
        Een grijskaart kost rond de 20 a 25 € schijnt. Een kleurenkaart meer maar geen 75€ want dat is de limiet die ik geplaatst had. Ben nieuwsgierig wat het juist gaat kosten.

        Comment


        • #5
          Heb al maanden zo'n kaart in bestelling. De winkel wacht tot De Beukelaer op zijn beurt wil bestellen maar dat doet deze niet voor één kaart, dit is wat de winkel mij steeds maar weer opnieuw verteld.
          Nochtans is dit een keten met winkels in verschillende steden.....


          Dus als nu iedereen eens zo'n kaart zou willen bestellen......alhoewel dan is de vraag misschien weer te groot en wordt het nog duurder......'t is een soepke ja als het niet meer in voorraad is bij de groothandel.....

          Comment


          • #6
            een neutral grey card is soms klein wanneer men grote objecten wil fotograferen. Daarom een trukje : neem een wit zwart krant, leg deze in de te fotograferen omgeving, stel onscherp in...en je bekomt een prima neutrale grijswaarde van +/- 15 densiteit
            Henri
            lidnummer: BD0435BE

            Comment


            • #7
              Originally posted by kodachrome
              een neutral grey card is soms klein wanneer men grote objecten wil fotograferen. Daarom een trukje : neem een wit zwart krant, leg deze in de te fotograferen omgeving, stel onscherp in...en je bekomt een prima neutrale grijswaarde van +/- 15 densiteit
              Henri
              Ik bestelde de gecombineerde kaart ene kant grijswaarde andere kant de kleuren. Het zijn vooral de kleuren die mij interesseren tijdens de nabewerking om eventueel mijn workflow aan te passen.
              Een grijswaardekaart kan je ook makkelijk zelf maken in PS bv en afprinten. Ook een betonweg is een hulpmiddel. Maar ook je krant is inderdaad een goed middel. Alleen ik heb, aan een grijskaart, bij flitslicht niets aan.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Potske
                Originally posted by kodachrome
                een neutral grey card is soms klein wanneer men grote objecten wil fotograferen. Daarom een trukje : neem een wit zwart krant, leg deze in de te fotograferen omgeving, stel onscherp in...en je bekomt een prima neutrale grijswaarde van +/- 15 densiteit
                Henri
                Ik bestelde de gecombineerde kaart ene kant grijswaarde andere kant de kleuren. Het zijn vooral de kleuren die mij interesseren tijdens de nabewerking om eventueel mijn workflow aan te passen.
                Een grijswaardekaart kan je ook makkelijk zelf maken in PS bv en afprinten. Ook een betonweg is een hulpmiddel. Maar ook je krant is inderdaad een goed middel. Alleen ik heb, aan een grijskaart, bij flitslicht niets aan.
                een grijskaart afprinten is not done

                1) je kan de grijswaarde nooit perfect benaderen (waarom heet het "geijkt" denk je? )
                2) je inkten gaan veel te snel van kleur veranderen
                3) een geprint blaadje reflecteert totaal anders dan een grijskaart

                dus...als je toch serieus bezig bent en honderden euro's aan matriaal koopt...geef dan ook dat kleine beetje aan dat kaartje hè
                some toys 4 big boys
                http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                Comment


                • #9
                  Hier heb je alvast een assortiment kleurkaarten, calibrators, monitoren,.....: http://shop.colourconfidence.com/

                  Ook via B&H, Adorama en dergelijke zijn ze vlot online te bestellen. En zelfs de belgische verdelers van Gretag-MacBeth kunnen ze vlot leveren.

                  Met vriendelijke groeten,

                  Bart

                  Comment


                  • #10
                    Geijkte kaarten zijn inderdaad de top maar meestal overbodige luxe voor de doorsnee amateur- en prof-fotograaf.
                    Er bestaan veel (praktisck geijkte) kleuren op de markt die gratis voorhanden zijn en waaraan men meestal niet denkt.
                    Wist u dat de verpakking van een Kodak-product (yellow box) gedeponeerd is? Grote multinationals beschermen niet alleen hun logo en lettertype maar stellen eveneens zeer hoge eisen voor de kleuren van hun produkten. Het befaamde yellow box wordt bij drukwerp onderworpen aan strenge normen en moet 99.99% zijn van de standaard. De houdbaarheid van inkten en papier,cq karton is eveneens streng gecontroleerd, vraag maar eens na bij drukkers.
                    Wilt U dus een standaard geel neem dan een Kodak verpakking.
                    Hetzelfde geldt voor andere producten zoals coca cola, ilford, fuji, gilette, colgate, wasproducten, etc...
                    U kunt aan de hand van deze produktverpakkingen zelf gemakkelijk een referentie-kaart opstellen.
                    En als U dan toch de top wilt, weet dan dat Eastman Kodak een verf verkoopt voor het ijken van de meetapparatuur (densitometers).
                    De verf is beschikbaar en kost.......+/- 1000 dollar voor .......10 gram (cijfers van 1992). De reflectie van deze verf bedraagt 99.999.... % bij standaard verlichting.
                    Henri
                    lidnummer: BD0435BE

                    Comment


                    • #11
                      heb de mijne gekocht bij foto nelissen te mechelen van het merk kodak het pakket omvat een grijskaart van 4x5 inch en twee stuks van 8x10 inch prijs 11€!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by kodachrome
                        Geijkte kaarten zijn inderdaad de top maar meestal overbodige luxe voor de doorsnee amateur- en prof-fotograaf.
                        Er bestaan veel (praktisck geijkte) kleuren op de markt die gratis voorhanden zijn en waaraan men meestal niet denkt.
                        Wist u dat de verpakking van een Kodak-product (yellow box) gedeponeerd is? Grote multinationals beschermen niet alleen hun logo en lettertype maar stellen eveneens zeer hoge eisen voor de kleuren van hun produkten. Het befaamde yellow box wordt bij drukwerp onderworpen aan strenge normen en moet 99.99% zijn van de standaard. De houdbaarheid van inkten en papier,cq karton is eveneens streng gecontroleerd, vraag maar eens na bij drukkers.
                        Wilt U dus een standaard geel neem dan een Kodak verpakking.
                        Hetzelfde geldt voor andere producten zoals coca cola, ilford, fuji, gilette, colgate, wasproducten, etc...
                        U kunt aan de hand van deze produktverpakkingen zelf gemakkelijk een referentie-kaart opstellen.
                        En als U dan toch de top wilt, weet dan dat Eastman Kodak een verf verkoopt voor het ijken van de meetapparatuur (densitometers).
                        De verf is beschikbaar en kost.......+/- 1000 dollar voor .......10 gram (cijfers van 1992). De reflectie van deze verf bedraagt 99.999.... % bij standaard verlichting.
                        Henri

                        Is kodachrome ook niet wettelijk gedeponeerd?

                        Comment


                        • #13
                          Is kodachrome ook niet wettelijk gedeponeerd?
                          alleen in hoofdletters, en in andere font
                          Henri
                          lidnummer: BD0435BE

                          Comment

                          Working...
                          X