Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste ondernemingsvorm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste ondernemingsvorm?

    Hallo

    ik ben student maar tegelijk een hobbyfotograaf. Echter, de laatste paar maanden heb ik redelijk wat aanvragen en zit ik toch aan een 1000-1200 euro dat ik verdien per maand.
    Graag had ik alles nu officieel gedaan en vroeg me daarom af wat de beste manier is om dit te doen zodat ik zo weinig mogelijk moet afstaan?

    Eenmanszaak? Artistieke prestaties? via een payroll bedrijf zoals smartbe?

    Het is mij echt allemaal onduidelijk.. ik begrijp er niets van

  • #2
    Re: Beste ondernemingsvorm?

    Zie eens of je nog De Tijd van laatste zaterdag kan vinden (bib). In het katern Netto staan daar twee pagina's onder de titel "Verdienen aan uw hobby", precies wat je nodig hebt. Een mooie uiteenzetting over de juridische, fiscale en belastingaspecten, dat kan een startpunt zijn om tot een beslissing te komen.
    Je kan zeker ook op verschillende plaatsen persoonlijk advies inwinnen, een vakbond, de VDAB, een sociaal secretariaat, Unizo...

    Comment


    • #3
      Re: Beste ondernemingsvorm?

      Maak eens een afspraak met een goed boekhouder. Die gaat dat met je kunnen bekijken. Dan ben je ook iets zekerder dan wanneer je dat uit "de gazet" haalt :-)
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • #4
        Re: Beste ondernemingsvorm?

        boekhouder of ondernemingskantoor is je eerste stop!! als werkende zou ik zeggen: zelfstandige in bijberoep, je zit onder de omzetnorm en dan heb je het minste papierwerk (en dat is nog genoeg) vrij geodkoop ook om te starten.
        Maar als student wordt dat plots een pak ingewikkelder en heeft ook zijn gevolgen voor studiebeurs, kindergeld...
        effectief inkomen van 1000-1200 euro per maand? als deeltijds werkende veronderstel ik dan? Da's helemaal niet slecht verdiend...
        Je kan het ook altijd apart ingeven als inkomen op een belastingsaangifte (die jij nog niet ontvangt natuurlijk ) maar hou er dan rekening mee dat het belast wordt net als een ander inkomen, dus in jou hoogste schaal, als je voor de rest nog een inkomen hebt zit je snel aan 45% belastingen.
        Maar als student, echt eens langsgaan bij een boekhouder hoor!!
        (of: rustig verder doen in't zwart en niet teveel ruchtbaarheid aan geven. Maar dat heb ik niet gezegd... )
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Beste ondernemingsvorm?

          Eenmanszaak is simpelste vorm zonder al te veel kosten voor oprichten. Via zenito online kan je een kruispuntbanknummer en btw nummer aanvragen, kost 2 x 75 euro.

          Als je onder 15.000 euro omzet (hetgeen je bruto verdient dus zonder kosten enzo er af) kan je een vrijstelling van btw aanvragen. Dan moet je geen btw aangifte doen, maar kan je ook geen btw inbrengen. Onder ik dacht 1300 euro winst per jaar moet je ook geen sociale bijdrage betalen, maar dat is dan niet zo in uw geval. Dus ik denk dat je dan 3 maandelijks het minimum van 60 euro zal betalen.

          Maar zoals aangehaald, als je niet zeker bent even aankloppen bij een ondernemersloket, unizo, zenito e.d.

          Niet te onderschatten kosten zijn de provincie en gemeentebelastingen. Oost-vlaanderen betaal je bv min 120 euro/jaar dacht ik. En de gemeentebelastingen zijn ook niet van de poes. Zo weet ik dat Ronse bv het hoogst belasten en dat is iets van een 300/jaar.

          En dan nog u boekhouding in orde houden he. Ofwel met boekhouder ofwel met online software zoals cashaca.be

          Ben er zelf ook mee bezig, maar zit momenteel in een impasse. Heb me ingeschreven voor examen bedrijfsbeheer bij de centrale examencommissie, maar die bevoegdheden zijn ingaande 1 januari 2015 overgeheveld van nationaal naar de gewesten en de wachtlijst wordt momenteel alleen maar groter.

          Hoe het nu juist zit met studenten is nog maar de vraag, maar stuur eens een mailtje naar zenito en ze zullen u daar betere kunnen informeren.

          Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

          Comment


          • #6
            Re: Beste ondernemingsvorm?

            Ik werk als grafisch vormgever in een bedrijf, maar doe dit daarnaast thuis ook als bijverdienste, samen met illustraties van wagens.
            Ik ben ook meer en meer aan het overwegen om mij in regel te stellen met dit alles, interessante materie dus!

            Maar ook heel erg ingewikkelde materie ik ben er nog steeds niet uit of de kosten voor mij opwegen tegen hetgeen ik er aan verdien...
            GRAFISCH ONTWERP | WWW.ANNONSE.BE
            AUTOMOTIVE ARTWORK | WWW.JELLECLAEYS.BE

            Comment


            • #7
              Re: Beste ondernemingsvorm?

              Voor studenten is dat niet zo eenvoudig.

              Het beste wat je kan doen is een persoonlijk gesprek hebben met meerdere boekhouders.
              Mails en opzoekwerk op internet is allemaal mooie achtergrondinformatie, maar het meeste kom je te weten bij een goed gesprek.

              Comment

              Working...
              X