Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Zoektocht] Op zoek naar informatie/foto's over analoge compactfotocamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Zoektocht] Op zoek naar informatie/foto's over analoge compactfotocamera

    Hoi iedereen,

    Voor een verjaardag kreeg ik, jaren geleden (omstreeks 1997-1998) ooit een analoog compactfotocameraatje van mijn opa.
    Omdat ik er, omwille van jeugdsentiment graag een foto en meer informatie over zou willen terugvinden op internet, vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die aan de hand van mijn beschrijving een idee hebben over welke camera ik het heb.

    Mijn opa dacht dat het een Baretta compact was, maar een zoektocht op Baretta Compactfotocamera op internet levert mij alleen maar een berg plaatjes op van (automatische) vuurwapens, aangezien een groot wapenfabrikant of leverancier Beretta heet en Google natuurlijk denkt dat ik de boel verkeerd geschreven heb...

    Van wat ik mij nog kon herinneren was het een camera met een min of meer handmatige scherpstelling en net zo "min of meer" handmatige belichting.
    Als ik me het cameraatje goed herinner was de scherpstelring uitgevoerd in het vrij traditionele verloop van "Roos (dichtbij) <-> Gebergte (ver weg)" met een scherpstelslag van ik denk zo'n 30 tot 40 graden.
    De belichting werd geregeld middels een ring waarop een zonnetje, wolkje en ik meen ook een gloeilampje waren aangebracht (de gebruikte sluitertijd had dus een vaste waarde en ging uit van globale instellingen die bij "zonnig weer" en "bewolkt weer" hoorden).

    De camera gebruikte geen doorzichtzoeker maar een "losse" zoeker, hij zat wel in de camera ingebouwd, maar je keek dus niet door de lens, het was een los-mini-objectiefje zoals je tegenwoordig ook veel op digitale compacts kunt vinden.
    Bovendien was het objectief niet verwisselbaar, de camera gebruikte reguliere 35mm film.
    Het zoekerbeeld bevatte door het ontbreken van een doorzichtzoeker ook geen gespleten prisma als scherpstelhulpmiddel.
    Vaag meen ik me bovendien te herinneren dat het frontglaasje van de zoeker een spiegelende chromen coating bevatte die half-doorlatend was, zodat je bij het nemen van een foto van jezelf het gezicht weerspiegelt zag in deze coating.
    In de zoeker zat volgens mij alleen een beeldkader-indicator in de vorm van in elke hoek een hoeklijntje, verder volgens mij niet, maar ik kan me vergissen.

    De camera werd geleverd met polsband-draagkoordje in een lederen zwart etui waar het polsbandje ook doorheen gestoken kon worden, zodat je de camera beschermd in het etui kon dragen.

    Mocht ik de komende dagen nog details herinneren over de camera dan zal ik de startpost aanvullen of een bericht bijplaatsen.
    Last edited by Alex_en_Iris; 6 januari 2015, 20:32.

  • #2
    Re: [Zoektocht] Op zoek naar informatie/foto's over analoge compactfotocamera

    ...voor mijn verjaardag... jaren geleden...
    Informatie als jaartal zou misschien al nuttig kunnen zijn.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: [Zoektocht] Op zoek naar informatie/foto's over analoge compactfotocamera

      Goeie tip! 1997-1998.

      Comment


      • #4
        Re: [Zoektocht] Op zoek naar informatie/foto's over analoge compactfotocamera

        Wel heel sumiere info en moeilijk om zo verder te helpen. Die opsteekzoeker lijkt me eigenaardig want dat is eerder iets dat bij toestellen met verwisselbare lenzen voorkomt. Vraag is ook of "baretta" een merknaam of modelnaam is. Zijn ook wel wat camera's die een naam hebben met "etta" of "ette" erin. Iets dat kan helpen is deze lijst van fabrikanten van fotomateriaal http://camera-wiki.org/wiki/List_of_companies Misschien met er eens door te lezen dat de naam binnenschiet.

        Je kan op deze site anders ook eens kijken: http://www.collection-appareils.fr/g..._imagettes.php

        De link gaat naar de letter B maar als je naar "appareils" bovenaan gaat kan je de andere merken zien. Veel plezier met de zoektocht.

        Comment


        • #5
          Re: [Zoektocht] Op zoek naar informatie/foto's over analoge compactfotocamera

          Ik zal mijn startpost nog even aanpassen, wat ik namelijk bedoelde met losse zoeker is dat het een zoeker was die als extra mini-objectiefje iets schuin boven het midden van de fotograferende lens geplaatst was.
          Hij zat wel vast in de camera.

          Overigens is het een camera waarmee niet gezoomed kon worden.

          Comment


          • #6
            Re: [Zoektocht] Op zoek naar informatie/foto's over analoge compactfotocamera

            Er gaat iets niet helemaal goed met het forum, excuses voor de dubbele post...

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Wel heel sumiere info en moeilijk om zo verder te helpen. Die opsteekzoeker lijkt me eigenaardig want dat is eerder iets dat bij toestellen met verwisselbare lenzen voorkomt. Vraag is ook of "baretta" een merknaam of modelnaam is. Zijn ook wel wat camera's die een naam hebben met "etta" of "ette" erin. Iets dat kan helpen is deze lijst van fabrikanten van fotomateriaal http://camera-wiki.org/wiki/List_of_companies Misschien met er eens door te lezen dat de naam binnenschiet.

            Je kan op deze site anders ook eens kijken: http://www.collection-appareils.fr/g..._imagettes.php

            De link gaat naar de letter B maar als je naar "appareils" bovenaan gaat kan je de andere merken zien. Veel plezier met de zoektocht.
            Dank u wel voor de link! Ook als ik niet vind wat ik zoek heb ik waarschijnlijk een leuke avond .

            De eerste fabrikantennaam in de wiki-lijst was meteen raak! Dit (of een export-variant ervan) is zeer waarschijnlijk de camera die ik ooit voor een verjaardag kreeg.
            De Beirette VSN:
            Last edited by Alex_en_Iris; 6 januari 2015, 20:46.

            Comment

            Working...
            X