Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nederlandse musea en het maken van foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nederlandse musea en het maken van foto's

    Dit zal niet voor alle musea opgaan maar wel voor veel denk ik. Het fotograferen van kunstwerken wordt zelfs in veel gevallen aangemoedigd.

    Quote (bron: Volkskrant):

    Kiekjes met smartphones deren musea niet

    Het Van Gogh Museum in Amsterdam stelde er in het najaar paal en perk aan: bezoekers die zich met smartphone of tablet voor de Zonnebloemen verdringen om er een foto van te maken. Mensen klaagden over de 'smartphoneterreur' - ze konden de beroemde schilderijen amper meer zien.

    28 december 2014, 10:27 Bron: ANP 4
    Het museum heeft daarom een fotografieverbod ingesteld in de zalen. Bezoekers mogen alleen op speciale fotoplekken - met een uitvergrote replica van een schilderij van Van Gogh op de achtergrond - hun mobieltje tevoorschijn halen. 'Het werkt', aldus een zegsman. 'Mensen houden zich er keurig aan.' De actie krijgt echter geen navolging. Sommige kunstmusea juichen het zelfs toe als bezoekers een foto maken van een kunstwerk.

    Het Mauritshuis in Den Haag heeft het fotoverbod losgelaten na de heropening in juni. 'De reacties hierop zijn positief', laat een woordvoerster weten. 'We hebben veel bezoekers uit het buitenland en die vinden het prettig als ze een foto kunnen maken als herinnering voor thuis.'

    Ansichtkaarten
    Voor Rembrandts Nachtwacht in het Rijksmuseum in Amsterdam is het soms extreem druk, maar fotograferen zonder flits mag. 'Dat staat buiten kijf', verklaart een woordvoerster. 'De enige regel is dat je anderen niet tot last mag zijn. Dat staat ook in de bezoekersregels.'

    Beveiligers moeten af en toe in actie komen als bezoekers het beroemde schilderij alleen nog maar via drie iPads en twee telefoons kunnen zien. 'We willen het een beetje reguleren, zodat mensen er prettig kunnen vertoeven. Niet om het fotogedrag te beïnvloeden.' Het Rijks verbaast zich wel. 'Op onze website bieden we beeldmateriaal aan in de hoogste resolutie en we verkopen de mooiste ansichtkaarten.'

    Verbodsbordjes
    Boijmans van Beuningen in Rotterdam moedigt het aan. 'We vinden het heel leuk als mensen foto's nemen', zegt hoofd tentoonstellingen Cathy Jacob. 'Het levert positieve publiciteit op, omdat het mensen het op Facebook zetten en anderen dat weer liken. Het past bij de huidige tijd: de hele maatschappij zit vol met beeldcultuur.' Alleen bij sommige tentoonstellingen moet het museum verbodsbordjes neerzetten. Bij de expositie rond Brancusi en Rosso eerder dit jaar wilde de helft van de bruikleengevers niet dat hun werken werden gefotografeerd.

    Het Anne Frank Huis in Amsterdam is een van de weinige plekken waar de directie vasthoudt aan een fotoverbod. 'We willen dat de emotionele beleving in het huis voorop staat', legt een zegsvrouw uit. 'We hebben het weleens gehad over het loslaten van het verbod, maar het speelt niet enorm. De bezoekers zijn geroerd door wat ze zien.'

    Het Van Gogh Museum in Amsterdam stelde er in het najaar paal en perk aan: bezoekers die zich met smartphone of tablet voor de Zonnebloemen verdringen om er een foto van te maken. Mensen klaagden over de 'smartphoneterreur' - ze konden de beroemde schilderijen amper meer zien.
    http://www.smuttynose.nl

  • #2
    Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

    Goed om weten. Nu ja, het blijft informeren wat eigenlijk niet meer dan normaal is.

    Toch wel eigenaardig, in Frankrijk is er juist dezelfde reactie: http://www.culturecommunication.gouv...ents-nationaux Heeft er iemand weet van een of andere europese regel?

    Comment


    • #3
      Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

      Het beleid verschilt per museum. Hier in Tilburg mag je bijvoorbeeld in De Pont wel fotograferen, maar niet met een al te grote lens en je mag ook geen fototas mee.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        Het beleid verschilt per museum. Hier in Tilburg mag je bijvoorbeeld in De Pont wel fotograferen, maar niet met een al te grote lens en je mag ook geen fototas mee.
        Wat is dat nu voor een criterium? Geen fototas dat gebeurt nog, zo'n fotovest is dan wel handig

        Comment


        • #5
          Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

          Je reinste discriminatie ...
          We hebben het Van Gogh-museum ook bezocht. Ik mocht helemaal GEEN fototoestel mee nemen, zelfs niet een bridge, laat staan mijn Nikon Dxs en een simple 50mm-lens.
          Terzelfdertijde mocht er wel volop gesmartphoned worden ... zelfs met flits. Wanneer ik mijn beklag ging doen kreeg ik als opmerking: Ah man, doe nu niet zo kleinzierig, wat is nu het probleem van een smartphone. Toen ik antwoorde dat ik ook wel graag een foto nemen zou en dat zonder flash, maar dan met mijn fototoestel kreeg ik de leuke melding dat ik me maar ook een smartie moest aanschaffen.
          Heb dan direct een onderhoud gevraagd met de hoofdconservator ... en die kon helemaal niet lachen. Ook ik niet.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Je reinste discriminatie ...
            We hebben het Van Gogh-museum ook bezocht. Ik mocht helemaal GEEN fototoestel mee nemen, zelfs niet een bridge, laat staan mijn Nikon Dxs en een simple 50mm-lens.
            Terzelfdertijde mocht er wel volop gesmartphoned worden ... zelfs met flits. Wanneer ik mijn beklag ging doen kreeg ik als opmerking: Ah man, doe nu niet zo kleinzierig, wat is nu het probleem van een smartphone. Toen ik antwoorde dat ik ook wel graag een foto nemen zou en dat zonder flash, maar dan met mijn fototoestel kreeg ik de leuke melding dat ik me maar ook een smartie moest aanschaffen.
            Heb dan direct een onderhoud gevraagd met de hoofdconservator ... en die kon helemaal niet lachen. Ook ik niet.
            Nu mag het in het van Gogh dus ook met Smart Phones niet meer.
            http://www.smuttynose.nl

            Comment


            • #7
              Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

              ik erger me eerlijk gezegd behoorlijk aan musea waar mensen ondanks dat duidelijk aan is gegeven dat er niet gefotografeerd mag worden toch met hun smartphone staan te fotograferen. Liefst met alle bliepjes nog aan want dan heeft je medemens er nog meer last van.

              Comment


              • #8
                Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                ik erger me eerlijk gezegd behoorlijk aan musea waar mensen ondanks dat duidelijk aan is gegeven dat er niet gefotografeerd mag worden toch met hun smartphone staan te fotograferen. Liefst met alle bliepjes nog aan want dan heeft je medemens er nog meer last van.
                Ik erger mij vooral als er niet mag gefotografeerd worden en/of, nog erger, tassen en rugzakken moeten afgegeven worden. Wij houden dan steeds de vaste regel aan: geen foto's, tassen afgeven = niet binnen gaan.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

                  Hallo,

                  Wij hebben heel recent het MAS, het Mauritshuis en het Hermitage (Amsterdam) achter de rug.
                  Overal mocht er gefotografeerd worden - zonder flits. En het aantal (echt) fotograferende mensen, dat viel erg mee.
                  Nu, ik fotografeer zelden of nooit de kunstwerken zelf.
                  Voor mij is een museum op zich een ontdekkingstocht naar fotografisch interessante plekjes en composities en vormen de kunstwerken daar meestal maar een onderdeel van.
                  Ik geniet dus dubbel ... ;-)

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                    Nu, ik fotografeer zelden of nooit de kunstwerken zelf.
                    Voor mij is een museum op zich een ontdekkingstocht naar fotografisch interessante plekjes en composities en vormen de kunstwerken daar meestal maar een onderdeel van.
                    Ik geniet dus dubbel ... ;-)

                    Jaja
                    Ja Jacques, maar het blijft fotograferen in een museum en dat lukt veelal niet.
                    Nu, bij ons hier in België is het al niet veel beter.
                    BV. Brugge, stadhuis. Je mag er NIET fotograferen .... Smartfotografers vegen daar letterlijk hun gat aan en doen lekker door ...
                    Maar, er is een oplossing. Huwelijken gaan door in het stadhuis en dan mag er wel rustig op worden doorgefotografeerd, zelf met flash door de vergezellende fotograaf ... Deze gaat door in de trouwzaal waar je als vreemde dan ook toegang toe hebt want het is een deel van het parcours bij bezoek.
                    Komt er op aan eventueel aan het trouwend koppel te vragen als je mee binnen mag onder het mom dat je ook een fotograaf bent. Spreekt ook af met de fotograaf van dienst dat je nergens in de weg loopt en zelfs niet wil deelnemen aan de trouwshoot. Eventueel vraag je hem of je hem zogezgd mag vergezellen ...
                    Eenmaal binnen kan je vrij fotograferen ...
                    Deze truk heb ik al meermaals toegepast en steeds met suc6. Ik bezrog de fotograaf van dienste vaak een opname waar hij op staat terwijl hij bezig is ... soms ook nog iets voor de trouwers en iedereen blij.
                    Mijn slagzin indachtig: Een Neen heb je alvast, een Ja kan je krijgen.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                      Nu mag het in het van Gogh dus ook met Smart Phones niet meer.
                      Een reden voor mij om het van Gogh-museum weer eens te bezoeken nu die hinderlijke meute aanbanden wordt gelegd. Ik zie het nut er niet van in om die werken te fotografen: er zijn honderden uitgaven in boekvorm over het werk van Vincent van Gogh met reproducties die je zelf niet beter kan vastleggen. Voor de prijs van één inkomkaartje liggen in iedere boekhandel prachtige Vincent-boeken. Een tip voor 2015: de 125ste sterfdag van Vincent, bezoek dan eens het dorp Nuenen bij Eindhoven waar hij zijn belangrijkste Nederlandse werken gemaakt heeft.

                      De Collse Watermolen gelegen op grens van Eindhoven en Nuenen die Vincent in zijn Nuenense periode vaak bezocht, hij maakten er een van zijn doeken.
                      Last edited by Eenbes; 30 december 2014, 12:24.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

                        Eenbes,

                        Zo is het ook heel leuk om in Frankrijk Van Gogh te volgen in Saint-Rémy-de-Provence. Hij heeft er een aan hem gewijde wandelroute - die langs het ziekenhuis leidt waar hij verbleef.
                        Enkele jaren geleden hebben we zo ook Cézanne gevolgd (nav Cézannejaar toen).

                        En wat betreft het fotograferen in musea, ik maak eigenlijk nooit foto's van de kunstwerken.
                        Maar de omgeving waarin ze gepresenteerd worden is voor mij vaak wel een heel waardevol fotolandschap ...

                        Jaja


                        Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                        Een reden voor mij om het van Gogh-museum weer eens te bezoeken nu die hinderlijke meute aanbanden wordt gelegd. Ik zie het nut er niet van in om die werken te fotografen: er zijn honderden uitgaven in boekvorm over het werk van Vincent van Gogh met reproducties die je zelf niet beter kan vastleggen. Voor de prijs van één inkomkaartje liggen in iedere boekhandel prachtige Vincent-boeken. Een tip voor 2015: de 125ste sterfdag van Vincent, bezoek dan eens het dorp Nuenen bij Eindhoven waar hij zijn belangrijkste Nederlandse werken gemaakt heeft.

                        De Collse Watermolen gelegen op grens van Eindhoven en Nuenen die Vincent in zijn Nuenense periode vaak bezocht, hij maakten er een van zijn doeken.
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                          Ik erger mij vooral als er niet mag gefotografeerd worden en/of, nog erger, tassen en rugzakken moeten afgegeven worden. Wij houden dan steeds de vaste regel aan: geen foto's, tassen afgeven = niet binnen gaan.
                          Dan mis je wel de mooiste dingen.
                          In Firenze mochten er nergens rugzakken binnen.
                          Of wil jij zelf proberen een foto van David te maken?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Dan mis je wel de mooiste dingen.
                            Daar ben ik mij van bewust. Nu zijn beelden en schilderij musea niet aan ons besteed en dus gaan we daar sowieso niet binnen. Ik maak er ook steeds een punt van als er niets aangegeven staat om te vragen of foto's en mijn rugzak een probleem zijn, zo ja dan, laat ik weten dat we net daarom niet binnen gaan. Als genoeg mensen dat moesten doen verandert er misschien iets (wishful thinking )

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            In Firenze mochten er nergens rugzakken binnen.
                            Of wil jij zelf proberen een foto van David te maken?
                            Niet onze keuze van bestemming en ik hoef dat beeld ook niet "in het echt" te zien. Verschillende trips naar Parijs ten spijt blijft het Louvre ook onontgonnen terrein voor ons (ben er wel ooit "in mijn jonge tijd" geweest.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nederlandse musea en het maken van foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              In Firenze mochten er nergens rugzakken binnen.
                              Deze zomer geweest en bijna overal foto's genomen binnen, ook in de musea. Was het eerst niet van plan omdat het niet mocht, maar de eerste zalen liepen al mensen foto's te nemen, zelfs met spiegelreflexcamera's. De bewaking zei er nergens iets op (zelfs niet op die niet zo subtiele 14-24mm van mij).

                              Comment

                              Working...
                              X