Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Film gemaakt met smartphone "Antwerpen Kerstmarkt"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Film gemaakt met smartphone "Antwerpen Kerstmarkt"

    Omdat ik nu toch eens wou weten wat kwaliteit er uit een smartphone komt heb ik in Antwerpen eens mijn smartphone getest.
    En dit is het resultaat:

    https://www.youtube.com/watch?v=pp-YcowgRqY

    Het kan toch nooit een camera vervangen.
    Dat zijn mijn bevindingen na deze test.

    Veel kijkplezier

  • #2
    Re: Film gemaakt met smartphone "Antwerpen Kerstmarkt"

    Toch wel tof gemaakt met dat muziekje.
    Dank om het te delen.
    Het is opvallend hoe (relatief) stabiel de beelden zijn. Is dat met statief of met vaste hand ??
    De beelden zijn inderdaad een beetje donker, een smartphone heeft zijn beperkingen. (Voorlopig??)

    En nu zit ik met een vraag : dat flikkeren van die verlichting ?
    Zou dat komen omdat er gefilmd is met 30p en het elektriciteitsnet op 50Hz (= 2x25 ) werkt ?
    Zou er bij het filmen aan 25 p minder flikkering zijn?
    Of is er een andere reden ?
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Film gemaakt met smartphone "Antwerpen Kerstmarkt"

      Ja, deze flikkering kwam mij ook vreemd over.
      Maae de camera film inderdaad aan 30 fps.
      De beelden zijn uit de losse hand opgenomen.
      Wel gestabiliseerd in Adobe Premiere met de warp stabilizer.
      Het diafragma kan ik spijtig genoeg niet instellen enkel de witbalans.
      Het was wel een grijze dag en reeds rond 15.30u
      Bedankt voor uw reactie

      Comment


      • #4
        Re: Film gemaakt met smartphone "Antwerpen Kerstmarkt"

        mijn idee ook, iets donker, maar voor de rest zonder meer een zeer goed overzicht! en de kwaliteit is echter niet zo slecht, er zijn er vele die met beter materiaal slechtere resultaten neerzetten!

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Film gemaakt met smartphone "Antwerpen Kerstmarkt"

          Bedankt TomStr
          En inderdaad valt het nogal donker uit.
          Misschien had ik dit in Premiere wel moeten aanpassen.

          Groetjes

          Comment


          • #6
            Re: Film gemaakt met smartphone "Antwerpen Kerstmarkt"

            Ik vind dit dus een prima voorbeeld van hoe het wél kan met een smartphone.
            Als je de beperkingen van een dergelijk toestel kent kun je er prima een videootje zonder dat daarbij deftig geluid nodig is maken.

            Het flikkeren van de verlichting heeft alles te maken met hoe de sluiter van veel GSM camera's werkt (overigens geld hetzelfde voor de meeste spiegelreflexen waarmee een video gemaakt wordt).

            Bij een echte videocamera wordt gebruik gemaakt van een "global shutter" in plaats van een "rolling shutter" zoals (waarschijnlijk) alle GSM's, compactcamera's en spiegelreflexen deze hebben.
            De rolling-shutter heeft te maken met hoe het beeld van de sensor wordt uitgelezen en hoe de sluiter bij het maken van video gehanteerd word, namelijk van boven naar onderen.
            Dezelfde techniek zorgt bij sommige camera's ook voor het "plumpudding" effect, waarbij een (snel) bewegend voorwerp waarvan de beweging haaks op de kijkrichting staat (een trein bij een spoorwegovergang bijvoorbeeld) zich "schuin" aftekent.

            Het uitlezen van de sensor (dit is inherent aan de techniek die CMOS heet maar er zijn oplossingen voor) gebeurd daarbij op zo'n manier dat bij het wegschrijven van de sensorinformatie de beweging bij het uitlezen van het bovenste deel van de sensor alweer een stukje gevorderd is.

            Wat betreft de flikkeringen, de sluitertijd op zich (en het aantal beeldjes per seconde heeft hier ook iets mee te maken) kan ten opzichte van de frequentie van het lichtnet ook meespelen.
            Wat verder niet helpt is dat LED-lampen veel gevoeliger voor dit soort flikkeringen zijn dan "trage" gloeilampen.

            Overigens, omdat je met een smartphone niet kunt zoomen (en zoomen in videoland inferieur word gevonden ten opzichte van op het onderwerp inlopen) is het in dit geval niet zo wenselijk om al teveel op het onderwerp in te lopen als dit een persoon is (de groothoek-vertekening zorgt voor onnatuurlijke verhoudingen van gezichten).
            Hoewel ik het echt een prima voorbeeld vind, zitten er verder wel een hoop totaal-op-totaal (totaal = wijd) shots achter elkaar, terwijl het prettiger kijkt om van totaal/wijd naar medium, en van medium naar close te gaan.
            Last edited by Alex_en_Iris; 24 december 2014, 19:33.

            Comment


            • #7
              Re: Film gemaakt met smartphone "Antwerpen Kerstmarkt"

              Heel erg bedankt voor deze uitvoerige uitleg

              Wama4040

              Comment

              Working...
              X