Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schending van auteursrecht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schending van auteursrecht

    Nu zag ik op facebook een artikel van de Gazet van Antwerpen waar ze een foto van mij hebben gebruikt.
    Daarbij hebben ze er dan nog een andere naam onder geplaatst.
    Is het dan misschien best dat ik eerst contact opneem met GVA ?

  • #2
    Re: Schending van auteursrecht

    Oorspronkelijk geplaatst door Vlieger Bekijk bericht
    ....
    Is het dan misschien best dat ik eerst contact opneem met GVA ?
    denk dat het weinig zin heeft hoor.
    waar stond jou foto...?
    bedoel, van waar hebben ze hem gepikt..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Schending van auteursrecht

      Dat ze de foto gebruikt hebben vind ik nog niet zo erg maar dat ze hun eigen naam er onder zetten dat vind ik helemaal niet kunnen.
      Ik heb dit jaar foto's gemaakt voor een zaak die hun 20 jarig bestaan vierden, dus die foto's waren bedoeld voor hun persoonlijk gebruik.
      Bij Sofam vond ik dit:

      Bij reproductie met verkeerde naamsvermelding
      Wanneer een werk genaamtekend is met een andere naam dan deze van de
      auteur en/of van zijn rechthebbende, wordt er een schadevergoeding voorzien
      van 300% van het basisrecht met een minimum van 247,89 € per exploitatie.

      Het is nu niet dat ik op hun geld uit ben maar ze zouden het toch wel mogen weten dat dit eigenlijk niet kan.
      Last edited by Vlieger; 20 december 2014, 11:28.

      Comment


      • #4
        Re: Schending van auteursrecht

        neem contact met ze op en praat er over.
        procederen en/of dreigen(bv met Sofam) heeft geen zin, dat zijn ze wel gewend.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Schending van auteursrecht

          Ja, net wat ik dacht. Ik heb ze een e-mail gestuurd en zal zien wat ze te zeggen hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Schending van auteursrecht

            eerste vraag is nog onbeantwoord, waar hebben ze jou foto gevonden? toch niet op facebook zelf?

            Tom
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Schending van auteursrecht

              Deze al gelezen: http://forum.belgiumdigital.com/f6/j...ng-503710.html
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Schending van auteursrecht

                Ik heb net een e-mail ontvangen van GVA. Daarin zeggen ze dat ze de foto van .... gekregen hebben, een persoon die ik niet ken.
                Ze wisten niet dat de foto van mij was dus ze vinden het jammer en kunnen er niets aan doen.
                Dus dit krijg je als je vriendelijk blijft ...

                Comment


                • #9
                  Re: Schending van auteursrecht

                  persoon ... aanklagen, als hij gewoon particulier is heb je meer kans op een schadevergoeding dan dat het een bedrijf is. Zeker eens je wenst verdere stappen te ondernemen zal het waarschijnlijk snel "in der minne" geregeld kunnen worden.

                  Tom
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schending van auteursrecht

                    Je brengt me op een schitterend idee ...
                    Ik gebruik een foto van een ander en indien ik wordt aangeklaagd voor auteursrechten zeg ik er gewoon bij dat ik de foto gekregen heb van een ander. Meer nog, ik zal proberen te voorzien in een document waarin die toelating gegoten is en ondertekend door die zelfde eigenaardige persoon.
                    Vind ik nu de goedkoopste uitleg ooit en indien je het daarom moet aanvaarden en slikken ....
                    Enfi, soit, ik geloof ook wel dat je er echt heel weinig kan aan doen.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schending van auteursrecht

                      Oorspronkelijk geplaatst door Vlieger Bekijk bericht
                      Ik heb dit jaar foto's gemaakt voor een zaak die hun 20 jarig bestaan vierden, dus die foto's waren bedoeld voor hun persoonlijk gebruik.
                      Ik veronderstel dat iemand van die zaak je foto's heeft doorgegeven en dat die zo uiteindelijk bij GvA zijn geraakt. In dat geval is je klant gelukkig, want die foto levert extra publiciteit op. Dat je klanten gelukkig zijn, is uiteindelijk het belangrijkst
                      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schending van auteursrecht

                        Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                        Ik veronderstel dat iemand van die zaak je foto's heeft doorgegeven en dat die zo uiteindelijk bij GvA zijn geraakt.
                        Zo heb ik weet van een Nederlander die zich toegelegd had op vrouwensport. Op gegeven moment komt hij ook een foto van hem ergens tegen zonder dat hij daar medeweten van had.
                        Blijkt dat het model in kwestie die foto met haar beeltenis er op ter beschikking had gesteld.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schending van auteursrecht

                          Nochtans, voor zover ik kan nagaan (heb pas een artikel in het Canon vakblad gelezen over copyright) berust het copyright bij de fotograaf, niet bij zijn model.
                          Een en ander kan ook afhangen van hoe er afgesproken wordt: ik maak foto's van mijn kleindochters (voor hun album, voor een kerstkaart...), maar als mijn zonen erom vragen, krijgen zij uiteraard de foto's (zelfs digitaal). Als zij ze dan bv op Facebook zetten, tja, da's hun goed recht.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Schending van auteursrecht

                            Ik heb het draadje met die Nederlander terug gevonden.
                            Last edited by go4it; 21 december 2014, 21:46.

                            Comment

                            Working...
                            X