Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe PC kopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe PC kopen

    Ik was dus overgeschakeld naar Linux en ga daar voor de dagelijkse taken ook wel bij blijven, maar jammer genoeg kan ik voor mijn fototaken echt geen goed equivalent voor LR en PS vinden. Bovendien ben ik nu ook meer modellen beginnen te fotograferen, en daarvoor heb ik nog meer software nodig, zoals Portrait Professional, en daarvoor kan je het bij Linux al helemaal vergeten.

    Ik ben echter niet meer van plan om een merk-PC te kopen, wegens te weinig flexibel en veel te veel rommel die je niet nodig hebt.

    Nu zou ik graag willen weten welke configuratie ik het best zou samenstellen voor Photoshop en Lightroom - ben van plan om het maandelijkse abonnement te gebruiken en voor nog wat meer intensieve taken. Video behoort tot de mogelijkheden maar is niet van absoluut belang.

    Ben niet echt ervan op de hoogte hoeveel geheugen ik nodig heb, hoe zwaar de grafische kaart moet zijn, etc. Een grote harde schijf is niet nodig, aangezien ik alles meteen op mijn netwerkschijven en online zet. Ook kan ik de harde schijf van mijn huidige PC nog overzetten.

    En dan als laatste vraag: weet er iemand een goeie zaak tussen Gent en Oudenaarde die PC's samenstelt en die ook een goeie service achteraf levert, mét garantie?

    Alvast merci. Ik wil namelijk niet serieus met modellen aan de slag als ik hen geen perfecte foto's kan bezorgen, dus die PC moet er snel komen!
    ______
    www.vue.photo

  • #2
    Re: Nieuwe PC kopen

    Niemand die zijn PC zonder merk laat samenstellen? Ik kan het me niet voorstellen.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe PC kopen

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Niemand die zijn PC zonder merk laat samenstellen? Ik kan het me niet voorstellen.
      niet tussen gent en oudenaarde
      ik heb hem in Eeklo laten maken bij focus, en tevreden van de service daar
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe PC kopen

        Thanks.

        Tja, als niemand iets weet in de regio die ik aangaf, dan is daarbuiten uiteraard ook welkom. Ben al eens gaan kijken op de website van Focus, en dat ziet er inderdaad niet mis uit.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe PC kopen

          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          Thanks.

          Tja, als niemand iets weet in de regio die ik aangaf, dan is daarbuiten uiteraard ook welkom. Ben al eens gaan kijken op de website van Focus, en dat ziet er inderdaad niet mis uit.
          Codima in Gent (https://www.codima.be/nl) doen dit ook en naar het schijnt doen ze dat met tevreden klanten tot resultaat...

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe PC kopen

            ik ga voor mijn spullen tot bij alternate.be oa
            tja wat is het budget ?
            Ik zou richting een intel I5 processor gaan en een middenklasse videokaart
            een goed middenklasse moederbord waar je 4latjes geheugen kan opzetten
            werkgeheugen hoe meer hoe beter,dit versnelt je pc aanzienlijk als je met lagen en maskers bezig bent.
            een goede ssd erin van rond de 240gig volstaat ruimschoots als je toch alle foto's op netwerkschijven en online zet
            mijn vaste pc nog met een iets ouders pc
            intel quadcore Q9550 met 8gig ddr2 geheugen en een geforce 8800gtx grafische kaart
            tot een goede 6maand geleden stak er 4gig in en die upgrade naar 8gig is goed te merken
            onlangs heb ik er nog een ssd samsung ingestoken en dat verschil ten opzichte van een gewone hd is toch ook wel fameus te merken
            ondertussen zal die pc dus nog zeker een jaartje mss zelfs 2 verder mee kunnen

            die is zal ergens tussen een I3 en een I5 zitten

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe PC kopen

              alternate heeft een pc-builder, maar dan moet je natuurlijk iets van pc's weten.
              Ze hebben ook hun eigen model: https://www.alternate.be/ALTERNATE/S...5?tk=8&lk=8317

              tweakers.net is een goede resource voor pc gerelateerde zaken. Hier een recente thread voor dezelfde vraag als de jouwe: http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1614093 er staan linkjes in naar onderdelen.

              nog wat leesvoer met tips in: http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1531704

              winkels: http://www.9lives.be/forum/aankoopad...ps-belgie.html

              Een pc kan je echt wel zelf in elkaar steken. Het is geen rocket science. Zelfs ik kan dat en ik heb twee linkerhanden. Voordeel is dat je garantie hebt op je onderdelen en bij eventueel falen van een onderdeel enkel het onderdeel moet binnensteken en niet heel je pc.

              winkels: http://www.9lives.be/forum/aankoopad...ps-belgie.html

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe PC kopen

                Ik weet niet welk budget ik voorop moet stellen. Hoeveel het gaat kosten is niet meteen een probleem, maar ik wil uiteraard ook niet meteen overkill zodat ik onnodig veel op tafel moet leggen.

                Ik had ook gedacht aan een SSD, en daarnaast zou ik de schijf van mijn oude PC erin kunnen steken neem ik aan. Da's ook een SATA schijf van 750 Gb, en dat is meer dan genoeg, want inderdaad, zoals ik al zei staat er op mijn PC zelf niet veel.
                Ik had dan verder gedacht aan 16 Gb geheugen, dan zit ik niet snel met te weinig -- tenzij dat overkill is, maar dat weet ik dus niet.

                Maar jij steekt je PC's dan zelf in elkaar. Vroeger kon ik dat wel, nog in de tijd van de XT tot 486, maar daarna heb ik het allemaal niet meer zo gevolgd en weet ik dus niet of ik dat allemaal nog wel kan. Dus zou ik liever iemand hebben die er verstand van heeft en die ervan moet leven, zodat ik ook nog garantie heb.

                Neem dat ik er pakweg 1000 Euro aan wil uitgeven maximaal.


                Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                ik ga voor mijn spullen tot bij alternate.be oa
                tja wat is het budget ?
                Ik zou richting een intel I5 processor gaan en een middenklasse videokaart
                een goed middenklasse moederbord waar je 4latjes geheugen kan opzetten
                werkgeheugen hoe meer hoe beter,dit versnelt je pc aanzienlijk als je met lagen en maskers bezig bent.
                een goede ssd erin van rond de 240gig volstaat ruimschoots als je toch alle foto's op netwerkschijven en online zet
                mijn vaste pc nog met een iets ouders pc
                intel quadcore Q9550 met 8gig ddr2 geheugen en een geforce 8800gtx grafische kaart
                tot een goede 6maand geleden stak er 4gig in en die upgrade naar 8gig is goed te merken
                onlangs heb ik er nog een ssd samsung ingestoken en dat verschil ten opzichte van een gewone hd is toch ook wel fameus te merken
                ondertussen zal die pc dus nog zeker een jaartje mss zelfs 2 verder mee kunnen

                die is zal ergens tussen een I3 en een I5 zitten
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe PC kopen

                  8GB-16GB is genoeg voor gewone photoshop. Als je heel zware bestanden met heel veel layers (dus professioneel) gaat werken, moet je zelf aan 32GB denken. Maar dan spreken we echt over grote bestanden.

                  Zelf heb ik 8GB en doe lichte photoshop (Photoshop elements 10 en Gimp) en video-editing (sony movie studio platinum 12) zonder problemen. Dus het hangt er van af wat je wil doen. Geheugen kan je echter later nog bijsteken dus je kan beginnen met 8GB en zien of het voldoet.

                  Je spreekt over je oude schijf recuperen: tja, dan ga je je pc zelf toch moeten opendoen en daar kan de winkel eventueel lastig over doen (in de garantieperiode).

                  Als je vroeger je pc in elkaar kon steken, kan je het nu nog hoor. Zolang je geen watergekoeld toestel wil, moet je niet te veel schrik hebben. Gewoon handleidingen (vooral van mobo) lezen en huppa: gaan met die banaan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe PC kopen

                    Voor de kenners: voldoet dit voor Photoshop en Lightroom, de laatste versies?
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe PC kopen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Voor de kenners: voldoet dit voor Photoshop en Lightroom, de laatste versies?
                      laat er maar al een aparte grafische kaart insteken
                      die intel graphic 4600 zit op de processor en is goed voor wat office gebruik maar niet voor fotobewerking
                      plus die gebruikt een deel van je ramgeheugen (shared)
                      ga maar voor de iets duurdere pluto
                      Pc’s op maat, laptops, gaming gear en meer koop je snel bij ALTERNATE. Volgende werkdag geleverd of binnen 30 minuten af te halen in onze showroom!

                      die heeft een degelijke aparte grafische kaart
                      en de processor is ook lichtjes beter
                      http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2230&cmp[]=2234

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe PC kopen

                        Fotobewerking zal misschien wel lukken, video editing zal op het randje zijn.
                        Last edited by Guest5; 27 november 2014, 15:47.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe PC kopen

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus
                          gut .. wat men hier al niet leest !!! een hoop reviews zijn het daar schijnbaar niet mee eens ...
                          Waar vind ik die hoop reviews? Ik ken er namelijk niets van, en heb er niet veel aan als de één ja zegt en de ander nee, zonder met argumenten of bronnen te komen, en daarvoor heb ik dit topic wél opgestart.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe PC kopen

                            Googlen op 'photoshop hd4600' of 'video editing hd460' en je ziet de vraag regelmatig passeren. (Doe dit ook eens met i5 4460 video editing)
                            De meningen zijn een beetje verdeeld. Photoshop maakt nog niet zo'n intensief gebruik van je GPU. (alhoewel het ook grafisch is). Dit begint blijkbaar echter te veranderen. In principe zou je voor photoshop dus deze pc kunnen kopen.

                            Video editing maakt echter meer gebruik van je GPU. Het zal wel werken, maar traag. Hiervoor is een dedicated GPU beter.

                            Je vraag was: voldoet deze pc?
                            Het antwoord: waarschijnlijk wel, maar je zit op het randje. Beter is een aparte GPU en een betere CPU (i7 4770).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe PC kopen

                              Thanks, da's tenminste duidelijk. Dan ga ik voor de duurdere optie, want ik wil niet binnen een jaar weer een nieuwe moeten kopen. Ik lees echter wel overall dat een i7 overkill zou zijn, dus hou ik het bij de i5. Met een PC van dat bedrijf zelf kan ik later onderdeel per onderdeel gaan vervangen als dat nodig blijkt te zijn. Pay as you go, noemen we dat.

                              Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
                              Googlen op 'photoshop hd4600' of 'video editing hd460' en je ziet de vraag regelmatig passeren. (Doe dit ook eens met i5 4460 video editing)
                              De meningen zijn een beetje verdeeld. Photoshop maakt nog niet zo'n intensief gebruik van je GPU. (alhoewel het ook grafisch is). Dit begint blijkbaar echter te veranderen. In principe zou je voor photoshop dus deze pc kunnen kopen.

                              Video editing maakt echter meer gebruik van je GPU. Het zal wel werken, maar traag. Hiervoor is een dedicated GPU beter.

                              Je vraag was: voldoet deze pc?
                              Het antwoord: waarschijnlijk wel, maar je zit op het randje. Beter is een aparte GPU en een betere CPU (i7 4770).
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X