Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik verval in oud kwaad

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik verval in oud kwaad

    Jammer genoeg!
    Ik blijf problemen hebben met het herkennen van onscherpte. Het vogeltje dat ik onlangs plaatste wordt hier thuis op mijn bescheiden laptopje door mij als door anderen gezien als scherp. Weet er iemand een methode om dit ook op een eenvoudige laptop te kunnen opmerken.
    Oftewel is dit een combinatie van oude ogen en een oude laptop.
    Maar er moet toch een maatstaf bestaan. Grrrrr 'k word hier horendul van!!!
    dank dank dank!
    vriendelijke groeten, Sien

    Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

  • #2
    Re: Ik verval in oud kwaad

    Zorg ervoor dat je de foto na het verkleinen op 100% zet terwijl je ze verscherpt.
    Dat is de enige methode om een foto juist te verscherpen als je ze online wil laten beoordelen.

    Ik moet zelf ook de juiste bril opzetten terwijl ik foto's bewerk.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Ik verval in oud kwaad

      En welk vogeltje betreft het dan, want je hebt er de laatste tijd meer gepost?!

      Overigens vind ik dat ze het aanzien wel waard zijn - van hetgeen ik gezien heb dan -... Overigens is "scherpte" een relatief begrip.

      Comment


      • #4
        Re: Ik verval in oud kwaad

        Bedankt! Maar ik zou het ZO graag zelf constateren en controleren....Ditmaal had ik het over het meesje in beginnershoek dat ik door het raam trok.

        Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk
        vriendelijke groeten, Sien

        Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

        Comment


        • #5
          Re: Ik verval in oud kwaad

          Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
          Bedankt! Maar ik zou het ZO graag zelf constateren en controleren....
          Een foto met een creatieve compositie, de perfecte belichting en een correcte scherptediepte kan toch nog steeds een slechte foto zijn als de juiste delen niet scherp zijn. Scherpe foto's produceren is niet een kwestie van de duurste lens kopen, maar vooral van juiste techniek.

          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Ik verval in oud kwaad

            Sluitertijd en diafragma in de gaten houden, als je de foto maakt.
            Desnoods de ISO wat optrekken.
            (ik heb de foto even bekeken)
            Diafragma > groot getal > onderwerp is scherp.
            Sluitertijd > groter getal > goed tegen bewegingsonscherpte.

            En een eerlijke reactie: een laptop is toch niet ideaal om foto's te bewerken.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Ik verval in oud kwaad

              Bedankt voor de reacties, maar ivm de laptop , dit zijn de riemen waar ik mee roei!
              vriendelijke groeten, Sien

              Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

              Comment


              • #8
                Re: Ik verval in oud kwaad

                Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
                Bedankt voor de reacties, maar ivm de laptop , dit zijn de riemen waar ik mee roei!
                Dan zou ik de raad volgen van Black B@ndit

                Ik heb de indruk dat je blind bezig bent, bij wijze van spreken.
                Je bent dus niet zeker van het resultaat omdat je niet kan zien wat je wilt of moet zien.
                Ik zou er toch eens over nadenken om van boot te veranderen
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Ik verval in oud kwaad

                  Beste Sien, ook ik sukkel met slechte ogen maar behelp me wel om toch de scherpte goed te kunnen beoordelen.

                  Zoals bart (BlackBandit) al zei, moet je opletten bij verkleinen van fotos dat je ze steeds nascherpt of je fotos komen niet goed over op internet.
                  Maar laat ons beginnen bij het begin. Het nemen van de foto zelf.
                  Daar hebben ze het ook al over gehad dat je ISO, diafragma en vooral de sluiter goed in de gaten moet houden en de regels van de kunst moet toepassen.
                  Kort door de bocht mag je stellen dat je sluiter minstens even snel moet zijn als je lens. Dus fotos op 50mm moet je nemen met minstens 1/50 seconde sluiter, een 200mm op 1/200 etc etc.... (sneller is nog beter)

                  Goed glas en een goed toestel zijn ook noodzakelijk.
                  Veel kitlenzen zijn niet echt retescherp. Bij de toestellen valt het gelukkig nog redelijk mee en is dat niet zo een doorslaggevende factor.

                  Ik behelp me ook door mijn dioptrie juist in te stellen op mijn zoeker en niet te werken met een bril op tijdens het nemen van fotos. (voor jou kan dat anders zijn dicht/ver-zicht dus zoek wat voor jou de beste oplossing is om al scherp te zien bij het nemen van de opname.

                  Ook zit er veel verschil in de methode van opname. Zelf werk ik meestal met:
                  - centraal focuspunt leggen op bv het putje tussen de neus en het dichtsbijzijnde oog voor portrets.
                  - herkadreren en doordrukken.

                  Er zijn veel andere technieken zoals bv gewoon al je focuspunten aan zetten en er dan maar op los schieten.
                  Bij mij haf dat niet de gewenste resultaten inzake scherpte.

                  Elk zijn methode, maar je moet ze wel verfijnen en inoefenen om er de max uit te halen.
                  Oefenen en nog eens oefenen en kritisch zijn voor jezelf. Zelf ben ik al jaren bezig en ik betrap mezelf ook nog dat ik te laks was en een puntje over het hoofd had gezien en dan maar moest bekopen met een iets minder goede foto. (een fout die ik persoonlijk veel maak is niet genoeg op mijn sluiter letten, ik wil altijd te rap zijn en produceren)

                  Finaal heb ik ook een hoge resolutie IPS scherm (is iets duurder dan een gewoon scherm maar is een wereld van verschil als je fotos moet bewerken)
                  Goede software en er mee kunnen werken is ook een stap in de goede richting.

                  En de rest van het verhaal hebben we al gehad denk ik....
                  Zoals altijd in de fotografie is het een verhaal van en en en en en .... om finaal tot topresultaten te komen.
                  Beetje per beetje moet je daar in groeien en in investeren en de lat weer iets hoger leggen.

                  Hopelijk heb je iets aan mijn uitleg.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik verval in oud kwaad

                    maar ga er vanuit Sien:
                    als je opname in eerste instantie niet scherp is, helpt verscherpen ook niet.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik verval in oud kwaad

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      maar ga er vanuit Sien:
                      als je opname in eerste instantie niet scherp is, helpt verscherpen ook niet.
                      grt,bouk.
                      Dat is natuurlijk ook waar bouk
                      En het is een 'en en' verhaal zoals xafke uitlegt.
                      En nu ik er aan denk: er zal niet veel mis zijn met haar ogen vermits ze tekst verstuurt via de GT-S7500.
                      Plus ze ziet dat haar foto niet echt scherp is.

                      En zelfs met slechter zicht, kan je scherpe foto's uit de camera halen.
                      Als je het focus-lichtje niet goed ziet in de zoeker dan is er nog het typische biepje.
                      't Is geen manier van werken en dat moet opgelost worden.

                      De camera zou ik instellen op één scherpstelpunt.
                      En het onderwerp er voor en er achter leggen. Dat is weer een 'en en ' verhaal.
                      Houd het diafragma klein en pas de rest aan voor een behoorlijke sluitertijd.
                      Ga je wel geen perfecte 'wazige' achtergrond krijgen.
                      Dat kan wel met een telelens en bij een dichtbij-opname.
                      Kan het allemaal bewijzen met foto's
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik verval in oud kwaad

                        Plus ze ziet dat haar foto niet echt scherp is.


                        dat is hier nu net het probleem! 'Ze' ziet dat niet anders zou ik ze ZEKER NIET posten op bd! De reacties zijn nuttig en zeker afdoend, echter de beoordeling van de scherpte lukt totaal niet!
                        Maar toch allen: dank!
                        vriendelijke groeten, Sien

                        Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik verval in oud kwaad

                          Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
                          Plus ze ziet dat haar foto niet echt scherp is.


                          dat is hier nu net het probleem! 'Ze' ziet dat niet anders zou ik ze ZEKER NIET posten op bd! De reacties zijn nuttig en zeker afdoend, echter de beoordeling van de scherpte lukt totaal niet!
                          Maar toch allen: dank!
                          Ok 'ze'
                          Niet opgeven er zijn oplossingen.

                          Als je het niet ziet en jouw ogen zijn goed: groter scherm nodig met een betere resolutie.
                          Welke laptop heb je nu?
                          Ik vermoed niet dat er een gouden oplossing is of een gouden tip met het materiaal waarmee je nu werkt.
                          Zoals het nu is en zoals jij het nu beleeft, zal het zo blijven.

                          ALS je ALTIJD zo gewerkt hebt en met DIT zelfde materiaal PLUS je hebt goede foto's kunnen afleveren, dan is er nu iets mis gegaan.
                          Wat er fout is gegaan kan ik niet onmiddellijk beoordelen.
                          Anders gezegd: het ging altijd goed en nu plots, niet meer.

                          En andere mogelijkheid is dat je dezelfde foto gaat bekijken en bewerken op een andere computer.
                          Dus dan zie je het zelf maar op een andere pc.

                          Alles in acht genomen is de foto niet scherp uit de camera gekomen imho.
                          De exif kan uitsluitsel geven
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik verval in oud kwaad

                            Moderator Note: Verplaatst van ChitChat naar algemeen omdat dit over fotografie gaat.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik verval in oud kwaad

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              ... Anders gezegd: het ging altijd goed en nu plots, niet meer. ...
                              Dat schrijven alleen mensen die Bommasien niet gevolgd hebben. Het ging namelijk zelden goed met haar foto's.

                              Om jullie een idee te geven, hieronder mijn belangrijkste investeringen om op BD prentjes te bekijken:
                              - Grafische kaart: 227 euro
                              - Monitor: 641 euro
                              - Schermkalibrator: 354,88 euro
                              - Bril: 700 euro
                              -------------------------------------------------------
                              Totaal: 1922,88 euro (prijs NIET aangepast aan de index)

                              Met iets minder kan het waarschijnlijk ook. 't Hangt ervan af hoe hoog je de lat legt.
                              Vriendelijke groet,

                              Jos

                              Comment

                              Working...
                              X