Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving photoshoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wetgeving photoshoot

    Beste,

    Ik heb een vraag hebben jullie ervaring met de wetgeving en een photoshoot.
    Mijn partner en ik hebben een shoot laten doen van ons we hebben hier een 100 euro moeten voor betalen.

    Enkele dagen later werden onze foto's gebruikt op de fotograaf zijn facebook met een watermerk copyright op.
    Als wie dan vriendelijk vroegen of wij de foto's konden ontvangen dan kregen wij de uitleg dat er een 100€ extra moest betaal worden.

    Onze vraag is nu kan dit? en mag dit?

    Deze gebruikt onze foto's voor zijn reclame en zelf hebben we niets gekregen.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Wetgeving photoshoot

    Op dit forum kan U vragen of het een mooie foto was. Of ze goed belicht was. Enz.......
    Voor uw specifieke vraag, zoals U ze hier neerzet, denk ik dat U beter naar de politie stapt of naar een advokaat. Of beide
    Me dunkt dat uw probleem juridisch is i.p.v. fotografisch.
    Het hangt er ook vanaf wat jullie afgesproken hebben voor die fotoshoot. M.a.w.: wat staat er in jullie contract?
    Raar geval alleszins. Een fotoshoot van 100€ klinkt nogal trollig.
    Last edited by Skitch; 16 november 2014, 22:10.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Wetgeving photoshoot

      Bezint eer je begint ....
      Een ijzeren vuistregel waar we vaak niet aan denken.
      Normaal wordt voor een shoot een conract wat inhoudt wat er van de fotograaf, gefotografeerde verlangd wordt en wat nadien kan, moet, mag en volgt na de shoot een afrekeningsfaktuur met eventuele verdere rechten en verplichtingen.
      Indien geen van beiden zijn opgesteld is het heel eenvoudig de wet van privacy in te roepen en wordt de fotograaf verplicht de foto's van zijn publieke site te halen. Meer ga je niet kunnen doen. ALs het foto's zijn waarop duidelijk de bedoeling is om jullie of één van jullie te fotograferen, kan je ook bedingen onder het recht van privacy dat de foto's niet mogen gebruikt worden voor publicatie, tentoonstelling of wat dan ook.
      Voor de rest, zoals skitch aangaf, politie en/of advocaat.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Wetgeving photoshoot

        U zit hier in het juiste forumonderdeel.
        kijk eens wat hoger op de startpagina van dit forumonderdeel.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Wetgeving photoshoot

          de fotograaf heeft de rechten van de foto.. daar kun je niet onderuit, maar jij hebt de "portret rechten"
          Dus de fotograaf bepaalt wat de fotos waard zijn "in zijn ogen" , maar publiceren mag hij alleen als jij hem toestemming geeft.
          maar dan komt er weer een addertje onder het gras : als jij/jullie ne shoot gedaan hebben, dus "nen hoop fotos" da heb je hem de toestemming gegeven van dat hij jij/jullie fotografeerde
          Als het om 1 foto ging, ergens genomen zonder je toestemming, dan was er geen probleem, maar ne volledige shoot, van bv. 100 fotos, dan heb je het toegelaten...
          nu weet ik niet direct of hij die op internet mag zetten, zonder jullie toestemming....

          Comment


          • #6
            Re: Wetgeving photoshoot

            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
            ...nu weet ik niet direct of hij die op internet mag zetten, zonder jullie toestemming....
            zie #4.
            daar komt het meest voorkomende aan bod.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Wetgeving photoshoot

              Wat was de afspraak, moest je 100 euro betalen om de foto's te laten maken, en moest je dan achteraf betalen voor een afdruk op een bepaald formaat?
              Er kan geld gevraagd worden voor het "studiowerk", en dan moet je achteraf nog betalen voor de afdrukken.
              Ook voor de digitale bestanden op een groot formaat zal je bij de meeste fotografen moeten bijbetalen (als ze niets verdienen aan afdrukken, dan willen ze wel iets verdienen aan de digitale bestanden, want er steekt ook tijd in de bewerking).

              Normaalgezien is het niet de bedoeling om de foto's van een privé fotoshoot zomaar op Facebook te zetten, in dat geval moeten jullie daarvoor vooraf toestemming hebben gegeven.
              Ik vermoed dat het hier ook niet over een professionele fotograaf gaat, want dan zouden er vooraf wel correcte afspraken zijn gemaakt (op papier).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Wetgeving photoshoot

                Bedankt voor de reacties.

                De afspraak was Beeldbewerking van alle foto's en dan kregen we nog eens 15 wenskaarten.
                We hebben niets op papier gekregen ...
                Nu hebben we enkel 15 de zelfde kaarten met 1 foto.
                En de rest van ons foto's staan op facebook vol met watermerken op onze foto's.

                Comment


                • #9
                  Re: Wetgeving photoshoot

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik vermoed dat het hier ook niet over een professionele fotograaf gaat, want dan zouden er vooraf wel correcte afspraken zijn gemaakt (op papier).
                  Als dit zo is dan is dit de zoveelste situatie die ik geregeld op FB tegenkom. Mensen denken "de" fotograaf gevonden te hebben voor weinig geld ... en steeds weer is er een probleem achteraf.
                  Mensen moeten eens beginnen inzien dat €100 voor een shoot peanuts is, en "pay peanuts get monkeys" is dan meestal het resultaat.

                  Bij mij kost een fotoshoot €125,00 en daarvoor krijg je mijn tijd gedurende de sessie en geen beelden. Alles wat er extra bijkomt (zoals het effectief leveren van foto's) start aan €25,00 per beeld.
                  mijn klanten weten dit ook steeds op voorhand en ik heb nog nooit een discussie gehad over prijs. Een gemiddelde fotoshoot kost dan ook snel €350 tot €750 bij mij.
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wetgeving photoshoot

                    Oorspronkelijk geplaatst door nebby Bekijk bericht
                    Bedankt voor de reacties.


                    De afspraak was Beeldbewerking van alle foto's en dan kregen we nog eens 15 wenskaarten.
                    We hebben niets op papier gekregen ...
                    Nu hebben we enkel 15 de zelfde kaarten met 1 foto.
                    En de rest van ons foto's staan op facebook vol met watermerken op onze foto's.

                    Ik vrees dat jullie met een amateur te maken hebben. Een professional laat zoiets op papier zetten voor de aanvang van de shoot. Nu is er geen schriftelijk bewijs van wat er al dan niet afgesproken werd of wat er precies bedoeld wordt met "beeldverwerking van alle foto's". Ik weet niet hoe lang jullie shoot heeft geduurd, maar de prijs is niet noodzakelijk abnormaal. Sommige fotografen rekenen de beeldverwerking automatisch door in die prijs van de fotoshoot, anderen rekenen het achteraf per foto uit. Het lijkt dat jullie andere verwachtingen hadden dan wat de fotograaf in gedachten had. Da's jammer natuurlijk.


                    Wat betreft de foto's die nu op Facebook staan is het antwoord duidelijk: jullie hebben vooraf geen schriftelijke of impliciete instemming gegeven om de foto's te verspreiden, dus is de fotograaf verplicht om de foto's te verwijderen als jullie dat wensen. Toestemming geven om jullie te laten fotograferen zorgt niet automatisch voor toestemming om de foto's later te verspreiden. Dat heeft te maken met het recht op afbeelding (bescherming van het model). De fotograaf heeft wel auteursrecht over de foto's, maar heeft meer te maken met de bescherming van de fotograaf.


                    Meer info (via http://www.sofam.be/nl/15/Recht-op-afbeelding):


                    Het recht op afbeelding is het recht van een individu om de weergave van zijn afbeelding toe te staan
                    of te weigeren.


                    Het begrip “afbeelding” dekt niet alleen de duidelijke gelaatstrekken van een individu. Het volstaat dat
                    de uiterlijke kenmerken van een bepaalde en herkenbare persoon worden gereproduceerd.


                    Het portretrecht heeft niet onmiddellijk een wettelijke basis. Het recht op afbeelding (of het
                    portretrecht) vindt volgens sommigen zijn oorsprong in art. 10 AW:


                    “ De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of
                    voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mee te delen zonder
                    toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na zijn overlijden, zonder
                    toestemming van zijn rechtverkrijgenden”


                    Er bestaat geen duidelijke wettelijke omschrijving wat mag en niet mag zonder de uitdrukkelijke
                    toestemming van de geportretteerde of zijn rechthebbende. Het portretrecht werd echter verder
                    uitgebouwd door rechtsleer en rechtspraak.


                    De voorgestelde persoon kan mondeling of schriftelijk toestemming geven. Een schriftelijke
                    toestemming vormt echter wel de beste garantie voor wie er zich op wil beroepen. Deze toestemming
                    moet specifiek zijn, dat wil zeggen dat ze betrekking moet hebben op een of meer welomschreven
                    gebruikswijzen van een of meer welomschreven foto’s. Ze kan expliciet of impliciet zijn.


                    Als ze impliciet is, wordt de toestemming afgeleid uit het gedrag van de afgebeelde persoon of zelfs van
                    zijn sociale of professionele positie. De toestemming wordt eveneens beoordeeld volgens de context
                    waarin de foto’s werden gemaakt en gepubliceerd. Vooral de onderstaande vermoedens worden door
                    de rechtsleer en de rechtspraak in aanmerking genomen.
                    Sofam is een organisatie die te omschrijven valt als een Sabam voor fotografie. Misschien kun je bij hun eens informeren, alhoewel het wel een ledenorganisatie is en ik dus niet weet of ze niet-leden informatie verschaffen. http://www.sofam.be/

                    Mocht ik jullie zijn, dan zou ik beginnen met vriendelijk te vragen om jullie foto's van Facebook te verwijderen. Jullie kunnen eventueel verwijzen naar de website van Sofam. Of naar volgende pagina van de privacycommissie: http://www.privacycommission.be/nl/r...lding-principe
                    http://kasper.photography & Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wetgeving photoshoot

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                      Een professional laat zoiets op papier zetten voor de aanvang van de shoot.
                      Uhmm, nee?
                      Ik heb nog NOOIT een contract of iets op papier gezet met een particuliere klant van mij. Wel met commerciële klanten maar dat gaat dan eerder over de beeldrechten ...
                      Het gaat niet over papieren of contracten ... daar sla je een kind mee dood. Het gaat meer over de ingesteldheid van de klant en de fotograaf.
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wetgeving photoshoot

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                        Uhmm, nee?
                        Ik heb nog NOOIT een contract of iets op papier gezet met een particuliere klant van mij. Wel met commerciële klanten maar dat gaat dan eerder over de beeldrechten ...
                        Het gaat niet over papieren of contracten ... daar sla je een kind mee dood. Het gaat meer over de ingesteldheid van de klant en de fotograaf.
                        Dat hoeft toch niet aanzien te worden als aanvallend, verdedigend of indekkend, zo'n klein contractje of papier? Het gaat er gewoon over dat je de klant duidelijk maakt waar ze zich aan kunnen verwachten. Zeker als je regelmatig voor particulieren werkt moet het toch simpel zijn om een standaard documentje te gebruiken dat in bijna elk geval te hergebruiken is? Als je naar de garage gaat krijg je toch ook een factuurtje voorgeschoteld. Zo weet je tenminste wat je betaalt? De enige variabele zou dan de prijs kunnen zijn op basis van het aantal aangeleverde foto's (al dan niet digitaal of afgedrukt). Het komt beide partijen later beter uit in geval van discussie. Kijk naar de topicstarter, die heeft geen been om op te staan nu.

                        Als je er vanuit gaat dat de ingesteldheid van de klant en de fotograaf voor een oplossing moet zorgen, komt dat er op neer dat er altijd iemand zal moeten plooien en zich benadeeld voelen als het komt tot discussie. Wat je er aan overhoudt is een wrang gevoel bij iedereen betrokken.
                        http://kasper.photography & Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wetgeving photoshoot

                          Oorspronkelijk geplaatst door nebby Bekijk bericht
                          ...Enkele dagen later werden onze foto's gebruikt op de fotograaf zijn facebook met een watermerk copyright op.
                          heb je een linkje..
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wetgeving photoshoot

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht

                            Sofam is een organisatie die te omschrijven valt als een Sabam voor fotografie. Misschien kun je bij hun eens informeren, alhoewel het wel een ledenorganisatie is en ik dus niet weet of ze niet-leden informatie verschaffen. http://www.sofam.be/
                            Neen , en aangezien het op ne facebook staat , en er niet kan bewezen worden dat er geldelijk gewin uit voor komt, zal sofam, zelfs al ben je lid, er niks aan doen.

                            Mocht ik jullie zijn, dan zou ik beginnen met vriendelijk te vragen om jullie foto's van Facebook te verwijderen. Jullie kunnen eventueel verwijzen naar de website van Sofam. Of naar volgende pagina van de privacycommissie: http://www.privacycommission.be/nl/r...lding-principe
                            die Privacy .... kan misschien helpen, de rest niet.
                            wil je ze der niet op, ga naar de politie en dat is alles dat jullie kunnen doen, als hij ze niet verwijdert zelf.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wetgeving photoshoot

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                              Als je naar de garage gaat krijg je toch ook een factuurtje voorgeschoteld.
                              Waar schrijf ik dat mijn klanten geen factuur krijgen? Iedere klant krijgt een factuur maar ik laat ze op voorhand geen contract tekenen. Teken jij op voorhand een contract op restaurant, voor je je eten krijgt? Als je de menukaart gezien hebt en de prijzen kent op voorhand dan ga je akkoord of niet. Bij mij is dat net hetzelfde, klanten weten op voorhand heel duidelijk wat ze krijgen voor welk bedrag.

                              En eerlijk gezegd, ik denk dat mijn particuliere klanten net argwanend zouden worden als ze op voorhand iets zouden moeten ondertekeken.
                              Een klant is een klant, en die moet je behandelen als klant. Wrange gevoelens heb ik in al die jaren nog nooit gehad.
                              www.fotofolio.be

                              Comment

                              Working...
                              X