Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukken corrigeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukken corrigeren

    Ik heb een setje modelfoto’s op 15x20 (mat) laten afdrukken bij Photobox.ie ; prima service, keurig snel geleverd (3 dagen). Ik vond alleen de prints wat donker in vergelijking met mijn monitor (op monitor bijv. nog wel detail in donker haar te zien, op print niet). Er zat ook een kleurcalibratiekaart bij. Daarmee mijn monitor gehercalibreerd (wel een kleurtoonverschil, de helderheid bleef min of meer hetzelfde).

    Vervolgens dezelfde foto’s verstuurd naar Picoprint (dinsdagavond verstuurd, donderdag in huis), zelfde afmetingen, maar dan glans (Pico doet helaas geen mat). Op het verschil tussen mat en glans na is er hoegenaamd geen kleur- en helderheidverschil te ontdekken.

    Bij de foto’s is er niet zoveel nabewerkt, wat autolevels (als het al nodig was en verbetering gaf) en croppen. Toch worden ze donkerder afgedrukt dan op het scherm te zien is. Houdt dit dan in dat ik al mijn foto’s een tint lichter moet maken om ze toch goed af te drukken? De huidige scherminstelling vind ik prettig, als ik mijn scherm donkerder afstel om hem meer op de foto’s af te stemmen vind ik het al gauw te donker…

    Iemand tips?

    Dank en groet,
    Michael
    www.lowspark.nl

  • #2
    hallo mikekiwi ,ik heb dezelfde bevindingen met photobox als jij ,zijn ook donkerder dan op mijn scherm ,ik zal ook eens picoprint proberen

    Comment


    • #3
      Heb dezelfde ervaring bij Photobox en bij Photoways. En dan nog in combinatie met een monitor die hardwarematig (met SPyder) gecalibreerd wordt...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        cooma ,bij welke onlinesite laat je ze nu afdrukken als ik vragen mag? ik heb identiek dezelfde problemen (als je het een probleem mag noemen) maar ik heb mij een eizo van tegen de 1000 euro verleden week aangeschaft en ook nog eens met de spyder gekalibreert en toch zijn de afdrukken van photoway en photoboxs donkerder dan op mijn scherm

        Comment


        • #5
          Ik hou het op de bovengenoemde, gewoon omdat de kwaliteit van afdruk en papier gewoon enorm goed is. Ik maak de foto's gewoon iets lichter voordat ik ze doorstuur om af te drukken... Is niet direct de meest charmante oplossing, maar voor mij werkt het...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Oef...ben blij dat het niet aan mij ligt...;-)

            @Cooma, hoe maak je die foto's lichter? heb je daar een standaard actie voor (zodat elke foto precies een x-aantal tinten lichter wordt en dat elke foto's een gelijke hoeveelheid lichter worden)
            www.lowspark.nl

            Comment


            • #7
              dit probleem had ik een jaar geleden met presto-print aan de hand;
              bij fujiprint is er sinds korte tijd een handig systeem, wanneer de foto niet bewerkt is ( dus va de camera naar het labo ), wordt de fotoo automatich gekorigeerd met alle gevolgen vandien; dat wil dus zeggen zolang dat een foto is met "normale" kleuren zullen de fotoos ok zijn, doch een witte beer in de sneeuw zal vlug grijs worden, simpel omdat het systeem niet kan denken,
              wanneer uw fotoo via vb photoshop bewerkt is zal de fotoo ook zo afgedrukt worden ( dus zonder korrekties ) het enige wat ge dan één keer moet doen is uw scherm ijken aan uw wensen.

              Comment


              • #8
                Originally posted by mikekiwi
                Oef...ben blij dat het niet aan mij ligt...;-)

                @Cooma, hoe maak je die foto's lichter? heb je daar een standaard actie voor (zodat elke foto precies een x-aantal tinten lichter wordt en dat elke foto's een gelijke hoeveelheid lichter worden)
                Nee, doe ik eerder puur op gevoel. Met lichter maken heb je al wat sneller kans dat je uitgebrande stukken krijgt, dus doe ik dat liever foto per foto (ook al is het wat meer werk...)
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Een andere oplosing is een profiel laten aanmaken voor photobox. Je kan dit laten doen bij www.drycreekphoto.com nu kost dit wel wat geld en je bent natuurlijk niet zeker dat Photobox steeds op dezelfde manier te werk gaat. Maar als je je foto's converteert naar het gemaakte profiel alvorens ze door te sturen dan zullen kleur en licht-/ donkerheid hetzelfde zijn als wat je ziet.

                  Zelf heb ik het geluk dat je op voornoemde site een profiel kan downloaden voor een fotohandelaar dicht bij mij. Dat profiel is al wat oud maar komt toch nog steeds heel goed overeen. Het is niet 100% maar veel closer dat wat ik ergens anders al heb kunnen bereiken en ik heb er al veel uitgetest.

                  Ik vertrek wel van een hardwarematige gecalibreerde monitor.

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt voor de link, Kevlar . Photobox staat erin onder United Kingdom, en ik ga eens kijken of ik een gelijkaardige installatie vind als bij Photoways en die eens proberen...

                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment

                    Working...
                    X