Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stok....... in een fotografenhok

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stok....... in een fotografenhok

    Soms zegt men wel eens dat de beste stuurlui aan wal staan.
    Maar geldt dit ook voor de fotografie?

    Vandaar twee vraagjes:

    Kan je goede onderbouwde commentaar geven op een foto als je geen opleiding fotografie hebt genoten?

    Kan je goede onderbouwde commentaar geven op een foto als je zelf "slechte" foto's maakt?

    O.k. let the beast go en laat de discussie beginnen.
    paul'
    "It is the photographer, not the camera, that is the instrument.".... Eve Arnolds

  • #2
    Re: Stok....... in een fotografenhok

    Oorspronkelijk geplaatst door paul' Bekijk bericht
    ............Kan je goede onderbouwde commentaar geven op een foto als je geen opleiding fotografie hebt genoten?

    Kan je goede onderbouwde commentaar geven op een foto als je zelf "slechte" foto's maakt?..................
    Mag je met de auto rijden als je geen ingenieur bent?
    Mag je een pakje friet eten als je geen voedingsdeskundige / diëtist bent?
    Mag je denken als je geen neuroloog bent?
    Mag je trouwen of samenwonen als je geen seksuoloog / relatiedeskundige bent?
    Moet je alle regeltjes volgen als je anarchist bent?
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Stok....... in een fotografenhok

      Het is niet omdat je geen 'opleidingspapiertje of diploma' in de hand hebt dat je niet zou weten waarover het gaat of hoe het zou moeten. Ik ken tal van mensen in deiverse vakgebiede, die het beter kunnen 'doen' dan anderen die het vooral goed kunnen uitleggen. Wil daarmee wel niet zeggen dart mensen met de vakopleiding of diploma's het niet kunnen he
      Sony RX10 Mark IV
      nog een fijne dag verder!
      Guido

      Comment


      • #4
        Re: Stok....... in een fotografenhok

        Men kan nooit echt onderbouwde commentaar geven op iemand anders zijn foto .. men kan hooguit, subjectief, vaststellen dat een foto een technisch mankement vertoont en eventueel vaststellen hoe dat mogelijk te verhelpen is. Over de estethische kant van de zaak valt helemaal niets te zeggen omdat men zich niet kan inleven in de perceptie van de persoon op het ogenblik dat die de foto gemaakt heeft. De "wetten" van de estethetica zijn nu eenmaal geen wetten van Meden en Perzen ! .. of zoals mijn leraar esthetica placht te zeggen "kunst is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie" ... ergo, ieder zijn "gevoel voor mooi" is anders, hoe kan iemand anders daar dan enige stelling over innemen laat staan een zinnige commentaar op geven?
        Of een opleiding fotografie daar iets aan toevoegt durf ik te betwijfelen ... misschien toch? als de "student" werkelijk van toeten noch blazen weet ?

        EDit: Ik kan mij ook niet van de indruk ontdoen, maar misschien zit ik fout, dat de personen die hier op BD, naar mijn gevoel, de beste fotos tonen niet gebonden zijn door de regels/dogmas van een opleiding fotografie. Hun "free spirit" en met daarbij het feit dat zij, denk ik, de foto al zien in hun hoofd (waarschijnlijk zelfs onbewust) nog voor die genomen is zijn een deel van hun talent. Ik ben vrijwel overtuigd dat een "cursus" aan hen niet besteed is ... JMHO
        Last edited by Guest41; 18 oktober 2014, 11:28.

        Comment


        • #5
          Re: Stok....... in een fotografenhok

          Voor mij persoonlijk zou een foto meer beoordeeld moeten worden op het gevoel dat het bij jezelf opwekt, en minder over de technische kant van de dingen.

          Ik moet zeggen dat ik hier eigenlijk de emotionele kant van fotografie heel dikwijls mis. Ik heb hier soms foto's zien passeren die ik heel goed vond en die bepaalde emoties bij mij opriepen. Dit zijn in mijn ogen de geslaagde foto's.

          En dan lees ik de commentaren bij die foto, en dan begin ik mij te ergeren. Gewoon omdat de foto niet zou voldoen aan de technisch aanvaarde aspecten, worden die soms zo negatief bekritiseerd, dat ik geregeld denk dat er hier enkele robots zitten die foto's van commentaar voorzien.

          Ik begrijp het wel hoor, sommige mensen lopen nu eenmaal niet graag te koop met hun emoties, en spelen het dan veilig en houden het enkel op de technische aspect van de foto. Maar... sommige foto's die helemaal niet de regeltjes volgen zijn in mijn ogen soms stukken beter dan die foto die technisch helemaal in orde is, maar totaal geen gevoel uitstraalt. De moeilijkheid bij commentaar geven ligt dan ook op het vlak om de gulden middenweg te kunnen vinden, waarin ik dus ook niet slaag, daar ik meer naar de emotionele kant van fotografie kijk dan naar de pure technische kant.

          Ondertussen ken ik wel de regeltjes van de fotografie, maar ik volg die niet echt doelbewust. Ik kijk gewoon door mijn viewer en frame de foto zoals ik die het mooiste vind. Soms zal dit onbewust wel de regels volgen, maar soms dus ook helemaal niet. Mensen zouden gewoon de foto's moeten nemen die ze zelf mooi vinden, en minder moeten luisteren naar anderen.

          Het eerste jaar, zeker zorgen dat je de basisregels onder de knie hebt, en vanaf dan, zoeken naar je eigen stijl en foto's op je eigen gevoel maken. Dit zal uiteindelijk ook zorgen voor meer variatie in de foto's en misschien, af en toe, iets heel onverwachts opleveren waar anderen ook iets nieuw in vinden.
          Last edited by Rudy Mas; 18 oktober 2014, 11:33.
          Mvg,
          Rudy Mas
          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

          Comment


          • #6
            Re: Stok....... in een fotografenhok

            Oorspronkelijk geplaatst door paul' Bekijk bericht
            .......
            Vandaar twee vraagjes:

            Kan je goede onderbouwde commentaar geven op een foto als je geen opleiding fotografie hebt genoten?

            Kan je goede onderbouwde commentaar geven op een foto als je zelf "slechte" foto's maakt?
            eerste vraag....ja.
            tweede vraag...ja.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Stok....... in een fotografenhok

              Kan je goede foto's nemen omdat je een cursus fotografie hebt gevolgd ? Antwoord: Ja zeker.
              Maar, neem je dan goede foto's omdat je een cursus hebt gevolgd ? Antwoord: Valt te bezien en je kan er zowel heel slechte als heel goede nemen.
              Het is niet omdat je een motor 100% kent en je de wegcode 100% kent en toepast, dat je een goede chauffeur bent.
              Last edited by Wim.Vanmaele; 19 oktober 2014, 07:27. Reden: Moest 100% zijjn voor motor
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Stok....... in een fotografenhok

                Als je dit leest en dan de klachten dat er geen goede/gegronde kritiek meer gegeven wordt...

                Comment


                • #9
                  Re: Stok....... in een fotografenhok

                  iedereen kan goede commentaar geven. Zijn diegenen die de sterren toekennen in de Michelingids allemaal driesterrenchefs?
                  Het gaat er bij foto's en bij uitbreiding bij alle "kunst" vormen om emoties. Verder kan je natuurlijk altijd technisch comentaar geven maar dat vind ik veel minder belangrijk.
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stok....... in een fotografenhok

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                    iedereen kan goede commentaar geven. Zijn diegenen die de sterren toekennen in de Michelingids allemaal driessterrenchefs?
                    .die beoordelen alleen het eindproduct.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stok....... in een fotografenhok

                      Foto's beoordelen is altijd moeilijk, je eigen smaak zal er altijd voor een deel tussen zitten.
                      Daarom zeg ik er tijdens de fotobesprekingen in onze fotoclub gewoonlijk bij dat wat ik zeg mijn eigen mening is, en dat iemand anders er gerust helemaal anders over mag denken.
                      Ik heb ook geen opleiding fotografie gehad, dat geldt overigens ook voor bijna alle andere leden van onze fotoclub.
                      Hier op het forum zullen er in verhouding ook veel minder zijn die een opleiding hebben gevolgd.
                      Maar iemand die wel een opleiding fotografie heeft gevolgd zal ook niet meteen alles weten.
                      Er bestaan ook verschillende soorten opleidingen waarbij de ene meer gericht is op de technische kant en de andere meer op het creatieve.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stok....... in een fotografenhok

                        iedereen kan foto's beoordelen, ben jij muzikant? neen? dan kan jij vast en zeker geen mening geven over de top 40, laat staan over muziek van Bach en Mozart.
                        Natuurlijk spelen er vele factoren in mee, sportfotografie spreekt mij persoonlijk NIET aan, wat niet wil zeggen dat ik er niet van kan genieten. En beoordelen, de kleuren springen eruit, mooie standpunten, mooie achtergrond...
                        Moet ik weten hoe die achtergrond zo word? wat een diafragma is? wat een sluitertijd doet? neen, ik beoordeel een foto, niet de moeilijkheden die jij hebt ondervonden om die te maken.
                        Een foto waar ik met een grootformaatcamera (4.5kg) 5 km bergop moet lopen en nog een zwaar statief ook meenemen zal voor mij zo wie zo meer waard zijn ook al is mijn afwerking niet optimaal of heb ik een fout gemaakt in het kadreren of scherpstellen. Maar ik denk dat het jullie worst zal wezen hoeveel moeite ik ervoor moest doen.
                        Ik kan natuurlijk altijd gewoon zeggen "vind ik leuk" "mooi" "speciaal"... Maar je bent natuurlijk meer af met onderbouwde kritiek. Maar zonder iets van fotografie te kennen kan ik toch zeggen waarom ik iets mooi vind of hoe ik het liever anders zou zien.
                        vb: ik zou liever een achtergrond hebben die minder wazig was. Een iets minder centraal onderwerp. ik zie zoiets liever van bovenaf ipv recht. Je achtergrond stoort. een stap meer naar rechts zou het beter gemaakt hebben. Het model heeft zo'n donkere zijkant.
                        En hoe meer je naar foto's kijkt, hoe meer je er even nuchter over nadenkt en hoe meer je anderen hun opmerkingen leest hoe beter je je eigen mening kan onderbouwen. Maar neen, een opleiding lijkt me niet nodig.

                        Tom
                        De gustibus et coloribus non est disputandum
                        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stok....... in een fotografenhok

                          Mijn eerste gedacht was: een knuppel in het hoenderhok gooien is nooit een goed idee, want de knuppel kan terug gegooid worden.

                          Het is zeker zo dat elk zijn smaak heeft, en dat die smaak bij commentaar ongetwijfeld zal door dringen of invloed hebben, op BD is dat vooral 'ik zou er een stuk afgedaan hebben etc.' Als men een foto niet mooi vindt op BD is er gewoon geen commentaar. Toch vraag ik me af of dit wel respectvol is tegenover de maker. Met andere woorden op BD mis ik met momenten wel respect, maar vooral nuancering, zich inleven in iemand anders is er zelden bij. Eigen smaak zou niet mogen prevaleren.
                          Eigenlijk zou je deze vragen aan Wim Van Gansbeke moeten stellen, daar ga je een snedig antwoord op krijgen, helaas kan dat niet meer. Die is van Germaanse talen in het toneel gerold, en NIET via Herman Teirlinck of welke school dan ook. Wim was altijd zeer hard in zijn beoordeling, maar rechtvaardig in zijn oordeel.

                          Toch ben ik wat blij dat de kliekjesvorming op BD (op elkaars schouder kloppen tot die blauw ziet) zich beperkt tot beginnershoek, tegelijk is het betreurenswaardig dat men omwille van goedkope ' en Goed gedaan' niet durft verder te kijken in de andere rubrieken. Blijkbaar is de lat hoger leggen niet meer van deze tijd. Er is ook veel te weinig zelfkritiek, ik ben daar ook schuldig aan, dat durf ik toegeven.

                          Volgens mijn bescheiden mening kan elk erudiet persoon goed onderbouwde commentaar geven, pro of niet, 't is de horizon die telt, die moet breed genoeg zijn.
                          ...leeg...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stok....... in een fotografenhok

                            Eigenlijk is het simpel: als ik mijn bakker vertel welke taarten ik lekker vind, welke minder en waarom zal hij mij graag geloven. Smaken verschillen nu eenmaal en hij zal mijn feedback waarderen.
                            Als ik harde kritiek geef over zijn bakprocedés, mengtechnieken en de gebruikte smaakpalleten zal ik hem enkel overtuigen als ik hem eens van mijn taarten laat proeven.

                            Ik waardeer feedback als ze met respect gegeven wordt. Maar als iemand met harde kritiek en allerlei technische benaderingen afkomt om me duidelijk te maken dat ik verkeerd bezig ben, dan wil ik wel zien dat hij weet waar hij over praat.
                            www.bigducksix.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stok....... in een fotografenhok

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              .die beoordelen alleen het eindproduct.
                              grt,bouk.
                              Dat is dan precies hetzelfde als wat hier op de site wordt gedaan met foto's
                              Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                              Our English website: www.kaichitravel.com
                              Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                              Comment

                              Working...
                              X