Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherptediepte fotografie

    Ik ben in september gestart met een cursus digitale fotografie. Als we in de klas praktijkoefeningen doen, dan lukt het me vrij goed. Maar als ik dan thuis wil oefenen, lukt het langs geen kanten. Zo zou ik graag willen oefenen op scherptediepte.

    Ik had enkele cola blikjes op een rij gezet, en wil het eerste blikje scherp en de rest onscherp, ik zet mij F-getal op f5.3 en alles blijft scherp als ik de foto neem. Wat zou ik verkeerd doen.

    Kan iemand mij helpen.

  • #2
    Re: Scherptediepte fotografie

    Scherptediepte hangt af van:
    - brandpuntsafstand van de lens
    - diafragma
    - afstand van je onderwerp tot de camera
    - afstand van wat je onscherp wil tov de camera

    Hoe kleiner de brandpuntsafstand van je lens, hoe meer scherptediepte die heeft voor een gegeven diafragma. Dus voor dezelfde f waarde gaat een groothoek meer scherptediepte hebben dan een tele.

    Hoe kleiner de f waarde, hoe minder scherptediepte.

    Hoe groter het verschil in afstand tussen je onderwerp en de achtergrond, hoe gemakkelijker het is om de achtergrond onscherp te krijgen.

    Speel eens met de waarden die je thuis gebruikt en die in de les in deze calculator: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

    PS: bij de ouwe lenzen stond op elke lens de scherptediepte aangegeven op de lens. Handig dat dat was...

    Comment


    • #3
      Scherptediepte fotografie

      Handige app is "simple dof".

      Comment


      • #4
        Re: Scherptediepte fotografie

        ... en de grootte van de sensor ..

        Comment


        • #5
          Re: Scherptediepte fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Wendyke1983 Bekijk bericht
          alles blijft scherp als ik de foto neem.
          Bij deze meeste beginners is het precies andersom

          Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Toon een voorbeeld, met EXIF...

          Jan

          Comment


          • #6
            Re: Scherptediepte fotografie

            Als ik wil scherpstellen (bv. een rij colablikjes en ik wil het eerste scherp en de rest wazig) zet ik dan mijn lichtmeting op (spotmeting, centrumgerichte meting of matrixmeting).

            Comment


            • #7
              Re: Scherptediepte fotografie

              Lichtmeting heeft niks te maken met scherptestelling. Maar met het bepalen van hoeveel licht de camera op de sensor laat vallen.

              Of je nu matrix of spotmeting gebruikt qua scherptediepte moet dat hetzelfde beeld blijven.

              Probeer eens zo dicht mogelijk tegen het eerste blikje te trekken en probeer eens met de afstanden te spelen van de andere blikjes. Als de afstand te groot is zal alles er alsnog scherp uitzien.


              Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

              Comment


              • #8
                Re: Scherptediepte fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Wendyke1983 Bekijk bericht
                Als ik wil scherpstellen (bv. een rij colablikjes en ik wil het eerste scherp en de rest wazig) zet ik dan mijn lichtmeting op (spotmeting, centrumgerichte meting of matrixmeting).
                waarom in kleur, dat leest voor geen meter...?
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Scherptediepte fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wendyke1983 Bekijk bericht
                  ........................................Wat zou ik verkeerd doen ?..................................Kan iemand mij helpen ?
                  De leerkracht van jouw cursus digitale fotografie is de aangewezen persoon om je te helpen.
                  Wendieke, neem wel je camera (dezelfde) mee.
                  Last edited by Skitch; 16 oktober 2014, 16:37.
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherptediepte fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cornelisk Bekijk bericht
                    Lichtmeting heeft niks te maken met scherptestelling. Maar met het bepalen van hoeveel licht de camera op de sensor laat vallen.

                    Of je nu matrix of spotmeting gebruikt qua scherptediepte moet dat hetzelfde beeld blijven.

                    Probeer eens zo dicht mogelijk tegen het eerste blikje te trekken en probeer eens met de afstanden te spelen van de andere blikjes. Als de afstand te groot is zal alles er alsnog scherp uitzien.


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk


                    Dank u voor de goede tip, als ik inderdaad er bijna met mijn neus ga tegen staan, dan lukt het me wel vrij goed. Ik heb nu enkele goede foto's al kunnen nemen. Nog even een vraag, soms wil ik scherpstellen, en blijft mijn zoeker precies maar zoeken, wat zou ik hier verkeerd doen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherptediepte fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wendyke1983 Bekijk bericht
                      Dank u voor de goede tip, als ik inderdaad er bijna met mijn neus ga tegen staan, dan lukt het me wel vrij goed. Ik heb nu enkele goede foto's al kunnen nemen. Nog even een vraag, soms wil ik scherpstellen, en blijft mijn zoeker precies maar zoeken, wat zou ik hier verkeerd doen.
                      Je zegt het zelf al "als ik er met mijn neus bijna tegen ga staan", Je lens heeft een minimumafstand waarop die kan scherpstellen en als je te kort bij komt kan die niet scherp stellen. Probeer een iets achteruit te gaan, hoeft niet veel te zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherptediepte fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cornelisk Bekijk bericht

                        Of je nu matrix of spotmeting gebruikt qua scherptediepte moet dat hetzelfde beeld blijven.

                        ...
                        Dat is manifest NIET juist ... Afhankelijk van de bemeten lichtzone past uw toestel ander parameters toe. Dit gaat enkel op bij diafragmavoorkeuze. In de andere gevallen moet je maar hopen dat de verschillende wijzen van lichtmeting dezelfde diafragmawaarden opleveren. 100 tegen 1 dat spotmeting en matrixmeting totaal verschillende waarden leveren ! en daar gaat je "dezelfde" scherptediepte !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherptediepte fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
                          Je zegt het zelf al "als ik er met mijn neus bijna tegen ga staan", Je lens heeft een minimumafstand waarop die kan scherpstellen en als je te kort bij komt kan die niet scherp stellen. Probeer een iets achteruit te gaan, hoeft niet veel te zijn.

                          Ik ben nu enkele dagen lid van dit forum, maar door de tips die ik hier krijg begin ik het echt te begrijpen. Merci allemaal.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherptediepte fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Dat is manifest NIET juist ... Afhankelijk van de bemeten lichtzone past uw toestel ander parameters toe. Dit gaat enkel op bij diafragmavoorkeuze. In de andere gevallen moet je maar hopen dat de verschillende wijzen van lichtmeting dezelfde diafragmawaarden opleveren. 100 tegen 1 dat spotmeting en matrixmeting totaal verschillende waarden leveren ! en daar gaat je "dezelfde" scherptediepte !
                            Goede opmerking, had ik ook niet bij stilgestaan. Komt ervan als je gewoon bent van alles zelf te doen.

                            Comment

                            Working...
                            X