Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

    Actief in de Challenge sinds juni 2011, wint KoRi met haar/zijn negende deelname de Challenge van vorige maand. Proficiat!

    Ook al staan ze een beetje scheef, de inzendingen van Ritse en Xavier hadden van mij hoger mogen eindigen.

    Zelf heb ik een zware klap geïncasseerd: mijn grapje werd niet begrepen. ('t Zou ook kunnen dat ik op mijn waarde beoordeeld ben.) Zeven eentjes ... tjongejonge!
    'k Zal maar bij de cijfertjes blijven zeker?

    We zitten in de buurt van enkele records. Om die te verbreken, zullen er de volgende maanden wel wat meer deelnemers nodig zijn. Met het laagste aantal deelnemers van dit jaar (37) gaan we er niet komen.
    De tussenstand (van zaken): klik!

    Zet 'm traag op, meisjes en jongens!

    O ja: "Goed gewerkt, wind-challengers!"
    Last edited by Jos Vanhengel; 5 oktober 2014, 20:44.
    Vriendelijke groet,

    Jos

  • #2
    Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

    Proficiat aan alle Challenge-deelnemers, commentators en stemmers, behalve aan die ene die zo gul was met zijn/haar "eentjes" (twaalf in totaal). Zo slecht was geen enkel beeld!
    Wat mij ditmaal opviel buiten het feit dat de Challenge erg traag (geen woordspeling!) op gang kwam (het bleef lang windstil - wel een woordspeling ), is dat het gemiddeld aantal punten beduidend lager ligt dan vorige maanden, en dat ook het aantal deelnemers wat aan de lage kant lag.
    Toch, als ik de foto's per pagina bekijk (20 thumbs tegelijkertijd) zie ik vele mooie opnames die -voor mij toch- duidelijk het thema van de maand weergeven.
    Vooraan in de rangschikking op het 'schavotje': KoRi (waarmee bewezen wordt dat je zelfs met een macro de wind kunt voorstellen), HEYLO (die er erg snel bij was, en zeer lang op de eerste plaats gestaan heeft) en MP61, een trouwe deelnemer aan de BD-Challenge.
    Ik vond persoonlijk ook de inzending van Delvaux Michel erg geslaagd: een iconisch beeld, dat enkel had kunnen overtroffen worden door een 'menselijke' uitvoering ervan, ipv met een pop.

    Benieuwd hoe het thema deze maand benaderd zal worden...
    Last edited by LesC; 1 oktober 2014, 06:52.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

      Proficiat aan KoRiMet de overwinning in de challenge van Sept. Eveneens proficiat aan de 2de en 3de op het schavotje, Heylo en MP61
      Last edited by Guest22; 1 oktober 2014, 12:28.

      Comment


      • #4
        Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        behalve aan die ene die zo gul was met zijn/haar "eentjes" (twaalf in totaal).
        En is dat dan iemand die zelf ook meedoet aan de challenge?

        Proficiat KoRi en alle deelnemers.
        Groetjes,
        Dominic

        Comment


        • #5
          Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

          Da's nog eens leuk nieuws ... Was al een tijdje geleden dat ik nog eens deelnam aan de challenge en ik had niet verwacht dat mijn inzending zo hoog zou scoren!
          Bedankt iedereen!
          Groeten,
          Koen.
          --

          Comment


          • #6
            Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

            Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
            En is dat dan iemand die zelf ook meedoet aan de challenge?
            ...
            Nee, want die zou ik meteen aanspreken vanwege "tactisch scoren". Voor zover ik weet heeft de persoon over wiens eentjes ik ditmaal gevallen ben, nooit deelgenomen...
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Nee, want die zou ik meteen aanspreken vanwege "tactisch scoren". Voor zover ik weet heeft de persoon over wiens eentjes ik ditmaal gevallen ben, nooit deelgenomen...
              Je hoeft niet deel te nemen mijn inziens om tactisch punten te geven.. Heb alle scores eens bekeken en er zit toch een zekere trend in. ( niet te bewijzen natuurlijk, maar toch ) Bekijk het maar eens welke foto's een " één " gekregen hebben. Niet meedoen, niet stemmen??
              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

              Comment


              • #8
                Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

                Proficiat KoRi , een welverdiende eerste plaats

                Ik heb lange tijd niet meer mee gedaan aan de Challenge , wegens tijd tekort; en dat vind ik spijtig.
                Voor mij is steeds interessant , hoe iemand een bepaalde opdracht ziet én weergeeft in zijn foto, dat is een Challenge !

                Maar ik zie ook , dat er nog steeds eentjes gegeven worden aan best wel héél goede foto's !

                Tja, de mogelijkheid van eentjes geven bestaat . . . en wie ze geeft ??? Die zal daar een goede reden voor hebben zekers
                Maar of die daar durft voor uitkomen ?

                Ha ha, maar ik had nu geen een eentje

                Grts Maddy
                Last edited by rooman; 1 oktober 2014, 21:55.
                zero

                Comment


                • #9
                  Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

                  Proficiat aan de winnaar! Mooie foto!


                  En over die lage scores... begint hier precies op een heksenjacht te lijken.
                  Een warme oproep om te stemmen want het aantal stemmen is wat laag... maar als de gegeven scores dan wat laag zijn, dan ist paniek! Zeker als de lage scores komen van iemand die nog nooit heeft meegedaan.

                  Wel, ik heb ook nog nooit meegedaan en ik heb ook lage scores gegeven. (al denk ik niet dat ik zoveel 1tjes gegeven heb)

                  Omdat de foto's slecht zijn?
                  Nope... mijn inziens waren de meeste foto's idd een pak beter dan wat ik er al van gebakken heb in het half jaar dat ik nu met fotografie bezig ben.
                  Dat is meteen ook de reden waarom ik (nog) niet meedoe aan de Challenge... ik kom nog lang niet in de buurt van wat de meesten hier tentoonspreiden.

                  Waarom ik nu dan wel lage scores gegeven heb?
                  Gewoon, omdat ik (en volgens mij ook nog heel wat anderen) van mening was dat er een heleboel foto's voor MIJ weinig met het onderwerp Wind te maken hadden. Ni meer, ni minder.
                  Dat is immers toch het opzet van de challenge, toch? Voldoen aan de opdracht en dan kijken naar wie daar de beste in is? Niet?

                  Had ik dat kunnen zeggen in de comments om mijn punten te verduidelijken?
                  Waarschijnlijk wel, maar zoals ik reeds zei, ben ik nog niet zo lang met fotografie bezig en ik denk dat ik met mijn beperkte kennis weinig ga kunnen bijdragen aan de foto... buiten dan "amai, knappe foto!" of "hmm, niet mijn ding"... of in dit geval "heeft deze foto iets met Wind te maken?"
                  Is dat dan nuttig? Mijn inziens dus niet en daarom zette ik het er ook nooit bij.
                  Vinden jullie dat wel nuttig? Tja, dan wil ik dat er gerust bijzetten, maar...

                  Blijkbaar zijn stemmen alleen maar welkom als je als eens meegedaan hebt de challenge (hoe kan je immers nu iets beoordelen als je nog nooit een foto ingezonden hebt )... mij ni gelaten, maar dan stemmen we niet meer he.
                  En zorg er dan ineens ook voor dat de stemmen pas beginnen vanaf 5 sterren, want er moest zo maar eens iemand, ook al heeft die al eens meegedaan, het toch nog eens aandurven om een lage score te geven. God forbid!

                  Kijk he... ik ben een grote fan van de Challenges.
                  Ik leer er iets van. Ik doe ideeën op. Het geeft het forum iets extra.
                  Maar als ge nu al aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om te stemmen... en dat uw stem bovendien ook al een bepaalde waarde moet hebben want anders telt ze precies niet... tja, laat het dan maar.
                  If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

                  Comment


                  • #10
                    Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

                    Oorspronkelijk geplaatst door m4nTiS Bekijk bericht
                    Waarom ik nu dan wel lage scores gegeven heb?
                    Gewoon, omdat ik (en volgens mij ook nog heel wat anderen) van mening was dat er een heleboel foto's voor MIJ weinig met het onderwerp Wind te maken hadden. Ni meer, ni minder.
                    Dat is immers toch het opzet van de challenge, toch? Voldoen aan de opdracht en dan kijken naar wie daar de beste in is? Niet?
                    Bij de scores van de onderwerpen die duidelijk wel iets met het onderwerp te maken hebben zie je altijd wel 1-2-3-4 scores, zelfs als de foto op zich in orde is.
                    Dat is niet normaal, dat is eerder een gedrag om een bepaalde foto hoger te laten scoren ten opzichte van een andere.
                    Wat het motief daarbij is, dat weet ik niet, tenzij de persoon die de lage punten geeft ook iets te maken heeft met een bepaalde foto die wat hoger in het klassement "moet" komen (omdat het een foto is van een bekende bijvoorbeeld).

                    Dat is het nadeel bij dit soort jureringen, iedereen kan er op stemmen, maar je kan zelf ook naar iedereen die je kent een mailtje sturen om jouw foto hoger in het klassement te krijgen.
                    Dat is niet te controleren, en het gebeurt bij alle online-fotowedstrijden.
                    Ik heb zelf ook al mailtjes gekregen van "ik heb meegedaan aan die wedstrijd, mijn foto heeft nr... of ziet er zo uit, wil je daar even gaan stemmen op mijn foto"...
                    Als ik zo'n mailtje krijg, dan gebeurt het wel eens dat ik op die website ga kijken, en als ik daar stem op een foto, dan zal de foto die ik de beste vind de hoogste score krijgen, en niet de foto waarvoor ik het mailtje heb gekregen.
                    Maar ik kan mij voorstellen dat een groot percentage van de mensen die zo'n mailtje krijgen toch maar meteen de hoogst mogelijke score toekennen aan die foto van iemand die ze kennen.
                    Ik weet niet of dat hier ook gebeurt, maar de kans is wel heel erg groot...

                    Er zijn ook wel mogelijkheden om onder een andere naam in te loggen, dan kan je zelf de scores aanpassen om wat hoger te klimmen in het klassement.

                    Ook bij de foto waarmee ik ooit de Challenge heb gewonnen (thema glas, januari vorig jaar) staat er een "3" bij de stemmen, als de persoon die die score heeft toegekend daar een aanvaardbare uitleg kan geven, dan mag hij of zij dat wel doen. De gemiddelde score was wel 8,28% dat wil zeggen dat het overgrote deel van de andere stemmers er in ieder geval helemaal anders over dachten dan de persoon die de "3" heeft gegeven.
                    Waarop die ene persoon zich dan baseert om die lage score te geven, dat zou ik willen weten, dan kan ik er ook rekening mee houden zodat mijn foto's nog beter worden.

                    Dat geldt dus niet alleen voor mijn foto's, ik kan mij voorstellen dat anderen er net zo over denken, dat ze zich afvragen waarom hun foto die over het algemeen heel goede scores krijgt toch telkens zo'n 1-2-3-4 stemmen krijgt.
                    Foto's die duidelijk niets te maken hebben met het onderwerp mogen een lagere score krijgen, dat is logisch, maar de andere foto's mogen tegelijk ook wel eerlijk beoordeeld worden.
                    Vorige maand had ik zelf zo'n foto waarbij het onderwerp "reflectie" niet duidelijk genoeg zichtbaar was, en dan is het logisch dat die bijna onderaan eindigt.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

                      Die eentjes zijn een oud zeer, en moeilijk uit te roeien, vrees ik. Weet wel dat ik af en toe iemand aanschrijf als ik echt 'uitspattingen' of onregelmatigheden zie. Jammer genoeg laat de software niet toe om bv het aantal 1-tjes (maar ook 10-tjes) te beperken op basis van het aantal te beoordelen foto's. Wij hebben in de Challenge werkgroep daar ooit mee geëxperimenteerd; maar dat zou bv ook inhouden dat scoren pas kan nadat de inzendingen afgesloten zijn.
                      Onze Challenge wordt volgens mij teveel gezien als een soort van Supercup, met een Ferrari als hoofdprijs, terwijl het enkel onze bedoeling is om mensen (die eventueel zelf geen inspiratie hebben) aan het fotograferen te krijgen of op zijn minst te doen nadenken... Laat ons ten alle tijde trachten om een en ander sportief te houden, opdat de Challenge nog een tijd kan voortbestaan.

                      Aan de scoorders zelf zou ik willen vragen om elke foto eerlijk te bekijken. Naast het thematisch aspect (in hoeverre beantwoordt deze foto aan de opdracht?) zijn er andere aspecten zoals toegepaste techniek, compositie, belichting, enz. die zouden moeten meespelen in de eindbeoordeling (Ook een vraag als "Zou deze foto in het groot bij ons aan de muur mogen hangen?" kan een element zijn dat meespeelt.) "Buis" a.u.b. een bepaalde inzending niet omdat het niet helemaal het thema is zoals jij dat ziet. Ik probeer in mijn opdrachten altijd 'breed' te gaan, mijn thema's zijn doorgaans multi-interpreteerbaar. Hoewel ik af en toe iedereen naar buiten probeer te krijgen (), probeer ik opdrachten te verzinnen die zowel met een macrolens of een breedhoek, met een dSLR, een systeemcamera of met een point&shoot kunnen gemaakt worden. Da's niet makkelijk, dus wil ik hierbij ook vragen om mij eventuele thema's via PB door te spelen.
                      Last edited by LesC; 2 oktober 2014, 09:24.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Bij de scores van de onderwerpen die duidelijk wel iets met het onderwerp te maken hebben zie je altijd wel 1-2-3-4 scores, zelfs als de foto op zich in orde is.
                        Dat is hetgeen wat ik bedoelde, Bart.
                        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                        Comment


                        • #13
                          Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

                          Als je eentjes geeft, heb dan ook het lef( al is het via de anonieme reactie) te zeggen ik gaf een 1 omdat.....zo kan er uit geleerd worden. Ik heb hier al verschillende eentjes gehad en weet verd... niet waarvoor. Hoe kan dan het niveau opgekrikt worden?

                          EN TOCH BLIJF IK MEEDOEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Die eentjes zijn een oud zeer, en moeilijk uit te roeien..........
                            misschien de namen en gegeven punten na sluitingsdatum bekend maken..?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: KoRi wint de september Challenge 2014: "Wind"

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              misschien de namen en gegeven punten na sluitingsdatum bekend maken..?
                              grt,bouk.
                              Heb ik ooit ook al eens ergens voorgesteld.
                              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                              Comment

                              Working...
                              X