Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

    Wat zouden jullie doen als een bedrijf foto's van je willen hebben, en je bij wijze van proef foto's laten maken om zeker te zijn, en deze graag willen hebben en je mondeling beloven de foto's pas effectief te betalen op het moment dat ze hem ook gaan gebruiken? Gratis weggeven in de hoop dat ze jou ook gaan betalen, of niets geven?

    Voor productfoto's zou men 50 euro geven + rechten afstaan + gebruik voor zowel druk als website. Te laag of niet? En dit terwijl Sofam (de Sabam voor beeld) toch heel wat hogere prijzen hanteert.
    Last edited by kleintje; 2 oktober 2014, 13:50.

  • #2
    Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

    In ieder geval zou ik een flink watermerk in de foto's aanbrengen. Pas na betaling zou ik de foto's zonder watermerk leveren.
    Last edited by olivetti; 23 september 2014, 11:46.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

      niet doen.
      5000 exemplaren wereldwijd.....? das nie veul hè.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

        50 euro LOOOL, dat is echt wel totaal onder de prijs werken hoor.
        Adviseer hun een point and shoot te kopen en zelf de fotos te maken.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

          klinkt mij als "voor een dubbeltje op de eerste rij zitten".
          Als ze als een beginnen aan betalen per uur voor het maken en ontwikkelen van de foto's aan 75 euro per uur ex btw denk ik dat je meer richting de juiste prijs zit.
          En het verhaal "we willen eerst eens testen" klinkt me... raar in de oren. In elk geval zou ik ze zoals hierboven vermeld gewatermerkte foto's op een niet printbaar formaat bezorgen. Zet dat bijvoorbeeld in een secure pdf :-) Kunnen ze lachen.
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

          Comment


          • #6
            Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

            nodig je klanten uit,
            of nodig jezelf uit ter plaatse voor een viewing.

            Je hoeft de foto's daarom nog niet ter plaatse achter te laten.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

              Een mondelinge overeenkomst is in België ook en rechtsgeldige overeenkomst.
              Alleen is dit naderhand bij eventuele discussie zeer moeilijk te bewijzen.
              Je zegt ook dat je alle rechten moet afstaan. In de meeste gevallen koopt de klant toch enkel het recht tot reproductie.
              Als je echt de rechten verkoopt dan hoeft de klant je zelfs niet te zeggen wat ze met de foto's gaan doen.
              Wat betreft Sofam, dat zijn richtprijzen en wordt veelal gebruikt als iemand een bestaande foto wenst te gebruiken.
              Als je in opdracht foto's gaat maken worden prijzen anders bepaald.
              Prijszetting is nu eenmaal moeilijk in de branche. Alles hangt ook af van je ervaring en de naam die je hebt.
              Zet zelfs eens op een rijtje hoelang je zou moeten fotograferen voor een opdracht van 10 foto's en hoeveel tijd je gaat steken in nabewerking.
              Reken dan een fatsoenlijke prijs voor reproductie en expenses. Op die manier ga je tot een bepaald bedrag komen. Vergelijk dat met wat ze bieden.
              In vele zaken is er niet te onderhandelen over een prijs. Een editorial voor een magazine bijvoorbeeld is zeer vaak een fixed price.
              Sterk afhankelijk van welk magazine.
              Kortom het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt hoor.
              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

              Comment


              • #8
                Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

                We weten niet eens wat er gefotografeerd moet worden. Hoe kunnen we dan weten hoeveel je moet vragen.
                Als het een catalogus van boutjes en moertjes is, dan moet je slechts 1 keer je opstelling maken en je nabewerking in bulk doen. Daarna kan je om de minuut een foto maken van een ander productje. 50€/foto @ 1 minuut per foto = 3000€/h

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

                  50 euro dat is gratis: Ik heb nog de richtprijzen van 2010. Deze zijn per geleverde foto voor reclamedrukwerk afhankelijk van de afmeting voor een oplage van 5000 stuks €282 voor 13cm groot, €310 voor 18cm groot tot € 702 voor 100cm groot, excl btw.
                  Last edited by Eenbes; 29 september 2014, 09:57.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

                    en ondertussen heeft de TS geen enkel maal gereageerd in dit topic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

                      Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                      en ondertussen heeft de TS geen enkel maal gereageerd in dit topic
                      Ik had niet op de startdatum gelet: dus verder er geen tijd en geen aandacht meer aan besteden.
                      Last edited by Eenbes; 29 september 2014, 16:51.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        We weten niet eens wat er gefotografeerd moet worden. Hoe kunnen we dan weten hoeveel je moet vragen.
                        Als het een catalogus van boutjes en moertjes is, dan moet je slechts 1 keer je opstelling maken en je nabewerking in bulk doen. Daarna kan je om de minuut een foto maken van een ander productje. 50€/foto @ 1 minuut per foto = 3000€/h
                        Had ik het niet gedacht ? Even naar zijn berichten gekeken wat stond er tussen ?

                        http://forum.belgiumdigital.com/f48/...ml#post4196793

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

                          Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                          en ondertussen heeft de TS geen enkel maal gereageerd in dit topic
                          Heeft verschillende oorzaken, gert. Wel gekeken, en veel gehad aan de raad van pete.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Had ik het niet gedacht ? Even naar zijn berichten gekeken wat stond er tussen ?

                            http://forum.belgiumdigital.com/f48/...ml#post4196793
                            Wat wil je nu concluderen? Is slechts voor één van de foto's, niet voor een hele opdracht.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's gratis weggeven aan bedrijf, bij wijze van proef?

                              Om het hele verhaal af te maken: uiteindelijk heb ik, zoals het hoort, de foto's verkleind en met een watermerk de foto's op CD gezet.

                              Comment

                              Working...
                              X