Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

    Momenteel gebruik ik een laptop die voor Lightroom, maar met name Photoshop en lagen niet de snelste meer is.
    Nu kan ik van iemand een oude PC krijgen (HP dc-7900) welke een Intel Core 2 quadcore 2,66 GHz heeft en (maar) 4Gb ram. Deze zou ik dus moeten upgraden naar bijv. een Intel i7 quadcore met min. 16GB Ram, extra hardeschijf (ssd) en wellicht een nieuwe videokaart (weet niet zeker wat er nu in zit). Ik heb er verder niet veel verstand van, maar er zal dan ook wel een nieuw moederbord en cpu koeler in moeten.
    Nou ben ik dus niet zeker over de laatste twee zaken, maar is het wel zinvol deze PC te upgraden, of kan ik maar beter gelijk een hele nieuwe pc kopen ? ( ik wil overigens geen laptop meer )
    Ik vraag het me af om dat ik altijd hoor dat een PC zo goed is omdat je deze makkelijk kan upgraden, maar als je om het ene component te vernieuwen het andere ook moet vernieuwen is het verschil met een nieuwe pc niet zo groot, of zie ik dat verkeerd ?
    Ik hoop dat jullie mij wat advies zouden kunnen geven, wat in dit geval handig is.
    Mvg, Bart
    http://www.bartzijlstra.com

  • #2
    Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

    Die HP is een corporate model, klein formaat (SFF). Die is vrij custom vanbinnen, dus er past maar weinig ander spul in.

    Het heeft weinig nut om die te proberen upgraden tenzij je moederbord (en eigenlijk dan ook de cpu) laat zitten.
    Maar dat is weinig upgrade natuurlijk.

    Upgraden heeft vooral zin als je hardware nog niet te oud geworden is. Je start dan bv met een kleinere hoeveelheid memory, en een lagere CPU, en koopt een nieuwe als de prijzen een jaar of 2 later gezakt zijn.
    Wacht je langer dan heeft het weinig nut (voor de cpu). Voor de nieuwere CPU's is vaak de socket veranderd, en dan moet het moederbord ook veranderd worden.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

      Als je moederbord, processor, koeler, geheugen, videokaart en hard disk vervangt, wat blijft er dan nog over van de oude pc? De kans is dan nog groot dat je de voeding moet vervangen.

      Je ziet het niet 100% verkeerd. Upgraden is zinnig zolang je binnen dezelfde generatie processoren blijft en/of voor hier en daar een component. Maar zoals jij voorstelt om 90% van de pc te vervangen dan is het een stuk minder interessant. Moest je nu enkel het geheugen en een ssd vervangen dan is dat misschien wel een optie.

      Zelf heb ik mijn pc reeds enkele malen een upgrade gegeven. Eerst de processoren van 2x single core naar 2x dual core, dan een SSD, het geheugen van 4GB naar 16GB, 4 extra schijven in raid 5 etc. Op zich gaat dat omdat elk van die upgrades maar een relatief klein stuk van de pc is en het bedrag dan een heel stuk minder is dan een nieuwe pc. Beestje is ondertussen wel al 10 jaar.

      Comment


      • #4
        Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

        Hi Eanx en Spanik,

        Bedankt voor jullie reacties ! Hiermee is mijn vermoedde dus bevestigd. Het leek een mooie optie, ik kan een oude pc krijgen, beetje upgraden en klaar.
        Buiten dat het blijkbaar moeilijk is bij HP, moet ik er teveel voor vervangen. Ik zat ook meer te denken aan hoe jij het hebt gedaan Spanik, steeds wat meer en zo mooi een jaar op 10 met een pc kunnen doen.
        In dit geval dus niet mogelijk, maar ook zeker belangrijk te overwegen bij de aanschaf van een nieuwe pc en dus geen kant en klaar merk als HP aanschaffen ivm upgrade-baarheid.
        Bedankt voor het wegnemen van mijn twijfels, ik ga me richten op een nieuwe pc.
        Mvg, Bart
        http://www.bartzijlstra.com

        Comment


        • #5
          Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

          Tja, je moet dan wel van in het begin ermee rekening houden. Genoeg plaats in de kast, voeding voldoende ruim bemeten etc. Probleem is wel dat Intel bij elke processor generatie zijn socket verandert dus dan ben je aan een nieuw moederbord en geheugen toe. Het is wel zo dat het iets simpelder is als je zelf je pc in elkaar steekt. Kan je direct bvb een moederbord kiezen waar massa's geheugen opkan en dat maar later bijvullen. Of een dat genoeg slots heeft zodat je later nieuwe interfaces met een kaart kan toevoegen. Enig nadeel is dat je wel direct naar duurdere componenten gaat op die manier.

          Comment


          • #6
            Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

            Oorspronkelijk geplaatst door BjZ Bekijk bericht
            Momenteel gebruik ik een laptop die voor Lightroom, maar met name Photoshop en lagen niet de snelste meer is.
            Nu kan ik van iemand een oude PC krijgen (HP dc-7900) welke een Intel Core 2 quadcore 2,66 GHz heeft en (maar) 4Gb ram. Deze zou ik dus moeten upgraden naar bijv. een Intel i7 quadcore met min. 16GB Ram, extra hardeschijf (ssd) en wellicht een nieuwe videokaart (weet niet zeker wat er nu in zit). Ik heb er verder niet veel verstand van, maar er zal dan ook wel een nieuw moederbord en cpu koeler in moeten.
            Nou ben ik dus niet zeker over de laatste twee zaken, maar is het wel zinvol deze PC te upgraden, of kan ik maar beter gelijk een hele nieuwe pc kopen ? ( ik wil overigens geen laptop meer )
            Ik vraag het me af om dat ik altijd hoor dat een PC zo goed is omdat je deze makkelijk kan upgraden, maar als je om het ene component te vernieuwen het andere ook moet vernieuwen is het verschil met een nieuwe pc niet zo groot, of zie ik dat verkeerd ?
            Ik hoop dat jullie mij wat advies zouden kunnen geven, wat in dit geval handig is.
            Een Core2 Duo zal je nooit kunnen vervangen door een I7 CPU, toch niet op datzelfde moederbord, de socket/voltages zijn al verschillend.
            Bij een merkpc zoals HP/Dell,... is het dikwijls ook onmogelijk om mobo en voeding te vervangen door standaard componenten, ze gebruiken immers vaak afwijkende modellen/layout. Het enige wat je aan die merkpc's kan upgraden zijn geheugen, HD, CDRW, en CPU (binnen dezelfde lijn).
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

              heb hetzelfde probleem tegengekomen en heb de computerzaak zelf in mekaar gestoken combo laten aanpassen op mijn maat/budget
              zeer content van ongeveer 1200 euro uitgegeven, wel recent scherm vervangen (was geen ips ), dit na 5 maanden met 30euro opleg ( what in a name)
              deze zou zeer moduleerbaar moeten zijn voor ook een paar jaar verder nog te kunnen photoshoppen
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

                Zoals hier al gezegd, men kan GEEN upgrades doen buiten het gebruikte platform .. dwz een andere socket = ander mobo + andere cpu. De rest valt mogelijk te recupereren, alhoewel de voeding ook nogal eens "te zwak" uitvalt.

                Comment


                • #9
                  Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  heb hetzelfde probleem tegengekomen en heb de computerzaak zelf in mekaar gestoken combo laten aanpassen op mijn maat/budget
                  zeer content van ongeveer 1200 euro uitgegeven, wel recent scherm vervangen (was geen ips ), dit na 5 maanden met 30euro opleg ( what in a name)
                  deze zou zeer moduleerbaar moeten zijn voor ook een paar jaar verder nog te kunnen photoshoppen
                  dat zou flink kunnen tegenvallen als de nieuwe generaties cpu's socket 2011 zijn ... ;-) (ttz met 2011 pinnetjes/contacten), zelfs met het "juiste" aantal contacten voor de cpu kan het nog zijn dat de "oude" chipset op het mobo voor problemen zorgt ... ik zou er, voor upgrade, maar mijn adem niet op inhouden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

                    Als je zowat alles moet vervangen omdat de nieuwe processor niet op het oude moederbord past, en dat dan waarschijnlijk de rest (grafische kaart) ook al niet meer van deze tijd is, dan koop je waarschijnlijk best gewoon een nieuwe pc.
                    In heel wat van die HP computers zit geen aparte grafische kaart, die zit bij op het moederbord.
                    Voor sommige toepassingen is dat voldoende, maar je mag er dan zeker niet van verwachten dat de nieuwste spelletjes er vlot op draaien, zelfs niet als je dat combineert met een heel snelle processor.


                    Zo'n upgrade zou je doen om geld te besparen, maar dat zou dus wel eens kunnen tegenvallen.
                    Wat is het budget dat je ter beschikking hebt?
                    Voor een pc met de specificaties die jij wil heb je toch minstens zo'n 1000 euro nodig, bijvoorbeeld deze: http://www.medion.com/be/nl/shop/gam...510019244.html
                    Last edited by Black B@ndit; 20 september 2014, 07:56.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

                      Het is me nu wel duidelijk dat het upgraden van de oude pc het niet gaat worden. Ik ben al opzoek naar een nieuwe.
                      Ik begrijp uit de reacties ook wel dat het upgraden daarna toch wat beperkter is dan ik dacht. Uiteindelijk zit er wat upgraden betreft niet zoveel verschil in een zelf samengestelde pc of een merk pc (HP, Dell enz.). Het eerste wat ik denk ik zou upgraden na verloop van tijd is meer RAM, extra HDD erbij. Later de CPU, maar pas als dat echt een flinke verbetering is, dus waarschijnlijk als er weer een nieuw type uit is en dus het moederbord en RAM ook vervangen zal moeten worden. Tegen die tijd zijn SSD ook weer een stuk betaalbaarder dus dat kan er dan ook bij en dan ben je de weer de hele pc aan het vervangen.
                      Maargoed, nu heb ik het natuurlijk alleen over het upgraden. Als ik zo naar een geschikte pc zoek zie ik wel het voordeel van een zelf samengestelde pc omdat ik dan wat specifieker de componenten kan uitzoeken voor een Photoshop PC. Bij de merk pc's ga je bij gauw weer richting een Gamers pc, wat ik ook weer niet nodig heb. Dan betaal je weer extra voor bepaalde componenten als een super grafische kaart die voor PS best iets minder zou kunnen. (kan ik dat geld weer in een extra ssd steken).

                      Ik ben ondertussen wat aan het Googlen geweest en kwam op de volgende configuratie, in ieder geval de hoofdcomponenten:

                      Intel Core i7 4790K, 4.0 GHz, Haswell

                      Asus Z97 A, Intel Z97 Chipset

                      16 GB DDR3-RAM 2-Kanal (PC12800, 1600 MHz), 2 x 8 GB, Kingston HyperX

                      2x 128 GB Samsung 850 PRO SSD

                      ASUS Nvidia GeForce GTX 750ti, 2 GB DDR5

                      Dit systeem (afhandelijk van kleinere componenten als koeling e.d.) kost rond de 1800,-
                      Wat denken jullie hiervan, redelijk voor nu en de toekomst ?
                      Mvg, Bart
                      http://www.bartzijlstra.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

                        IMHO, Duur winkeltje waar ge uw prijzen vandaan hebt !

                        Als ik die componenten bij mijn normale PC-boer koop (webwinkel) kom ik aan 980€ schoon aan de haak ... ???

                        Natuurlijk heb je dan nog geen case, geen fatsoenlijk koelsysteem en geen case fans ... en geen voeding ! Een degelijke voeding is duur maar dat voorkomt een hoop miserie !

                        Waarom trouwens 2x SSD ? Met een Samsung 840 EVO of pro van 256GB + een klassiek HD kom je er goedkoper vanaf en je hebt méér opslagcapaciteit ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

                          Misschien was ik niet geheel duidelijk. Ed genoemde prijs is voor het complete systeem, dus incl. degelijke voeding,koelers e.d. en incl samen bouwen (daar heb ik zelf geen zin in). Ik heb alleen even de belangrijkste componenten genoemd om te vragen of dit een goede keus is, of dat ik beter bijv. een andere moederbord kan gebruiken ivm upgradebaarheid.
                          De keuze voor 2x SSD is omdat ik er één als scratch disk voor PS wil gebruiken. Wat ik vergete ben te vermelden is dat ik er zelf nog een grote Hdd in zal zetten die heb ik hier nog liggen. Waarschijnlijk later uitgebreid naar een tweede in RAID.
                          Mvg, Bart
                          http://www.bartzijlstra.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

                            dat was niet erg duidelijk uit uw reactie .. maar nietemin ... prijs is IMHO nog fors te noemen. Voor mij blijft 2x SSD een duur fantasietje, ongeacht.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oude PC upgraden of nieuwe pc ??

                              Bij SSDs worden data parallel naar een aantal chips geschreven - en hoe hoger de capaciteit, hoe meer gelijktijdige schrijf of leesoperaties gebeuren. Qua performantie is in veel gevallen dan ook 1 grote SSD beter dan 2 kleine.
                              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                              Comment

                              Working...
                              X