Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Hoe binnen fotograferen...' for dummies ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'Hoe binnen fotograferen...' for dummies ?

    Ik heb de kans om binnen enkele weken in een grote (nog steeds werkende) fabriek in mijn stad foto's te mogen gaan nemen.
    De shoot speelt zich voornamelijk binnen in de werkplaatsen/magazijnen af, op plaatsen dus waar er weinig licht is.

    Nu heb ik totaal geen ervaring met het nemen van foto's binnen (lees: met flits).
    Als ik gaan 'urbexen' (of toch een poging tot) werk ik nooit met flits omdat ik dit onnatuurlijk vind. Hierdoor werk ik constant met statief en lange sluitertijden om het natuurlijke licht te kunnen vastleggen.

    In een fabriek waar er nog mensen rondlopen moet ik de sluiter korter houden dus zal ik met de flitser moeten werken. Als er mensen rondlopen en de sluiter staat te lang open, dan kan ik de personen niet scherp zetten. Soms wil je dit niet ;-), maar soms wel :-)

    Ik heb een externe Nikon SB600, maar ik heb al vaak gemerkt dat deze onvoldoende 'power' heeft. Waarschijnlijk ligt dit aan mij hoor

    Zijn er tutorials/handleidingen over hoe je best met een flits kan werken? Ik weet dat dit een kwestie van ervaring en uitproberen (trial and error) is, maar als ik al met een goede basis naar de shoot kan vertrekken...
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: 'Hoe binnen fotograferen...' for dummies ?

    Neem eventueel een lichtmeter mee. Ik heb er eentje staan op mijn iPhone. Al gebruik ik hem nog niet zoveel, maar de keren die ik hem wel gebruikte was hij toch betrouwbaar en goed.

    Comment


    • #3
      Re: 'Hoe binnen fotograferen...' for dummies ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
      Neem eventueel een lichtmeter mee. Ik heb er eentje staan op mijn iPhone. Al gebruik ik hem nog niet zoveel, maar de keren die ik hem wel gebruikte was hij toch betrouwbaar en goed.
      Kijk, dat is ook nog zoiets: sorry hoor, maar wat is een lichtmeter en hoe/waarom gebruik je dit? Meet je camera niet automatisch het licht?
      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
      Mijn fotoalbums

      Comment


      • #4
        Re: 'Hoe binnen fotograferen...' for dummies ?

        Ik denk dat deze vraag in een ander forumonderdeel hoort.
        vriendelijke groeten, Sien

        Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

        Comment


        • #5
          Re: 'Hoe binnen fotograferen...' for dummies ?

          Je zal met je beschikbare apparatuur keuzes moeten maken. Als je met on-cameraflitsers wil werken krijgje wat meer licht, maar géén goed resultaat....
          Je kan niet geit en kool sparen. Het enigste wat volgens mij mogelijk is, is de arbeiders regisseren (eventueel na de uren).
          Het is daarom dat men professionele apparatuur gebruikt: studioflitsers van 30000Ws, Camera's als D4S of DF die tot 12500 iso ruisvrij werken en externe lichtmeters voor dergelijke dingen.
          YMMV

          YMMV
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: 'Hoe binnen fotograferen...' for dummies ?

            Als je gaat flitsen doet sluitertijd er niet meer toe omdat de snelheid van je flits (1/200000ste dacht ik) de sluitertijd is. Dit is niet helemaal correct maar zo simpel en kort mogelijk uitgelegd.
            In de situatie die jij beschrijft zou ik het volgende doen:

            - Flitsen met TTL
            - Lichtmeting op centraal gewogen instellen omdat je flits dan automatisch als invulflits gaat werken
            - Proberen zoveel mogelijk onrechtsreeks te flitsen (bouncen op plafond, muren, kikkerkaartje in je flits,...) neem desnoods een blad wit A4 papier en een stuk plakband mee om als diffuser te dienen. Het ziet er niet uit, maar het werkt wel.
            - Iso en diafragma zodanig instellen dat je het omgevingslicht balanceerd met je flitslicht. In praktijk wil dat zeggen dat je eerst een foto gaat maken zonder flits op een sluitertijd rond 1/60 tot 1/125 en je je diafragma en iso zodanig instelt dat je een redelijk belichtte foto krijgt. Je zal zien dat je iso ergens rond de 1600 a 3200 iso zal eindigen als je niet te veel licht hebt. Ietwat onderbelichten mag naar persoonlijke smaak maar niet teveel. Camera volledig op manueel zetten.
            Dan schakel je je flits in en zet je die op TTL (of manueel als je tijd genoeg hebt en avontuurlijk aangelegd bent) en ga je een foto maken.
            Je flitser bevriest beweging zonder dat je het "compactcamera-party" type foto krijgt omdat je ook nog omgevingslicht binnenkrijgt.
            Rinse en repeat bij wisselende lichtomstandigheden en je bent bezig.

            Als je met nikon werkt en je wil echt heel rap kunnen werken: Diafragmavoorkeuze, ISO 1600, F5.6 en flitser op TTL. Dan krijg je relatief neutrale foto's die wb belichting technisch ok zijn, maar niet uitgesproken creatief natuurlijk. Ik gebruik dat nogal eens als ik niet weet waar ik in terecht ga komen en ik maar een paar seconden heb en die ene shot echt 100% zeker MOET hebben.

            En zoals je zelf al aanhaalt: test zelf op voorhand wat werkt en wat niet. Schrijf dat op in een klein notaboekje dat je bij je draagt tot je de waarden die voor jou werken uit het hoofd kent. Je krijgt daar gevoel voor en je leert dat inschatten, maar eer je zover bent is voorbereiding belangrijk.

            Oh ja en neem een grijskaart mee. Fabriekshallen werken met TL licht meestal en dat is de haat voor je witbalans. Ook als je met licht van buiten zit heb je dikwijls verschillende kleuren glas waardoor je ook weer menglicht krijgt.
            Een grijskaart is op zo'n moment je beste vriend.

            Nog een paar tips:
            - Als je met flits gaat werken en je hebt de mogelijkheid: neem een statiefje mee waar je je flits opzet met een paraplu en flits off-camera. Een tweebenig autonoom statief met voice command (een mens) werkt ook.
            - je kan je camera idd als lichtmeter gebruiken, maar enkel als reflecterend lichtmeter. Een opvallend lichtmeting (zo'n losse meter) kan handig zijn, maar is meestal niet nodig als je niet met manuele flits werkt. Desondanks neem ik de mijne quasi altijd mee.
            - plakband. Ductape of gaffer tape. Je weet nooit maar neem het mee. Als is het maar om een kruisje op de grond te plakken waar men moet staan, een reflecterend stuk plaat af te plakken met iets anders, noem het maar.


            Wat de sterkte van je flits betreft: een sb600 is geschikt op portretjes mee te doen, maar natuurlijk kan je daar geen hele fabriekshal mee uitlichten.
            Dan ga je inderdaad een remork flitsers en batterypacks mee moeten doen. Ik doe dat nogal eens en dat geeft een heel apart soort kick. Als de mensen dan vragen: wat zit er in die koffers en je zegt dan "mijn flitser" heb je meestal alle hulp die je nodig hebt met dragen gewoon omdat ze curieus zijn :-).

            Wat je wel kan doen is creatief zijn in je onderwerpen. Fotografeer details, stukken gebouw, gebruik je flitser om dingen te benadrukken en creëer zo een sfeerbeeld van de fabriekshal zonder dat je de hele hal in beeld brengt.
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #7
              Re: 'Hoe binnen fotograferen...' for dummies ?

              als je echt tijd hebt, bepaalde delen in aparte foto's uitflitsen en naderhand samenvoegen in ps
              (zal wel tellen qua originaliteit toch?)
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment

              Working...
              X