Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"pasfoto" --> Witte achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "pasfoto" --> Witte achtergrond

    Er is mij gevraagd om foto's te nemen van kinderen (gezichten alleen) met een witte achtergrond.
    Ik heb het net eens gaan testen, een achtergrondsysteem heb ik niet daarom nam ik een witte muur van een gang van +/-3m breed.
    Ik had volgende (simpele) opstelling.
    - Flits tegen de muur achter de persoon om -zo dacht ik- een witte achtergrond te bekomen, deze werd aangestuurd door het flitslicht van mijn 430exII.
    - Flits op het toestel zelf ... canon 430exII

    Van instellingen heb ik vanalles geprobeerd, waarvan het meest bevredigende resultaat het volgende was:

    F3.5
    1/250 sec.
    ISO-400
    50mm
    Puntmeting

    Ik had nog altijd een grijze oneffen achtergrond.
    Wat doe ik fout?
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: "pasfoto" --> Witte achtergrond

    Elke achtergrond kan je perfect wit krijgen ook al is em zwart van kleur en oneffen. Gewoon platflitsen is dan de optie.
    Ideaal heb je een effen achtergrond die je niet zo hard moet inflitsen.

    In jou geval is de 430 gewoon niet krachtig genoeg voor deze klus.

    Koop gewoon een yongnou 560 op ebay voor 50 euro en je klus is zo geklaard.

    Comment


    • #3
      Re: "pasfoto" --> Witte achtergrond

      Ik ben vergeten te vermelden dat achtergrond belicht werd met een
      Jinbei Delicacy D-200 (heb er 3 van maar had er maar 1 van gebruikt.) Op de camera gebruikte ik de 430, zijn deze beiden dan zo flauw?
      Wat ik ook vreemd vond is dat volgens dat het witte plafonds en muren zijn ik zo'n hoge iso waarde moest nemen terwijlik toch al een redelijk grote lensopening gebruik?
      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

      Comment


      • #4
        Re: "pasfoto" --> Witte achtergrond

        arcoss, je moet inderdaad je achtergrond oplichten met flits. Die moet 1 tot 2 stops meer licht hebben dan je onderwerp (uitgaande van een witte muur zoals je zegt).
        Best doe je dat met 2 flitsers op de achtergrond om het probleem van lichtafvalling te omzeilen.
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #5
          Re: "pasfoto" --> Witte achtergrond

          Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
          arcoss, je moet inderdaad je achtergrond oplichten met flits. Die moet 1 tot 2 stops meer licht hebben dan je onderwerp (uitgaande van een witte muur zoals je zegt).
          Best doe je dat met 2 flitsers op de achtergrond om het probleem van lichtafvalling te omzeilen.
          Dit zal ik ook eens proberen. Zou ik zo mijn iso ook omlaag krijgen? Werk ik best met spotmeting?
          Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

          Comment


          • #6
            Re: "pasfoto" --> Witte achtergrond

            Heb je je flitsers op manueel en camera manueel?

            Start met je onderwerp correct te verlichten....voeg daarna de flits op achtergrond toe en verhoog vermogen tot achtergrond wit is.
            Gaat perfect met 2 (ook minder krachtige flitsers zoals sb600 of 430)
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: "pasfoto" --> Witte achtergrond

              De jinbei was zowiezo manueel, de canon flits automatisch.
              Ik ben heel wat informatie rijker, ik zal weer eens een poging doen
              Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

              Comment


              • #8
                Re: "pasfoto" --> Witte achtergrond

                Je weet toch wat een flits op automatisch zal doen ?
                Die zal flitslicht geven om het onderwerp 18% grijs te maken... Get the picture
                www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                Comment


                • #9
                  Re: "pasfoto" --> Witte achtergrond

                  als je een egaal witte achtergrond en en goed belicht onderwerp, dan zet je zoals reeds eerder beschreven 2 flitsers op de muur, deze laat je kruiselings flitsen. meet het licht dat op je onderwerp valt, flitser en camera manueel. iso 100 is voldoende, snelheid speelt geen rol (meestal 1/100s) enkel diafragma dient juist te zijn. Dit is een kwestie van meten en/of testen hoeveel licht je hoofdflitser moet afgeven.
                  Sony A7III & Sony A7 RIII
                  Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

                  Comment


                  • #10
                    Re: "pasfoto" --> Witte achtergrond

                    Eerst de belichting op het model goed zetten, daarna de achtergrond correct (over) belichten inderdaad 1 tot 2 stops hoger. Zelf gebruik ik hier 2 speedlites voor.
                    Ik werk geheel manueel wat ook aangeraden is, persoon belicht met softbox.

                    Hier is een voorbeeldje:

                    In dit voorbeeldje zie je dat de bovenkant niet geheel correct belicht is, ik had mijn flitsers wat hoger moeten plaatsen.... Ze zijn echter wel aanvaard in het gemeentehuis, ik had dit achteraf pas gezien.

                    voorbeeld
                    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                    Comment


                    • #11
                      Re: "pasfoto" --> Witte achtergrond

                      Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
                      Eerst de belichting op het model goed zetten, daarna de achtergrond correct (over) belichten inderdaad 1 tot 2 stops hoger. Zelf gebruik ik hier 2 speedlites voor.
                      Ik werk geheel manueel wat ook aangeraden is, persoon belicht met softbox.
                      zo. Ik doe het meestel wel maar met 1 op de achtergrond. iets meer inzoomen en je gebruikt meteen een kleiner deel van de achtergrond= minder groot vlak uit te lichten.
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                      Comment

                      Working...
                      X