Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CR123A oplaadbaar of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CR123A oplaadbaar of niet?

    Ik weet dat hier een paar mensen zijn die heel veel van accu's en batterijen afweten, dus nodig in hen uit mij raad te geven.
    Ik heb pas een lichtmeter van iemand overgenomen die gevoed wordt door een CR123A.

    Ik heb gelezen dat oplaadbare exemplaren enkel door B-fabrikanten worden gemaakt en dat die niet aan te raden zouden zijn. Is dat waar, en loont het de moeite om te investeren in twee oplaadbare examplaren plus een lader, of hou ik het beter gewoon bij niet-oplaadbare batterijen?
    Ik kan voor de prijs van de accu's en een lader volgens mij makkelijk 15 batterijen kopen, maar ik weet niet hoelang die meegaan in een lichtmeter. Ik doe geen maandelijkse en zelfs ook niet wekelijks shoots.
    ______
    www.vue.photo

  • #2
    Re: CR123A oplaadbaar of niet?

    De CR123A is een lithiumbatterij met een spanning van 3V (iets meer als ze net uit de verpakking komt).
    Er bestaan herlaadbare "RCR123A" accu's met de juiste spanning, maar daarvoor heb je ook de juiste lader nodig.
    Het zijn geen gewone lithium-ion accu's, want die hebben een spanning van 4,2V als ze net uit de lader komen (een gewone lithium-ion lader mag je dus zeker niet gebruiken voor die RCR123A accu's).

    Een van de grote voordelen van lithiumbatterijen is dat ze gemakkelijk 10 jaar of langer houdbaar zijn (shelf life).
    En zo'n lichtmetertje verbruikt doorgaans zo weinig stroom dat het batterijtje erg lang zal meegaan (waarschijnlijk een paar jaar).
    Daarom denk ik dat het voordeliger is om de juiste lithiumbatterijen te gebruiken, en niet de herlaadbare.
    Accu's hebben ook een beperkte levensduur (aantal jaren), zelfs al gebruik je ze bijna niet.

    Er zijn ook compacte flitsers die zo'n CR123A batterijtjes gebruiken, daarvoor kan het wel interessant zijn om een setje accu's + lader te kopen.

    Maar voor apparaten die heel weinig stroom verbruiken zijn de niet herlaadbare batterijtjes meestal de beste oplossing.
    Omdat ze zo lang houdbaar zijn is het geen probleem om er zo eentje op voorhand te kopen, laat ze dan wel in de verpakking zitten tot je ze werkelijk nodig hebt (tegen beschadiging of zelfs kortsluiting als die los in de ts zit en ergens tegenaan komt).
    En hou de houdbaarheidsdatum in het oog, een te oude batterij werkt gewoonlijk nog wel, maar het is ook best mogelijk dat er niet veel "power" meer in zit op het ogenblik dat je ze wil gebruiken.
    Koop dus geen hele voorraad als je ze niet binnen een redelijke termijn nodig hebt.

    Ik heb nog een paar CR123A batterijtjes liggen die vorig jaar bij een fietslicht geleverd zijn, die blijven nog goed tot maart 2021 (maar ik heb een heel compact zaklampje gekocht waar die ook in passen, zo kan ik ze toch nog opgebruiken, het zaklampje was goedkoper dan de waarde van die batterijtjes).
    Dat fietslicht gebruik ik met een accu pack waarin 8 stuks 18650 lithium-ion accu's zitten, er was ook een batterijhouder bij waarin 4 stuks CR123A passen of 2 stuks 18650 lithium ion.
    Voor zo'n fietslicht wordt het verschrikkelijk duur om dat te laten werken op CR123A batterijtjes, het kan wel, maar dan zal ik tijdens de winterperiode heel veel geld moeten uitgeven om het fietslicht te laten werken...
    Last edited by Black B@ndit; 29 augustus 2014, 15:50.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: CR123A oplaadbaar of niet?

      Weet niet welke lichtmeter je hebt, maar in mijn L758 zit ook zo'n CR123 en die heb ik pas na een jaar of 3 moeten vervangen. Gebruik die nu wel niet dagelijks maar ik denk dat oplaadbare accu's sneller uit zichzelf leeglopen dan dat je een gewone Li-batterij opgebruikt.

      Comment


      • #4
        CR123A oplaadbaar of niet?

        Goed adres http://www.nkon.nl/lithium/cr123a-and-cr2.html

        Comment


        • #5
          Re: CR123A oplaadbaar of niet?

          Bedankt aan alledrie voor de nuttige feedback. Gewone niet-oplaadbare batterijtjes zullen het dus worden.
          ______
          www.vue.photo

          Comment

          Working...
          X