Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inschrijven als fotografe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inschrijven als fotografe

    Hallo iedereen!

    Zoals velen onder jullie heb ik al enkele jaren het fotografie-virus te pakken gekregen.
    Een paar maanden geleden heb ik mijn apparatuur echter uitgebreid, en hiermee is mijn publiek ook beginnen uit te breiden. Vrienden en kennissen vinden mijn foto's geweldig en geven mij als student graag een zakgeldje, maar ik begin ook aanvragen te krijgen van mensen die ik niet persoonlijk ken.
    Nu zoals ik al zei ben ik nog een student (en nee niet in fotografie) en heb dus maar af en toe tijd om een shoot te gaan trekken ( 1 keer om de 3 maanden, soms langer als ik het druk heb).
    Als mijn studies wat kalmer worden hoop ik echter om meer shoots te kunnen organiseren en ook een beetje reclame te kunnen maken, maar wil hier echter wel mee in orde zijn met de belastingen en zo goedkoop mogelijk blijven (want ik ben en blijf maar een hobby fotografe).
    Ik heb dus nooit regelmatig shoots, en winst heb ik al zeer zekerst niet, het is omdat mijn hobby qua kosten uit de hand begon te lopen (over de 3000 euro ondertussen al...) dat ik genoodzaakt was er toch een beetje geld voor te vragen.
    Ik heb al zitten rondvragen bij andere hobby-fotografen en iemand die boekhouder is, maar ik vond dat ze er vrij 'vaag' over waren... Qua juridische termen kan ik ook niet zo goed volgen, misschien lag het daaraan

    Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Inschrijven als fotografe

    Ik ben geen belastingsexpert maar ik dacht dat je "kleine" inkomsten uit hobby gewoon moet aangeven op je belastingsformulier.
    Voor je kosten mag je dan een default percentage aftrekken ook (exacte grootorde is me niet gekend)

    Zo heb je geen problemen met de fiscus doch zal de hoogte van je inkomsten niet te hoog mogen zijn natuurlijk, anders ben je professioneel bezig en zal je je in orde moeten stellen met btw wetgeving en zo meer.

    Voor exacte informatie kan je best gewoon eens bij de dienst belastingen binnen lopen van jou streek.

    Comment


    • #3
      Re: Inschrijven als fotografe

      het beste is:
      Kamer van Koophandel.
      die weten het wel.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Inschrijven als fotografe

        yep, binnenlopen bij een acerta bureau of zo. Je kan idd kleine inkomsten zo aangeven op je belastingsbrief, echter, je bent nog student en dan weet ik niet hoe dat dan zit. Je wil je ouders niet zonder kindergeld of beurs zetten denk ik.
        Om officieel te starten (inschrijving KBO (belgie) en BTW nummer aanvragen) ben je voor dik 80 euro al vertrokken, en de kosten voor unizo of dergelijke komen pas het tweede jaar.
        Maar nogmaals, je mag kleine bijverdiensten zo aangeven MAAR let op voor je studentenstatuut.
        En natuurlijk, voor diensten voor bedrijven kan je nu moeilijk een factuur opmaken en in orde zijn met de BTW (en dat is belangrijk voor "de professionele klant") Maar voor particulieren heb je normaal geen probleem.

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Inschrijven als fotografe

          Ook al is het niet politiek correct, maar voor een paar keer per jaar ga je dat toch niet aangeven zeker. Althans toch niet als het voor een particulier is.

          Ik wil ze de kost niet geven die hun eerste centjes met fotografie zo hebben verdiend.
          http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

          Comment


          • #6
            Re: Inschrijven als fotografe

            start als fotografe in bijberoep, en dan als "kleine onderneming vrijgesteld van BTW"

            ben zo een 3-tal jaren geleden ook begonnen, om de uit de hand gelopen hobby, toch op een legale manier te kunnen uitoefenen.

            Voordeel: je kan facturen maken, een beetje kosten inbrengen, je moet geen btw aanrekenen (je kan dus zelf ook geen btw aftrekken), boekhouder is niet verplicht (ik zou het wel aanraden)....
            kortom, het blijft allemaal redelijk goedkoop, en je bent in orde.
            Btw-nummer aanvragen via Acerta bijvoorbeeld en je bent vertrokken.

            Je mag per jaar een bepaald bedrag aan omzet halen(is pas verhoogd naar iets van een 15000 euro dacht ik), alsook X euro winst, zolang je hier onder blijft , kan je op deze manier blijven werken.

            ga je hier boven, schakel je over naar een ander stelsel (met btw)

            loopt het niet, dan stop je

            heb je veel opdrachten, dan verander je van stelsel.

            Ik ben nu aan mijn 4de jaar bezig, en werk ondertussen al een tijdje 4/5de in hoofdberoep ;-)

            succes in ieder geval,

            gewoon proberen zou ik zeggen

            Marc
            1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
            www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

            Comment


            • #7
              Re: Inschrijven als fotografe

              Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
              start als fotografe in bijberoep, en dan als "kleine onderneming vrijgesteld van BTW"

              ben zo een 3-tal jaren geleden ook begonnen, om de uit de hand gelopen hobby, toch op een legale manier te kunnen uitoefenen.

              Voordeel: je kan facturen maken, een beetje kosten inbrengen, je moet geen btw aanrekenen (je kan dus zelf ook geen btw aftrekken), boekhouder is niet verplicht (ik zou het wel aanraden)....
              kortom, het blijft allemaal redelijk goedkoop, en je bent in orde.
              Btw-nummer aanvragen via Acerta bijvoorbeeld en je bent vertrokken.

              Je mag per jaar een bepaald bedrag aan omzet halen(is pas verhoogd naar iets van een 15000 euro dacht ik), alsook X euro winst, zolang je hier onder blijft , kan je op deze manier blijven werken.

              ga je hier boven, schakel je over naar een ander stelsel (met btw)

              loopt het niet, dan stop je

              heb je veel opdrachten, dan verander je van stelsel.

              Ik ben nu aan mijn 4de jaar bezig, en werk ondertussen al een tijdje 4/5de in hoofdberoep ;-)

              succes in ieder geval,

              gewoon proberen zou ik zeggen

              Marc
              ik weet niet dat je als student zomaar een btw nr kan aanvragen
              daar zou ik toch eerst eens goed voor gaan informeren, anders kan je dat meer gaan kosten dat het gene je er mee verdient hebt

              Comment


              • #8
                Om in bijberoep te starten moet je toch eerst een beroep hebben, niet? Je kan wel als freelancer werken, via bureau dat dan als werkgever voor jou optreedt en alle sociale lasten, bijdragen op zich neemt (maar er ook onkosten voor vraagt). Jouw opbrengst moet je wel aan de fiscus aangeven.
                Last edited by JRodeberg; 31 augustus 2014, 08:10.

                Comment


                • #9
                  Re: Inschrijven als fotografe

                  ik dacht dat je via T interim op occassionele basis kan werken. Ga daar eventueel eens horen.
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment

                  Working...
                  X