Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar mag men wél nog fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar mag men wél nog fotograferen?

    Gister met de 300D op stap (om fotokes te maken tiens.)
    Enfin, kort verhaal lang gemaakt, ikke naar het centraal station (Antwerpen). Dacht van een paar sfeerbeelden te maken met lange sluitertijd. Ik zet mijn statiefke op (een Manfrotto tafelstatiefke - niet eens zo groot.)
    Komt er daar iemand voor de lens staan. Ik wou nog zeggen dat hij ff uit het beeld moest verdwijnen tot ik zag dat het een NMBS-medewerker was.
    "Wa zaide gai ier vé plén te doen", hij in zijn beste Antwaarps,
    "Foto's maken, zie je dat dan niet"
    "Ebde gai doar toeloatin' voer"
    "Nee"
    "Da' moegde gai gien foetoe's moake'"

    Bleek dat als ge foto's wilt maken in (eender welk) NMBS station, dat ge daar schriftelijke toestemming voor moet vragen bij de NMBS. Ze geven toelating zolang hat voor privé doeleinden is, maar voor prof doeleinden moet je dokken, man...

    Vandaar de titel: waar mag men in België nog wél fotograferen?
    Ik weet ondertussen al waar niét:
    - niet bij de NMBS,
    - niet in de lucht (zie ander topic),
    - niet op concerten,
    - niet in musea,
    - niet in kerken,
    ...
    Word hier moedeloos van .

    Nu, ik heb het statiefke opgeborgen, en ben verder blijven fotograferen. Heb mijne 300D dan maar op de grond geplaatst... 't Zijn uiteindelijk nog schoon foto's geworden...
    http://www.digifotofreak.nl

  • #2
    Had je dan prof. bedoelingen met de foto's?

    Ge meugt altij es fotookes kome trekke in mijnen hof as ge da wilt zenne ... in 't best Antwerps.

    Comment


    • #3
      Gewoon op een zondag morgen vroeg naar het station gaan, dan zijn die nsboeps NMBS medewerkers nog niet wakker.

      Ik heb daar vorige week zondag best mooie plaatjes getrokken, 't is een schitterend station, en niemand liep mij in de weg.

      Op de openbare weg en bij openbare plaatsen (Parken bijv.)mag je nog gewoon foto's maken. Da's publieks eigendom. Ik denk zelfs dat je ook op station antwerpen gewoon foto's mag maken(ook zonder toestemming), maar dat ze proberen wat graantjes mee te pikken van Pro fotografen. Het is toch publiek toegankelijk?? Ik zou eens even een paar regeltjes wet er op na zoeken, ze kunnen het wel zeggen, en in hun eigen regels hebben staan, maar de wet beslist nog altijd over dit soort zaken.

      Doei
      Leo

      Comment


      • #4
        Originally posted by Leo_Bezemer
        Gewoon op een zondag morgen vroeg naar het station gaan, dan zijn die nsboeps NMBS medewerkers nog niet wakker.

        Ik heb daar vorige week zondag best mooie plaatjes getrokken, 't is een schitterend station, en niemand liep mij in de weg.

        Op de openbare weg en bij openbare plaatsen (Parken bijv.)mag je nog gewoon foto's maken. Da's publieks eigendom. Ik denk zelfs dat je ook op station antwerpen gewoon foto's mag maken(ook zonder toestemming), maar dat ze proberen wat graantjes mee te pikken van Pro fotografen. Het is toch publiek toegankelijk?? Ik zou eens even een paar regeltjes wet er op na zoeken, ze kunnen het wel zeggen, en in hun eigen regels hebben staan, maar de wet beslist nog altijd over dit soort zaken.

        Doei
        Leo
        Och, heb dat al gedaan hoor, foto's gaan maken, vroeg in de morgen. Maar dan is er niet zo veel volk, hé.
        Volgens mij hebben ze inderdaad geen poot om op te staan, want het station is een beschermd monument (en als het dat niet is, moeten ze dat dringend maken ) en openbare monumenten behoren tot het gemeenschappelijk patrimonium.

        Het enige wat mij stoort is dat iemand die gefrustreerd rondloopt een ander die helemaal geen slechte bedoelingen heeft zomaar in het Algemeen Beschaafd Antwaarps afblaft (een andere term heb ik er niet voor.) Ik ben blijven verder fotograferen nadat hij wegging, maar hoeveel zouden er dat in mijn plaats heben gedaan?
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          tja regeltjes, regeltjes en nog eens regeltjes en dan die slippendragers die er voor zullen zorgen dat de regeltjes opgevolgd worden
          het wordt echt een tendens, zie het eigen forum hier

          Comment


          • #6
            Originally posted by Leo_Bezemer
            Op de openbare weg en bij openbare plaatsen (Parken bijv.)mag je nog gewoon foto's maken. Da's publieks eigendom. Ik denk zelfs dat je ook op station antwerpen gewoon foto's mag maken(ook zonder toestemming), maar dat ze proberen wat graantjes mee te pikken van Pro fotografen. Het is toch publiek toegankelijk??
            Ik denk dat 't in Belgie niet anders is als in Nederland. Het is in Nederland toegestaan fotos te maken zonder toestemming in de openbare ruimte,en da's wat anders dan "publiekelijk toegankelijk". Zo is het in overheidsgebouwen bijvoorbeeld ook niet toegestaan te fotograferen en, inderdaad, ook de stations van de NS / NMBS / DB enz. vallen niet onder de openbare ruimte. Overigens is het in verrassend veel musea toegestaan te fotograferen, zij het vrijwel altijd zonder flits en statief.

            Verder heb je in de openbare ruimte te maken met het portretrecht (maar dat zal meestal niet van toepassing zijn) en het copyright op andermans kunst en ontwerpen. Een kunstobject bijvoorbeeld mag je bijvoorbeeld wel fotograferen als onderdeel van een scene, maar niet als hoofdonderwerp. De meeste foto's van de Erasmusbrug bijvoorbeeld vallen officieel onder het copyright. In de praktijk zal je daar alleen mee te maken hebben als je afbeeldingen daarvan voor geldelijk gewin in de openbaarheid gaat brengen. Een ander voorbeeld is het lichtjespatroon op de Eiffeltoren. Van de FAQ op de site van de eiffel toren:

            Q : Is the publishing of a photo of the Eiffel Tower permitted?
            A : There are no restrictions on publishing a picture of the Tower by day. Photos taken at night when the lights are aglow are subjected to copyright laws, and fees for the right to publish must be paid to the SNTE.
            Meer informatie over dit onderwerp vindt je o.a. hierop de site van de fotografenfederatie (zie de hoofdstukjes onder De beperkingen van het auteursrecht).

            Comment


            • #7
              'k geloof zelfs dat je toestemming moet hebben om al het rollend materiaal en infrastructuur van de NMBS wil fotograferen.

              Tom
              | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
              100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

              Comment


              • #8
                Als je een foto maakt van het Atomium en die publiceert (ook op het Internet) mag je een schrijven verwachten van één of ander incassobureau. Dat spul heeft nl copyright op al de afbeeldingen ervan
                Zo zouden er nogal wat gebouwen zijn waarvan de afbeeldingen copyright zijn. Van de Eifeltoren is de nachtverlichting er ook eentje van.

                Zijn ook verboden: alle militaire installaties.
                En als ik me niet vergis, is het fotograferen van politieagenten ook verboden.

                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  Heeft te maken dat de NMBS eigenlijk een prive toestand is binnen ons landje. Een wijd versprijd privé staatje in ons belgenland. Ze hebben eigen wetten (dictatoriaal) ze moeten voor die wetten geen democratisch verkozen parlement hebben. Ze hebben eigen politie. Ze doen op hun prive terrein wat ze willen. Net als een bedrijf dus. Als je aan de poort van een bedrijf komt mag je waarschijnlijk ook niet zomaar binnenlopen om wat fotokens te nemen.
                  Door de vorm van exploitatie hebben we allemaal de indruk dat de NMBS een openbaar karakter heeft. Niet dus. Ga je het echter gaan vragen aan de stationchef dan kan het nogal dikwijls eens. Het feit van beleefde herkenning van de man en zijn functie nietwaar. Doet men het zo dan hebt je soms prijs. Sommige mensen staan graag op hun majonaise strepen.
                  Kerk is eigendom van een of andere Kerkfabriek. Museum van de staat. Zo ook de ijspiste van Liedekerke bijvoorbeeld. Staats eigendom. Men dreigde ooit de rijkswacht te bellen als ik mijn camera niet direct in de auto ging leggen!!!!! De toenmalige directeur wiens naam ik hier niet ga vernoemen stelde zich toen onbeschoft, autoritair, BLAASKAAK achtig op. Wie dacht ik wel dat ik voor mij had. Toen ik naar zijn naam vroeg was het al een beetje minder.
                  Het heeft allemaal te maken met het feit dat hun boel meestal niet in orde is. En men zou eens bewijsmateriaal kunnen hebben van iets waar ze problemen kunnen mee krijgen. Ga je het vragen dan kunnen ze vragen je bekend te maken. Een brief is een vorm waarmee je je bekend maakt. Dan weten ze op wiens hoofd men moet slaan als er toch iets is dat hun niet aanstaat.
                  De wetten van de jungle!!!! Laveren of de regels volgen.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Librix
                    Sommige mensen staan graag op hun majonaise strepen.

                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Librix
                      Heeft te maken dat de NMBS eigenlijk een prive toestand is binnen ons landje. Een wijd versprijd privé staatje in ons belgenland. Ze hebben eigen wetten (dictatoriaal) ze moeten voor die wetten geen democratisch verkozen parlement hebben. Ze hebben eigen politie. Ze doen op hun prive terrein wat ze willen. Net als een bedrijf dus. Als je aan de poort van een bedrijf komt mag je waarschijnlijk ook niet zomaar binnenlopen om wat fotokens te nemen.
                      Door de vorm van exploitatie hebben we allemaal de indruk dat de NMBS een openbaar karakter heeft. Niet dus. Ga je het echter gaan vragen aan de stationchef dan kan het nogal dikwijls eens. Het feit van beleefde herkenning van de man en zijn functie nietwaar. Doet men het zo dan hebt je soms prijs. Sommige mensen staan graag op hun majonaise strepen.
                      Kerk is eigendom van een of andere Kerkfabriek. Museum van de staat. Zo ook de ijspiste van Liedekerke bijvoorbeeld. Staats eigendom. Men dreigde ooit de rijkswacht te bellen als ik mijn camera niet direct in de auto ging leggen!!!!! De toenmalige directeur wiens naam ik hier niet ga vernoemen stelde zich toen onbeschoft, autoritair, BLAASKAAK achtig op. Wie dacht ik wel dat ik voor mij had. Toen ik naar zijn naam vroeg was het al een beetje minder.
                      Het heeft allemaal te maken met het feit dat hun boel meestal niet in orde is. En men zou eens bewijsmateriaal kunnen hebben van iets waar ze problemen kunnen mee krijgen. Ga je het vragen dan kunnen ze vragen je bekend te maken. Een brief is een vorm waarmee je je bekend maakt. Dan weten ze op wiens hoofd men moet slaan als er toch iets is dat hun niet aanstaat.
                      De wetten van de jungle!!!! Laveren of de regels volgen.

                      Comment


                      • #12
                        sorry daar juist effe mis

                        wou reageren op librix niet te geloven de ijspiste in Liedekerke ?
                        Hoeveel fotos worden daar ni genomen tijdens feestjes , uitreiking van prijzen enz ....
                        Heb er zelf nog een mini reportage gemaakt van een jogging die daar toekwam .
                        Allez goed voor te weten

                        Comment


                        • #13
                          Dat is nog niet alles! Volgens het belgisch recht is het verboden te fotograferen op "militair strategische plaatsen". Zoals kazernes, vliegvelden, trein- en metrostations ... Zelfs in de haven mag normaal niet gefotografeerd worden. Wij hebben ooit dikke miserie gehad met de Rijkswacht toen we met de fotoclub avondopnames aan het maken waren in de Antwerpse haven.

                          Ook diverse commerciële firma's verbieden fotografie: Wijnegem shopping center, Meir Shopping center ... alhoewel ik nergens een verbod heb zien geafficheerd staan, duiken de waakhonden van de beveiligingsfirma's op wanneer je een statief opstelt...
                          https://waltertalboom.be-
                          Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Walt
                            Dat is nog niet alles! Volgens het belgisch recht is het verboden te fotograferen op "militair strategische plaatsen". Zoals kazernes, vliegvelden, trein- en metrostations ... Zelfs in de haven mag normaal niet gefotografeerd worden. Wij hebben ooit dikke miserie gehad met de Rijkswacht toen we met de fotoclub avondopnames aan het maken waren in de Antwerpse haven.

                            Ook diverse commerciële firma's verbieden fotografie: Wijnegem shopping center, Meir Shopping center ... alhoewel ik nergens een verbod heb zien geafficheerd staan, duiken de waakhonden van de beveiligingsfirma's op wanneer je een statief opstelt...
                            Dat van de Antwerpse haven klopt ook, heb daar jaren geleden ook eens problemen gehad toen ik daar foto's en trekken was.
                            marcel
                            Nikon body's plus wat Nikkor glas.
                            Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

                            Comment


                            • #15
                              Effe kijken:
                              - treinstations: oeps, minstens al 20 maal in de fout gegaan,
                              - metrostations: euh, herinner mij net het exacte aantal maal,
                              - haven: was ook al nieuw voor mij, dan maar 1000+ foto's in de vuilbak,
                              - Shopping centers alerhande: ****, moest mij nu net weer overkomen,
                              - concerten: heb ik mij nog nooit ne lak van aangetrokken,
                              - in de lucht: tju, wou net een ballonvaartje maken,
                              - kerken: da's geluk hebben, kom ik niet zo veel
                              - musea: tommetoch, zal die foto's dan ook maar deleten van het scheepsvaartmuseum,
                              - ijspiste in Liedekerke: da's een ideetje, ben er nog niet geweest ,
                              - Atomium: telt dat mee, foto's die je ín het Atomium gemaakt hebt?
                              - Eifel: 'k moet dringen eens naar parijs gaan,
                              - militaire installatie's: valt mee, geen interesse om daar te gaan fotograferen ,
                              - vliegveld van Zaventem en luchthavens in het algemeen: spijtig voor nog eens 1000+ foto's,
                              - ben ik er nog vergeten?

                              Ja zeg, als ik dat bekijk, kan ik gewoon heel mijn fotocollectie in de vuilbak kieperen...
                              http://www.digifotofreak.nl

                              Comment

                              Working...
                              X