Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Smugmug, Zenfolio,... enkele vraagjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Smugmug, Zenfolio,... enkele vraagjes

    Een goed half jaar geleden me wat meer beginnen bezighouden met fotografie (Oly OM-D E-M1 aangeschaft, boeken/websites lezen en uiteraard veel oefenen)
    Tot op heden poste ik mijn "beste" foto's (lees: waar ik me het minst voor schaam ) op Facebook en als ik foto's maakte op bijvoorbeeld een feestje van vrienden, dan zette ik deze op Onedrive en dan konden mijn vrienden de foto's gemakkelijk donwloaden op hun pc.
    Ondertussen maak ik toch al eens een ietwat geslaagde foto en wil ik dit toch iets beter presenteren dan via mijn FB pagina.
    Zo kwam ik al snel uit bij sites als Smugmug en Zenfolio.
    Dit lijken mij een goed alternatief als je (zoals ik) niet echt veel kent van het maken van een eigen website en toch enigszins je foto's deftig aan de wereld wil laten zien.
    Ik heb er de voorbije dagen dus heel wat over gelezen, maar ik kan niet echt goed kiezen welke web service nu juist het beste is voor mij.
    De meningen op het internet lijken me nogal verdeelt te zijn.
    Ik weet dat je op beide site's een trial kan uittesten, maar ik zag dat er hier een aantal mensen zijn die een pagina hebben op bovengenoemde websites... wat zijn jullie ervaringen?

    Verder zag ik ook dat je buiten de basis accounts er ook voor kan kiezen om een "pro" account te nemen om eventueel foto's te verkopen.
    Nu denk ik niet dat ik al het soort foto's maak waarvoor iemand geld voor wil betalen, maar wie weet in de toekomst...?
    Fotografie is tegenwoordig echter veel toegankelijker dan vroeger.. dus worden er ook meer foto's genomen en lijkt het me moeilijker om je foto's aan de man te verkopen. Ik vraag me dus af of de meerkost van zo een account het wel waard is?
    Bijkomende vraag... stel je kan er toch een centje mee bijverdienen... hoe zit dat dan met de aangifte daarvan? Kan me niet inbeelden dat ze bij de belastingen dit soort zaken zomaar door de vingers zien?

    En als laatste... Moest ik een pagina maken, dan zou ik liefst een eigen url gebruiken.
    Via Telenet kan ik wel een eigen domeinnaam kopen, maar dat is dan een .be naam en aangezien wij normaal gezien binnen een half jaar naar Zweden willen verhuizen en bijgevolg ons Telenet abbo zullen opzeggen, denk ik er sterk over om een .com domein aan te schaffen. Smugmug heeft in zijn FAQ een link staan waar je zo een domein kan kopen ( http://smugdomains.smugmug.com/ ), maar ik vraag me af hoe betrouwbaar dit is. Iemand hier ervaringen mee?
    If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

  • #2
    Re: Smugmug, Zenfolio,... enkele vraagjes

    Foto's verkopen via Smugmug of andere websites zal hier niet zo interessant zijn omdat de verzendkosten van de foto's vrij duur zullen uitvallen.
    Via mijn Smugmug website kan dat ook, maar ik heb geen "pro account" om er geld mee te verdienen.
    Ik denk dat de meesten gewoon de foto downloaden en op een A4'tje afdrukken als ze een afdruk willen van een foto waar ze zelf op staan.
    Maar tegenwoordig zullen die foto's meer op Facebook worden gepost, en zijn de afdrukken minder belangrijk.

    Het is dus niet mijn bedoeling om foto's te verkopen, daarom heb ik ook geen problemen met de belastingen.
    Je mag bijverdienen, zolang je dat dan ook maar netjes aangeeft bij de belastingen.
    Maar om er aan te verdienen zal je dan ook al meer moeten overhouden dan de extra kostprijs van het pro account, ik denk dat dat wel eens zou kunnen tegenvallen, zeker als de verzendkosten van de afdrukken te hoog zijn (dan verkoop je zo goed als geen foto's).

    Ik heb ook geen eigen domeinnaam, voor mij is het geen probleem dat er "smugmug" in de link staat (het is ook goedkoper zonder domeinnaam).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Smugmug, Zenfolio,... enkele vraagjes

      Wat de verkoop van foto's betreft daar kan ik niets over zeggen,maar zelf heb ik een account bij zowel Zenfolio en Smugmug van beide ben ik zeer te vreden.
      Wat de domeinnaam betreft heb ik een .be bij Smugmug deze is niet zo duur maar .com is goedkoper wel makkelijk om mee te werken en de foto's op te zetten.
      Vriendelijke groeten van fotokijker.
      Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
      https://vanmeulder.be

      Comment


      • #4
        Re: Smugmug, Zenfolio,... enkele vraagjes

        Bedankt voor de reacties.


        Die verzendkosten had ik nog niet gezien, maar die zijn inderdaad... euh... stevig
        Maar ze kunnen dus blijkbaar wel je foto's verkopen zonder dat je een Portfolio of Business account hebt?
        Mja... niet erg want ik denk toch dat mijn foto's nog niet van die kwaliteit zijn dat iemand ze gaat kopen... en zoals je zegt, Black B@ndit, zullen de meesten de foto gewoon downloaden ipv te kopen... Had alleen mooi geweest dat je als Basic of Power gebruiker er toch iets voor zou krijgen.. al was het maar een paar %
        Maar bon.. so be it



        Een eigen domeinnaam is zeker geen must. Het lijkt me gewoon iets makkelijker om mensen naar door te verwijzen.
        En zo een grote kost is het nu ook niet (.com domein komt op €7.69). Heb het voorbije half jaar al wel wat meer uitgegeven aan fotografie dan 7 of 8 euro
        Aan een .se (voor Zweden) domein had ik ook al gedacht maar dat komt een pak duurder uit... €23! (ter vergelijking is een .be domein "maar" €13)
        Last edited by m4nTiS; 19 augustus 2014, 22:31.
        If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

        Comment


        • #5
          Re: Smugmug, Zenfolio,... enkele vraagjes

          heb een betalend account op photobucket
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

          Comment


          • #6
            Re: Smugmug, Zenfolio,... enkele vraagjes

            Heb ondertussen gekozen voor Smugmug met eigen domeinnaam

            Heb nog niet alles kunnen bekijken, dus het is zeker nog "work in progress" maar ben er toch al redelijk tevreden van
            If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

            Comment

            Working...
            X