Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom geen HDR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarom geen HDR

    Ik wil geen polemiek opstarten, maar ik las in de challenge regels dat HDR niet toegelaten is. Ik vraag me gewoonweg waarom feitelijk? Nu met de huidige technologie is het ook minder en minder nodig, maar toch vind ik het af-en-toe noodzakelijk om toe te passen, maar die foto's zal ik dan wel niet indienen in een BD Challenge
    Portfolio -=- Facebook pagina -=- Flickr -=- 500px

  • #2
    Re: Waarom geen HDR

    Tja. De regels van de BelgiumDigital Challenge zijn al oud en in de loop der jaren nog niet erg aangepast.
    Eén ding moet je voor ogen houden: de BD Challenge is een FOTOwedstrijd, geen BEWERKINGswedstrijd, en HDR omvat toch bepaalde bewerkingen (samenvoegen verschillende lagen; toning, enz.)
    Voorlopig dus zeker niet aan de orde. Daar zijn andere wedstrijden voor... Misschien mag het bv bij Shoot wel?
    Maar... de vooruitgang is niet tegen te houden, en net zoals er camera's zijn waarbij meervoudige belichting in de camera kan, zijn er ook al camera's waarmee je in de camera een HDR kunt maken, en dat kan ik natuurlijk niet verbieden. Maar in Photoshop of Photomatix blenden van verschillende bestanden, dat kan natuurlijk niet.
    Trouwens, wat meervoudige belichting betreft, is er pas nog eentje in de Challenge aanvaard.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Waarom geen HDR

      Ik vind HDR een bijzonder uitgeloogd en 'overused' techniek. Voor mij wordt een beeld daardoor niet beter of sterker. Hou het maar uit de challenge.
      garbage IN = garbage OUT
      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Waarom geen HDR

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Ik vind HDR een bijzonder uitgeloogd en 'overused' techniek. Voor mij wordt een beeld daardoor niet beter of sterker. Hou het maar uit de challenge.
        garbage IN = garbage OUT
        YMMV
        Bedoel je dan HDR of tonemapping? Want Tonemapping kan nogal kitsherig overkomen, maar HDR kan je perfect zonder tonemapping doen hoor. Dan krijg je gewoon foto's met een groter dynamisch bereik dan wat je camera kan. Niets mee mis toch?
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #5
          Re: Waarom geen HDR

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Ik vind HDR een bijzonder uitgeloogd en 'overused' techniek....
          Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
          Bedoel je dan HDR of tonemapping?...
          denk HDR.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Waarom geen HDR

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Ik vind HDR een bijzonder uitgeloogd en 'overused' techniek. Voor mij wordt een beeld daardoor niet beter of sterker. Hou het maar uit de challenge.
            garbage IN = garbage OUT
            YMMV
            Natuurlijk garbage in=out, maar soms wil je toch het volledige dynamisch bereik willen tonen, en dan voeg je foto's te samen met verschillende belichtingen, en hoe je dat nu doet met HDR, tone mapping of manueel via (luminisoty) masks maakt niet. Het is als fotograaf dat je in de digitale darkroom een visie geeft aan de foto, maar zoals LesC zegt: het is een fotowedstrijd en ik kan daar mee leven. Maar als je ooit eens tijd hebt, moet je mijn photostream of flickr of 500px maar eens bekijken en je zult de HDR's er moeilijk uithalen
            Portfolio -=- Facebook pagina -=- Flickr -=- 500px

            Comment

            Working...
            X