Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verhoudingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verhoudingen

    De laatste tijd neem ik meer en meer onze Panasonic TZ-40 mee als we op reis gaan. Gewoon lekker klein en handig en nog redelijk goede foto's ook.
    Meestal stel ik daar niet veel op in, want dat is gewoon geen handig toestel om regelmatig je settings te veranderen.

    Dus die staat gewoon op 4:3

    Maar ik begin ook minder en minder af te drukken en ik toon meer en meer gewoon op de TV.

    Ben ik dan niet beter om de camera ook in 16:9 te zetten ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Verhoudingen

    (vond je titel een beetje raar... )

    Persoonlijk zou ik foto's maken met zoveel mogelijk data (en bij mij is dat Raw), precies om er achteraf mee te kunnen doen wat ik wil.
    Is het niet zo dat je, bij het instellen van een ander formaat (ipv 4:3 bv 16:9) op voorhand al pixels weggooit?
    Maar als je foto's maakt om enkel en alleen maar op TV te tonen, zou ik zeggen "go ahead".
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Verhoudingen

      Bij mij zou het alvast niet veel helpen, want na het bewerken van mijn foto's hou ik tientallen formaten over.
      Ik crop nl. niet altijd op het formaat van de originele foto, maar wel op een formaat dat volgens mij het best is voor de uiteindelijke foto.
      Mijn uiteindelijke foto's hebben dan ook zelden een standaardformaat.
      Als je je toestel op 16:9 instelt, en je cropt steevast ook 16:9, dan doen zou ik zeggen.
      Mijn bescheiden mening hé.

      Comment


      • #4
        Re: Verhoudingen

        Mijn TZ40 staat ook op 4:3, omdat er nog regelmatig foto's worden afgedrukt.
        Maar voor alleen op scherm te bekijken, zou ik die ook op 16:9 zetten.
        Rudi

        Comment


        • #5
          Re: Verhoudingen

          Als je de foto op de camera ziet in de verhouding die je achteraf wil gebruiken, dan is het gemakkelijker om juist te kadreren.
          Daarom kan het in dat geval handiger zijn om de camera vooraf op 16:9 in te stellen.

          Maar als je dan later toch eens een afdruk wil laten maken in het "klassieke formaat" (3:2), dan zal dat ook niet altijd goed uitkomen omdat je dan aan de zijkanten een stuk weg moet laten.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X