Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Webalbum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Webalbum

    Help, ik zie door het bos de bomen niet meer.

    Ik ben op zoek naar een site waar ik foto's van een verjaardagsfuif kan plaatsen.
    En dan heb ik een zwerm aan websites die mij hierbij kunnen helpen.
    Ik heb er een paar geprobeerd (picasa, mijnalbum, facebook...) maar is niet echt wat ik wil.
    Wat ik zoek is nochtans vrij eenvoudig dacht ik.
    De foto's die getrokken worden wil ik op een website zetten, maar die niet voor iedereen zichtbaar zijn.
    Ik wil ze ook enkel laten zien. M.a.w.ik wil de toegang beveiligen met een wachtwoord, beletten dat ze foto's gaan delen op welke manier dan ook zodat vreemden deze kunnen bekijken, beletten dat ze de foto's kunnen mailen of downloaden. Kortom, foto's die enkel bekeken kunnen worden met een beveiliging die ikzelf kan instellen. Dat ik dus aan mijn genodigden een soort van login kan geven indien ze dit wensen. Misschien zelf een login die beperkt in aantal is (ben aan het dromen).

    Bestaat er hier een alternatief voor?
    Zou leuk zijn mocht ik de url of althans een deel ervan kunnen benoemen zoals ik wil.

  • #2
    Re: Webalbum

    Mijn website wordt gehost door one.com. Ik kan daar webalbums aanmaken met alles opties die jij vraagt. Maar dit is dus niet gratis..
    J-album kan ook veel maar ik weet niet of je daar verschillende rechten kunt toekennen aan gebruikers/kijkers.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Webalbum

      Olivetti,

      Bedankt voor je reactie, maar is niet echt wat ik zoek eigenlijk.

      Ik zoek geen software waar ik een webpagina mee kan maken die ik vervolgens op een eigen site kan plaatsen. Ik zoek een site waar ik net zoals de voornoemde Picasa enz. gewoon webruimte krijg om foto's te tonen. Alleen erg beperkt voor de bezoeker dan. Ik hoef zelfs geen fancy lay-out te kunnen maken. Als de foto's getoond worden zonder dat de bezoeker er iets anders mee kan doen dan bekijken, ben ik heel tevreden.
      Les is more.
      Last edited by den berre; 5 augustus 2014, 21:14.

      Comment


      • #4
        Re: Webalbum

        Bij Smugmug kan je verschillende albums aanmaken waarvoor je telkens een ander wachtwoord kan kiezen.
        Zo kan je dus een album met verjaardagsfoto's toegankelijk maken voor iedereen die daar aanwezig was, en kan je nog anders albums maken die ook telkens alleen maar toegankelijk zijn vooranderen, die je dan een wachtwoord hebt gegeven.
        Je kan die bij op de website zetten zodat iedereen ze kan vinden, maar alleen de personen die het wachtwoord kennen hebben dan toegang tot dat album, maar je kan ze ook onzichtbaar maken in het album, je moet dan wel de link + het wachtwoord doorsturen naar de personen die de foto's mogen bekijken. Je kan dat zelfs zo instellen dat de zoekmachines (Google en dergelijke) dat album niet kunnen vinden, en het is ook mogelijk dat er van daaruit geen link kan gelegd worden naar je Smugmug website.
        Er zijn dus voldoende mogelijkheden om alles zo in te stellen dat dat niet-publieke album zo goed mogelijk wordt beveiligd.
        Zolang iemand die de link en het wachtwoord heeft dat niet doorstuurt naar iemand anders zal het moeilijk worden om dat ene album terug te vinden (ik zeg niet dat het onmogelijk is, want alles wat er op het net staat is wel op een of andere manier te kraken).

        Op mijn website heb ik zo de "familiefoto's" die met wachtwoord te bekijken zijn, maar ik heb ook nog andere albums die alleen te bekijken zijn door de personen die de link én het wachtwoord kennen, die albums zijn dus niet zichtbaar op mijn website.

        Het goedkoopste jaarabonnement bij Smugmug kost 40 dollar, dat is niet gratis, maar voor die prijs kan je geen eigen website laten maken en onderhouden.

        Je kan de instellingen bij Smugmug zo maken dat de foto's niet te downloaden zijn, maar er is toch altijd wel een manier om de foto's er dan toch nog af te halen.
        Als je wil vermijden dat iemand de foto's van je website haalt, dan is er maar één oplossing, je zet ze gewoon nergens online.
        Een foto die zichtbaar wordt op het scherm is er altijd af te halen door op de "print screen" knop te drukken, daarna open je die opgeslagen pagina in bijvoorbeeld Photoshop Elements, en je snijdt de foto uit.
        Zo simpel is het om een foto van zo'n beveiligde pagina te halen, maar er bestaan ook programma's die dat automatisch doen.

        Ik heb ooit, lang geleden, bij Fotopic de instellingen zo gezet dat de foto's niet te downloaden waren door er op te "rechtsklikken".
        Toen kreeg ik na elk evenement zoveel vragen naar foto's dat ik die instellingen heel snel terug heb gezet zodat iedereen de foto's er terug zelf kon afhalen.
        Anders kreeg ik zoveel mailtjes dat ik de hele avond niets anders kon doen dat foto's opzoeken en doorsturen...
        Last edited by Black B@ndit; 5 augustus 2014, 22:23.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Webalbum

          Oorspronkelijk geplaatst door den berre Bekijk bericht
          Olivetti,

          Bedankt voor je reactie, maar is niet echt wat ik zoek eigenlijk.

          Ik zoek geen software waar ik een webpagina mee kan maken die ik vervolgens op een eigen site kan plaatsen. Ik zoek een site waar ik net zoals de voornoemde Picasa enz. gewoon webruimte krijg om foto's te tonen. Alleen erg beperkt voor de bezoeker dan. Ik hoef zelfs geen fancy lay-out te kunnen maken. Als de foto's getoond worden zonder dat de bezoeker er iets anders mee kan doen dan bekijken, ben ik heel tevreden.
          Les is more.
          Je hoeft geen webpagina te maken maar kunt een standaard webalbum gebruiken met een eigen naam en rechten.

          Voorbeeldje mijn album over roest: http://roest.smuttynose.nl
          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: Webalbum

            onedrive.
            Daar maak je een map aan die je deelt via een link. Je kan zelf bepalen of anderen enkel lees of ook schrijfrechten hebben en het is simpel in te stellen.
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #7
              Re: Webalbum

              Dropbox. Je uploadt je foto's in een bepaalde map, kopieer de link er naar toe en zend die dan naar je vrienden / kennissen toe. Die kunnen de foto's bekijken en / of downloaden. En het is tot op een bepaalde hoogte gratis (2 Giga).

              Tjerri

              Comment


              • #8
                Re: Webalbum

                Ik gebruik eveneens dropbox en onedrive. Foto's van familiegebeurtenissen zet ik op onedrive en geef aan iedereen die ze wil of moet zien / hebben het paswoord. Voor volgende zaken of feesten gewoon ander paswoord instellen. Dropbox als cloudopslag en om gewoon foto's te laten zien aan vrienden en kennissen.
                Sony RX10 Mark IV
                nog een fijne dag verder!
                Guido

                Comment


                • #9
                  Re: Webalbum

                  Inderdaad Dropbox en OneDrive, op OneDrive heb ik momenteel 19Gb gratis ter beschikking.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Webalbum

                    Jinkx, het is Onedrive geworden. bedankt voor de tip. Naast foto's kan ik hier ook nog documenten plaatsen.
                    Weet je toevallig of deze mappen ook te beveiligen zijn met een wachtwoord?
                    Er kan een link gegenereerd worden m door te sturen. Kan deze link ook gepersonaliseerd worden? Nu is dit een onoverzichtelijke opsomming, en kan niet mondeling doorgegeven worden. Enig idee of dit kan.
                    Heb deze vragen ook op hun community gesteld, maar daar is blijkbaar niet zo veel volk om te antwoorden.
                    Hier hopelijk meer geluk.
                    Kan Onedrive overigens aanbevelen. Is erg gebruiksvriendelijk. Niets van duizend maal door te klikken en op te zoeken waar de file nu staat die je er op wil zetten. Gewoon het bestand van je pc slepen in je Onedrivemap, klaar.
                    Zou het echter nog leuker vinden mocht de link die gegenereerd word de bezoeker rechtstreeks naar de viewer i.p.v. de rasterstructuur brengen.
                    Of kan dit ook ingesteld worden?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Webalbum

                      Je beveiliging is de manier waarop je deelt (je moet inloggen om te kunnen delen). Je kan publiek zetten en dan kan iedereen er aan of je kan een link maken en dan kan alleen degene die de link kent er aan. Je kan nog wel bepalen of ze enkel mogen lezen (bekijken) of ook kunnen wijzigen (wissen en aanpassen).

                      Wat de link aangaat: je hebt ergens de mogelijkheid om die te verkorten. Dan krijg je een iets duidelijkere link. Echt personaliseren gaat niet.

                      Je kan ook niet iemand rechtstreeks naar de viewer linken. Wat wel kan is naar 1 enkele foto. Maar dan kunnen ze natuurlijk enkel die foto zien.

                      Met de onedrive voor bedrijven kan dat wel allemaal, maar die is gebaseerd op sharepoint en dus een pak complexer als je dat niet gewoon bent. En die is trouwens ook niet gratis :-)

                      Wat ik wel ooit doe als foto's effectief enkel door mensen met een wachtwoord mogen bekeken worden is een FTP server gebruiken, maar die heeft geen viewer en is lang niet zo gebruiksvriendelijk (ook niet voor de kijker).
                      En persoonlijk ben ik van dropbox naar onedrive overgestapt omdat ik de interface voor de kijker veel vlotter en zakelijker vindt overkomen. :-)
                      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                      Comment

                      Working...
                      X