Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fulltime fotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fulltime fotografie?

    Zijn hier mensen die zich gewaagd hebben aan een fulltime (zelfstandige) job als fotograaf?

    Ik werk nu in bijberoep, maar ik kan het werk niet meer bijhouden. Teveel vraag, te weinig tijd.

    Al lijkt het mij niet gemakkelijk aangezien je zeer weinig kan inbrengen en dus torenhoge belastingen betaald?

    Bedankt!

  • #2
    Re: fulltime fotografie?

    Oorspronkelijk geplaatst door orangemoon Bekijk bericht
    Zijn hier mensen die zich gewaagd hebben aan een fulltime (zelfstandige) job als fotograaf?
    ja hoor, die zijn hier wel op BD.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: fulltime fotografie?

      Bedankt

      De belangrijkste vraag: is het rendabel? Het zou super zijn als iemand zijn/haar ervaring hiermee wil delen.

      Comment


      • #4
        Re: fulltime fotografie?

        Je weet toch wat je nu verdient in bijberoep voor bijvoorbeeld 8 uur werk per week. Als je dat omrekent naar een full time bezigheid van 50 uur per week, hou je dan genoeg over om van te leven ?
        Er zijn fotografen die 300€ vragen voor een huwelijksreportage, maar anderen vragen er 3000€ voor.
        Hoe kunnen wij nu voor jou bepalen of het rendabel is. Ik kan niet in jouw kassa kijken en ken evenmin je artistieke kwaliteiten die je ten gelde kan maken.

        Zeer weinig inbrengen ? Wat dacht je van camera-apparatuur, huur van een studio, een gedeelte van je huis verhuren aan je firma en inrichten als studio, idem kantoorruimte in je huis, auto, computers, gsm rekeningen, software enz. Dat materiaal kan je op 5 jaar afschrijven en dan koop je weer nieuw materiaal dat je kan inbrengen. Neem eens contact op met een goede boekhouder.
        Die zal je de juiste kneepjes over het inbrengen van aftrekposten wel vertellen.

        En torenhoge belastingen betalen wij allemaal. Daar moet je geen fotograaf voor worden
        Last edited by notex; 6 augustus 2014, 15:09.

        Comment


        • #5
          Re: fulltime fotografie?

          Ik ken je prijzen niet,
          en ga er vanuit dat deze niet te hoog liggen in bijberoep.
          maar als je te veel werk hebt, verhoog deze bijvoorbeeld met 50%, en kijk hoeveel klanten je nog hebt.
          De klanten die je overhoud zijn de klanten die in hoofdberoep mogelijk ook beroep op jou zouden doen.

          Comment


          • #6
            Re: fulltime fotografie?

            Werk schijn je genoeg te hebben.

            Nu is de vraag of je genoeg kan verdienen fulltime om je job op,te zeggen.

            Ga eens naar een boekhouder, die kan we wat advies geven.

            Veel verdienen is altijd veel belastingen betalen.

            Als je wil weten wat je nu kost aan je werkgever per jaar, neem dan je brutoloon, vermenigvuldig dat met 1,36 (werkgeversbijdragen), en dan met 13,85.
            Gooi er dan eventueel nog een dikke 10% bij voor pensioenverzekering, hospitalisateverzekerig en maaltijdcheques als je die hebt.

            Als je een modale firmawagen hebt, dan mag je er nog eens een dikke 8000€ bij tellen.

            Als je dat ook kan krijgen aan bruto inkomsten na aftrek van je bdrijfskosten, dan is het zinvol.
            Bij een ondernemersloket kunnen ze je misschien ook helpen.

            Comment

            Working...
            X