Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huwelijksfotograaf benodigdheden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huwelijksfotograaf benodigdheden

    Beste forumleden,

    Ik zou graag beginnen met huwelijksfotografie en ben nu bezig met het opstellen van een financieel plan. Het fotomateriaal moet ik niet meer aankopen (camera, lenzen, flitsers, statief...) Hieronder de lijst van alle benodigdheden die al in het financieel plan staan.

    Lijst Benodigdheden:
    - Wagen
    - Huur Kantoorruimte
    - Vergadertafel 6 personen
    - 2 bureaustoelen + bureautafel
    - Tablet
    - Laptop
    - Desktop
    - Koffieapparaat
    - Frigo
    - Printer
    - Trouwalbums

    Zijn er nog andere zaken die ik moet aankopen voor de opstart van huwelijksfotografie?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

    Wat volgens mij nog ontbreekt zijn de beelden om potentiële klanten over de streep te trekken: portfolio/website. Lijkt me vooralsnog belangrijker dan kantoorruimte en frigo ... Huwelijksfotografen komen vaak naar hun klanten toe voor een persoonlijk gesprek; een eigen kantoor is weliswaar handig, maar geen must voor een beginner.
    Last edited by hapa; 5 augustus 2014, 18:37.

    Comment


    • #3
      Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

      Heb je één camera, of twee?
      Als je twee camera's hebt, dan kan je voort als er wat mis gaat, je kan dan ook de ene camera gebruiken met een "standaardzoom" (24-70 op full-frame of 18-55 op een crop-camera), op de andere kan je dan een lichtsterke telezoom monteren (70-200 f2,8).
      Dan sta je niet de hele tijd lenzen te wisselen, en je hebt altijd een backup bij de hand.
      Een statief heb je gewoonlijk niet nodig om een huwelijk te fotograferen, je moet de hele tijd "mobiel" blijven als je niets wil missen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

        Telefoon+ abbonement
        Software voor op pc (denk aan office pakket, al dan niet open source, fotobewerkingssoftware) want als je zakelijk werkt moet je zeker zorgen dat je licenties in orde zijn.
        Website
        Visitekaartjes (superbelangrijk)
        budget voor reclame
        Kledingsbudget (huwelijksfotograaf moet zich aanpassen aan zijn/haar klanten)
        Zoals blackbandit zegt: een dubbeltje van je toestel en van de belangrijke lenzen (zorg dat je voor alles een backup hebt want je wil het niet tegenkomen dat je door panne je contract niet kan nakomen)
        Een deftig backupsysteem voor de gemaakte foto's (Dat je huis afbrandt boeit je klanten niet als ze een jaar nadien die ene foto van moemoe nog eens afgedrukt willen)
        Een goeie boekhouder
        Een "gereedschapskoffer" met ducktape, klemmen, rekjes, deo,... om kort te gaan een survivalkitje voor als de bruid een snafu aan de hand heeft. Je wil niet weten hoe dankbaar ze je daarvoor gaan zijn :-)
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #5
          Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

          Erg bedankt! Ik heb het lijstje nog is gepost + alle zaken die ik nog niet had.

          Lijst Benodigdheden:
          - Wagen
          - Huur Kantoorruimte
          - Vergadertafel 6 personen
          - 2 bureaustoelen + bureautafel
          - Tablet
          - Laptop
          - Desktop
          - Koffieapparaat
          - Frigo
          - Printer
          - Trouwalbums
          - Website
          - Telefoon en internet
          - Software
          - Backupsysteem
          - Reclamebudget
          - Visitekaartje
          - Boekhouder
          - Gereedschapskoffer
          - Kleding
          - Backup camera

          Moesten er nog zaken ontbreken, laat het mij dan weten aub?

          Comment


          • #6
            Vergeet je klanten niet...

            Daarmee wil ik zeggen dat je je erg focust op randzaken en de kern mi vergeet.
            Die auto is belangrijk, je fotogear ook, maar de rest doet niet ter zake... Begin!!!

            'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

            Comment


            • #7
              Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

              Moet ik de vraag van TS serieus nemen, dat lijstje kan een kleuter nog bedenken.
              O, ja, vergeet de deurmat niet in uw 'ondernemers plan'.

              Comment


              • #8
                Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

                @ Eenbes: Ik kan heel goed begrijpen dat TS zo'n lijst maakt en voorlegt. Je moet ergens beginnen he.
                Als je een kostenraming wil doen van wat je aan uitgaande gaat hebben over de loop van een jaar, neem je daar inderdaad best zoveel mogelijk in op. ook de deurmat zoals je zo "humorvol" aangeeft. :-)

                Ik wens TS in elk geval veel succes in een moeilijke sector.
                FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                Comment


                • #9
                  Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

                  Oorspronkelijk geplaatst door bkcp Bekijk bericht
                  Beste forumleden,

                  Ik zou graag beginnen met huwelijksfotografie en ben nu bezig met het opstellen van een financieel plan. Het fotomateriaal moet ik niet meer aankopen (camera, lenzen, flitsers, statief...) Hieronder de lijst van alle benodigdheden die al in het financieel plan staan.

                  Lijst Benodigdheden:

                  - Wagen
                  - Huur Kantoorruimte
                  - Vergadertafel 6 personen
                  - 2 bureaustoelen + bureautafel
                  - Tablet
                  - Laptop
                  - Desktop
                  - Koffieapparaat
                  - Frigo
                  - Printer
                  - Trouwalbums

                  Zijn er nog andere zaken die ik moet aankopen voor de opstart van huwelijksfotografie?

                  Alvast bedankt!
                  Je bent nog wat vergeten: fotopapier, waarop de printer in je lijstje kan printen en de bijbehorende inkt(patronen). De foto's kunnen dan in je trouwalbums geplaatst worden met plakkertjes. Let op: goed fotopapier kan heel duur zijn en zeker de bijbehorende inktpatronen.
                  Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

                    ga eens een praatje maken bij de KvK.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

                      Het belangrijkste dat je nodig heb is "ervaring", die kan je niet kopen.
                      Je hebt er nergens bij gezet dat je al meerdere huwelijken hebt gefotografeerd (of dat je daaraan hebt meegeholpen met iemand die daar wel ervaring mee heeft).



                      Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                      Je bent nog wat vergeten: fotopapier, waarop de printer in je lijstje kan printen en de bijbehorende inkt(patronen). De foto's kunnen dan in je trouwalbums geplaatst worden met plakkertjes. Let op: goed fotopapier kan heel duur zijn en zeker de bijbehorende inktpatronen.
                      Als je grotere formaten wil kunnen afdrukken, dan zal een A4 printertje ook niet voldoende zijn.
                      Het voordeel van de betere groot-formaat printers is wel dat de inkt per afdruk wat goedkoper uitvalt dan bij de meeste A4 printers. (de kostprijs per vierkante centimeter gaat gewoonlijk naar beneden naarmate de inktpatronen een grotere inhoud hebben)
                      Last edited by Black B@ndit; 6 augustus 2014, 09:34.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

                        Ik probeer met het financieel plan een zo goed mogelijk en realistische raming te maken van alle kosten om te bepalen:
                        - Hoeveel ik de klanten moet aanrekenen om winst te maken
                        - Hoeveel huwelijken ik per jaar moet doen om winst te maken
                        - Hoeveel geld ik moet lenen
                        - Of het financieel haalbaar is
                        ...

                        Ikzelf ga de foto's niet nemen, daarvoor zal ik gebruik maken van ervaren huwelijksfotografen. Ik sta in voor de post productie; samenstellen trouwalbum, bedankt kaartjes, retouches...

                        Dus voor mij is het heel belangrijk om eerst alles eens uit te rekenen en dan te zien of het wel haalbaar is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

                          Oorspronkelijk geplaatst door bkcp Bekijk bericht
                          Ik probeer met het financieel plan een zo goed mogelijk en realistische raming te maken van alle kosten om te bepalen:
                          - Hoeveel ik de klanten moet aanrekenen om winst te maken
                          - Hoeveel huwelijken ik per jaar moet doen om winst te maken
                          - Hoeveel geld ik moet lenen
                          - Of het financieel haalbaar is
                          ......
                          Dus voor mij is het heel belangrijk om eerst alles eens uit te rekenen en dan te zien of het wel haalbaar is.
                          zie #10.
                          die zijn daarvoor.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

                            Oorspronkelijk geplaatst door bkcp Bekijk bericht
                            Beste forumleden,

                            Ik zou graag beginnen met huwelijksfotografie en ben nu bezig met het opstellen van een financieel plan. Het fotomateriaal moet ik niet meer aankopen (camera, lenzen, flitsers, statief...)
                            De laatste zin en de topic-titel gaven mij de indruk dat je daadwerkelijk gaat fotograferen maar feitelijk is het de bedoeling dat je fotografen "ontzorgt" door de postprocessing van foto's en het samenstellen van albums voor je rekening te nemen? Volgens mij zullen veel huwelijksfotografen- in ieder geval degenen die ik ken- de genoemde activiteiten momenteel zelf verzorgen. Het lijkt mij nuttig om bij jouw doelgroep na te gaan of ze jouw service zien zitten en zo ja, wat ze er voor over zullen hebben.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Huwelijksfotograaf benodigdheden

                              Oorspronkelijk geplaatst door bkcp Bekijk bericht
                              Beste forumleden,

                              Ik zou graag beginnen met huwelijksfotografie en ben nu bezig met het opstellen van een financieel plan. Het fotomateriaal moet ik niet meer aankopen (camera, lenzen, flitsers, statief...) Hieronder de lijst van alle benodigdheden die al in het financieel plan staan.

                              Lijst Benodigdheden:
                              - Wagen
                              - Huur Kantoorruimte
                              - Vergadertafel 6 personen
                              - 2 bureaustoelen + bureautafel
                              - Tablet
                              - Laptop
                              - Desktop
                              - Koffieapparaat
                              - Frigo
                              - Printer
                              - Trouwalbums

                              Zijn er nog andere zaken die ik moet aankopen voor de opstart van huwelijksfotografie?

                              Alvast bedankt!
                              Oorspronkelijk geplaatst door bkcp Bekijk bericht
                              ...

                              Ikzelf ga de foto's niet nemen, daarvoor zal ik gebruik maken van ervaren huwelijksfotografen. Ik sta in voor de post productie; samenstellen trouwalbum, bedankt kaartjes, retouches...

                              Dus voor mij is het heel belangrijk om eerst alles eens uit te rekenen en dan te zien of het wel haalbaar is.
                              Post 1 het fotomateriaal hoef ik niet meer te kopen camera lenzen objectieven statief?
                              post 12 ik ga de foto;s niet nemen??

                              Ben ik nu de enige die een en ander vreemd vind?

                              Succes met u frigo en koffiezetter.

                              Comment

                              Working...
                              X