Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

houdbaarheid CD-rom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • houdbaarheid CD-rom

    Beste BD-ers,
    tijdens het lezen over de discussie "kwaliteit foto's analoge versus digitale camera's" las ik over de houdbaarheid van foto's op CD-rom.
    Hoe lang kan je zulke foto's eigenlijk op CD-rom bewaren eer ze kwaliteitsverlies lijden of zelfs onbruikbaar worden ?
    Groeten, Geert
    BD0282BE
    Nikon Coolpix 8700 + TC-E15ED + WC-E80 + SB-50DX http://users.pandora.be/geertvantveer/geertvantveer
    *Alle begin is moeilijk !*

  • #2
    Hallo Geert
    Ik bewaar mijn foto,s op DVD maar voor zekerheid heb ik ook een externe HD die ik gebruik om alleen maar mijn foto,s en RAW files op te zetten en de HD gaat weer los van de Computer als ik hem niet nodig hebt, en ik heb dan nog de foto,s gewoon op de computer om te bekijken

    Groetjes NoName
    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
    www.langenacker.nl

    Comment


    • #3
      Ik las laatst ergens dat sommige merken CD-R al na 2 tot 3 jaar onleesbaar werden. Maar volgens die test moet een goeie CD ongeveer 15 jaar meegaan. Ik kan me niet meer herinneren in welk magazine ik dit gelezen heb.

      De CDs gaan dan verkleuren (CD-rot). Heb zelf nog geen problemen gehad met mijn CDs; ik gebruik altijd TDK. Maar ik heb wel al met mensen gesproken die problemen hadden met CD-rot... Vonden dat overigens niet leuk want het waren concert opnames van Springsteen die aan het rotten waren.

      Ik heb mijn foto's op HD en 2 copies op DVD. Ik heb besloten van elke set DVDs 1 keer per jaar te herbranden.


      Groeten, Kris.
      My work: VICTORIE.com

      Comment


      • #4
        Ik heb helemaal geen vertrouwen in CD, noch DVD. In Pc-Active is er ooit een bespreking geweest.
        Op het werk branden wij dagelijks zo'n 50 CD's met data. Gelukkig hebben we nog maar zelden via die CD's een restore aan data moeten doen. Wanneer dat wel gebeurde hadden we 5% CD-uitval.
        Merk op. Wij gebruiken speciale professionele apparatuur om die CD te branden. Het gaat dan nog om single speed en stand-alone machines, dus machines waar alleen een burning-tool op staat. Na ieder burning wordt de CD getest. De CD's zijn CD's van hogere kwaliteit en toch worden dagelijks 15% CD's aangegeven als defecteus na branden en checken. Je ziet maar.
        Evenals Noname heb ik een eigen backup. Ik heb namelijk 2 HD van 120 Gb. Bij copiëren van originele wordt dit automatisch op beide schijven gedaan. Evenals mijn bewerkte beelden en bijhorende data. Dit gebeurt steeds synchroon, maw ogenblikkelijk. Bij mij geen gegoochel met CD's, DVD's ...
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          iemand een idee hoe het zit met tapes?
          bvb DLT tapes?
          worden die ook "rot"?
          My Portfolio (like!)
          Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

          Comment


          • #6
            Moeilijk te voorspellen vermits er vele factoren spelen (kwaliteit van de CD, schrijfsnelheid, opslag,...). Zelf heb ik het al meegemaakt dat (weliswaar goedkope) CDs die correct (dus in een doosje, verticaal, op een vrij koele plaats) werden bewaard na amper 2 jaar niet meer leesbaar waren.
            Dus voor wat echt belangrijk is, hou ik steeds een versie op de harde schijf en maak ik elk jaar een nieuwe CD/DVD. Op termijn plan ik ook dubbele opslag op verschillende harde schijven.

            Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

            Comment


            • #7
              Originally posted by ssimons
              iemand een idee hoe het zit met tapes?
              bvb DLT tapes?
              worden die ook "rot"?
              Ik heb ooit eens een tapestreamer gehad en weet het merk niet meer maar was in die tijd de beste volgens de bladen,maar eens en nooit meer,heb er 4 versleten in 18 maanden was wel garantie, maar toch zo hoort het niet te werken
              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
              www.langenacker.nl

              Comment


              • #8
                Nochtans is de HD als lange termijn back-up ook niet geschikt, en zeker niet als je die schijf niet regelmatig gebruikt door bv defragmenteren. De gemiddelde levensduur van een harde schijf zou maar 3 jaar bedragen. Beste oplossing zou zijn het branden op cd/dvd op een manier dat de gegevens tenminste op twee verschillende schijfjes staat, én die schijfjes om de drie jaar (max) opnieuw branden.
                Ik ga eens op zoek naar de webpagina met de technische uitleg, als ik die nog kan vinden
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment

                Working...
                X