Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginners vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginners vraagje

    Worden de auto instellingen veel gebruikt? Ik bedoel daarmee, soms zie je onderaan een geplaatste foto vermelde instellingen...ik veronderstel dat je als beginner het toestel automatisch bepaalde instellingen laat doen en na enige ervaring kan je beginnen experimenteren met iso waarden enz....of zie ik dat mis....

  • #2
    Re: beginners vraagje

    Natuurlijk leer je een toestel kennen op die stand, de volgende stap is meestal diafragma voorkeur (ik wil een landschap helemaal scherp en gebruik F11-F16, ik wil een portret met wazige achtergrond en gebruik F4 of F2.8 of nog kleiner getal als mijn lens dat toestaat) of sluitersnelheidvoorkeur (ik wil een actie bevriezen en dus is 1/2000 of korter aangewezen, of ik wil romig water en wolken en gebruik een aantal seconden om alles door elkaar te laten vloeien, met of zonder ND filter om licht tegen te houden). Tenslotte ga je naar manueel, want dan weet je 'bij dit licht heb ik deze sluitersnelheid en dit diafragma nodig'.
    Dat is op zich kort door de bocht, want de ISO (die oude filmgevoeligheid) speelt ook mee, en laat je toe om bepaalde zaken te bereiken. Je moet het als een driehoek zien waarbij alles op elkaar invloed heeft: hoe korter de sluitersnelheid is hoe minder licht dat op de sensor kan vallen, hoe groter het diafragmagetal is hoe minder er licht op de sensor kan vallen, hoe meer ISO hoe meer er licht ingezogen wordt wegen gevoeliger.
    Op de duur wil je controle, die ga je nooit krijgen op automatische stand.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: beginners vraagje

      Te zien wat voor camera je hebt.
      Als je een (instap) dslr in je bezit hebt, of een redelijk geavanceerde systeemcamera, dan zou ik alvast beginnen in de P-mode.

      De camera regelt dan zelf de gepaste belichting in die situatie. D.w.z. dat de camera zelf de gepaste sluitertijd en het gepaste diafragma bepaalt.
      Jij stuurt dan bij in situaties waar de belichting niet optimaal is:

      - te weinig licht: ISO omhoog
      - tegenlicht: belichtingscompensatie
      - ...

      Als je begint op de AUTO stand, dan zal het denk ik verleidelijk zijn om hem daar op te laten staan. Je behaalt hiermee verrevan de beste resultaten.
      Neem de handleiding door en leer je camera kennen
      Last edited by RuneDg; 3 augustus 2014, 13:15.
      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

      Comment


      • #4
        Re: beginners vraagje

        ja hoor dat klopt.
        later ga je over op de semiautomaat.
        daarna als je echt gaat experimenteren stel je alles zelf in.
        voor dat laatste moet je wel veel tijd uitrekken, daarom kiezen de meeste voor semiautomatisch.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: beginners vraagje

          ok, dank je wel voor de nuttige info!! en ja....oefenen en je toestel leren kennen is de boodschap :-)

          Comment


          • #6
            Re: beginners vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door Bozo316 Bekijk bericht
            ok, dank je wel voor de nuttige info!! en ja....oefenen en je toestel leren kennen is de boodschap :-)
            wat voor toestel heb je..?
            welke Sony.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: beginners vraagje

              ik heb een sony cybershot dsc h20,al een tijdje maar niet veel mee gedaan.... maar diegene die eerstdaags voor de deur staat is een Nikon D3300.....nu kreeg ik vandaag een berichtje van iemand dat men stilletjes aan uitwijkt naar een Mirrorless camera, is de D3300 spiegelreflex dan een foute keuze geweest? neen toch? (nadien komt er een macrolens op)

              Comment

              Working...
              X