Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Variabele ND filter geeft "raar" resultaat.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Variabele ND filter geeft "raar" resultaat.

    Met de vakantie in het vooruitzicht kocht ik een aantal weken terug een Cokin Pure Harmonie ND X (variabel Tot 8 stops). Bij de eerste test viel dat serieus tegen maar dat bleek mijn eigen schuld te zijn (draai niet voorbij maximum ).

    Daarna deed ik een test, gewoon door het raam, met de filter op minimum en daarna steeds een bolletje (stop) verder en dat gaf het gewenste resultaat hoewel het best was niet helemaal op maximum te gaan maar iets terug te draaien. Op alle settings was de foto even helder met f3.5 op 1/400 tot f3.5 op 1/10 (D90 + kitlens 18-105)

    Tijdens de vakantie zag ik mijn kans om de filter te gebruiken bij een waterval. Met de filter halfweg en diafragma F25 werd de belichtingstijd 1s, de filter werd verder gedraaid en dan werd de foto slecht belicht (te donker) met F25 op 1/2s en F25 1/2.5s. Camera setting was A stand dus manuele diafragmakeuze en automatische belichtingstijd.

    Ik zou verwachten dat de camera met gelijk diafragma een steeds langere belichtingstijd zou gebruiken maar in dit geval gebeurde dat niet.

    Iemand een idee wat er mis kan gelopen zijn?
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

  • #2
    Variabele ND filter geeft "raar" resultaat.

    Zoeker van het licht afgesloten Maurice ?

    Indien niet, kan invallend licht door je zoeker de belichtingstijd beinvloeden,
    dat wordt namelijk bepaald vóór je de opname maakt, die meetcellen zitten in het prismahuis bij een reflex.
    Last edited by Guest42; 29 juli 2014, 21:39.

    Comment


    • #3
      Re: Variabele ND filter geeft "raar" resultaat.

      Nee, de zoeker was niet afgesloten.

      Ik moet wel zeggen dat er veel licht was, ttz het voelde zeer helder aan (69° N, 24/24 uur licht). Ik zag dat naargelang ik de filter verdraaide de sluitertijd verhoogde en heb dan, met de camera op statief en met afstandbediening, enkele opnames gemaakt en de filter verder dichtgedraaid. De opnames met weinig effect zijn goed maar vanaf een zeker punt lijkt het of de settings vast stonden en de filter verder verdraaid werd. De foto's zijn dus telkens donkerder (logisch met steeds kortere sluitertijd i.p.v. langere.

      Ik ga dat zeker nog eens testen, de thuistest was vanuit het raam naar buiten en dan valt er sowieso weinig licht in de zoeker.

      Gelukkig zijn er nog aanvaardbare resultaten bij de foto's van de watervallen, alleen had het beter gekund. In lightroom valt op het eerste zicht ook nog wat te redden maar ik heb nog niet in detail kunnen kijken (+/- 1500 foto's gaan nog wat werk en tijd kosten).

      Alvast bedankt voor de hint van de zoeker.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment

      Working...
      X