Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autogespot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autogespot

    Goeiedag

    Ik hou erg veel van autofotografie.
    De meeste kennen dan wek autogespot ( de website waar je als je een auto ziet in de buurt hem op het internet plaats ).
    Maar kan dat wel volgens de wet?
    Mag je op straat zomaar foto's nemen van alles wat je ziet?
    En mag je dat dan uploaden op het internet zonder dat je de toestemming hebt van de eigenaar van de wagen?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Autogespot

    Als je niet wil dat iemand anders ziet dat je zo'n speciale wagen hebt, dan moet je die maar in de garage laten staan, en er zeker niet mee rondrijden op de openbare weg.
    Ik denk dus dat de meesten die met een opvallende wagen rijden ook willen opvallen (dat is toch de bedoeling als je daarmee buiten komt?).

    Van mijn 13 jaar oude Clio zullen er geen foto's op die website verschijnen, mijn volgende wagen, daarin is ook niemand geïnteresseerd.
    De Dacia Logan MCV met 900cc driecilinder turbo is besteld, maar het duurt nog een paar maanden voor ze mij daarmee kunnen "spotten"...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Autogespot

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als je niet wil dat iemand anders ziet dat je zo'n speciale wagen hebt, dan moet je die maar in de garage laten staan, en er zeker niet mee rondrijden op de openbare weg.
      Ik denk dus dat de meesten die met een opvallende wagen rijden ook willen opvallen (dat is toch de bedoeling als je daarmee buiten komt?).

      Van mijn 13 jaar oude Clio zullen er geen foto's op die website verschijnen, mijn volgende wagen, daarin is ook niemand geïnteresseerd.
      De Dacia Logan MCV met 900cc driecilinder turbo is besteld, maar het duurt nog een paar maanden voor ze mij daarmee kunnen "spotten"...
      Das waar maar er zijn altijd van die mensen die het dan toch liever niet hebben dat je hen fotografeert.
      Maar dat kan je niet altijd vragen of het mag ?
      Wat mag er van de wet en wat mag niet ?

      Comment


      • #4
        Re: Autogespot

        Mijn ervaring is dat mensen met een dikke auto het vaak niet erg vinden dat je hen spot.
        Overlaatst was ik in londen en zag ik een M3 geparkeerd staan. Ik nam snel wat foto's, zonder te beseffen dat de eigenaar nog in de auto zat te telefoneren.
        Toen een van m'n vrienden zei dat de man nog in de auto zat, bemerkte ik de man ook. Ik stak m'n duim op naar hem, en hij kon er vrolijk mee lachen.

        Geen probleem dus. Soms hoor ik verhalen van mensen die een auto spotten, waarvan de eigenaar liever heeft dat er geen foto's genomen worden. Dan hoor je z'n mening te respecteren vind ik.
        Wat je ook altijd kan doen is de nummerplaten onzichtbaar maken als je een foto upload...
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

        Comment


        • #5
          Re: Autogespot

          Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
          Wat je ook altijd kan doen is de nummerplaten onzichtbaar maken als je een foto upload...
          Zeer belangrijk vind ik, nu er van alles en nog wat op de sociale media meekijkt...
          Onze wagens zijn ook min of meer van het speciale type, maar noch mijn vrouw noch ikzelf wil onze wagens met nummerplaat niet tegenkomen op de sociale media.
          Als bestuurslid van een autoclub hebben wij het al meerdere keren gehad met bepaalde leden die zomaar foto's van onze wagens te grabbelen gooien. Als het dan zonder nummerplaten is, tot daar toe, maar met kenteken vinden wij dat toch nogal gevaarlijk en niet zo aan te raden voor jaloerse blikken.
          Persoonlijk vind ik dat diegenen die een exclusieve wagen bezitten en die graag laten zien aan gelijk wie, genre "m'as tu vu-plein" te Knokke de verkeerde mentaliteit hanteren. Dit is volgens mij niet de mentaliteit van diegenen die zich niet moeten bezeren om dergelijke wagens aan te schaffen.
          Last edited by enero; 31 juli 2014, 10:16.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Autogespot

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als je niet wil dat iemand anders ziet dat je zo'n speciale wagen hebt, dan moet je die maar in de garage laten staan, en er zeker niet mee rondrijden op de openbare weg.
            Ik denk dus dat de meesten die met een opvallende wagen rijden ook willen opvallen (dat is toch de bedoeling als je daarmee buiten komt?).

            Van mijn 13 jaar oude Clio zullen er geen foto's op die website verschijnen, mijn volgende wagen, daarin is ook niemand geïnteresseerd.
            De Dacia Logan MCV met 900cc driecilinder turbo is besteld, maar het duurt nog een paar maanden voor ze mij daarmee kunnen "spotten"...
            Super, Black Bandit. De eenvoud siert je. Ik rij ook maar met een gewoon bakske dat niet het fotograferen waard is, maar we zijn er wel gemakkelijk mee.
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

            Comment


            • #7
              Re: Autogespot

              Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
              Super, Black Bandit. De eenvoud siert je. Ik rij ook maar met een gewoon bakske dat niet het fotograferen waard is, maar we zijn er wel gemakkelijk mee.
              Wat is daar zo super aan ieder rijd met wat hij wil of een eenvoudige wagen super is hmmm vind ik onzin, en ook al ben ik niet autogek ik zou het merk dacia niet kopen
              heeft niets met eenvoud te maken is gewoon een keuze waaraan je veel of minder euro,s aan wil spenderen,
              En on topic ik rij door de week met een opel bedrijfswagen in het het weekend of andere vrije dagen met een porsche boxter waar ik ook liever niet beelden van zie verschijnen .

              Comment


              • #8
                Re: Autogespot

                Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                Wat is daar zo super aan ieder rijd met wat hij wil of een eenvoudige wagen super is hmmm vind ik onzin, en ook al ben ik niet autogek ik zou het merk dacia niet kopen
                heeft niets met eenvoud te maken is gewoon een keuze waaraan je veel of minder euro,s aan wil spenderen,
                En on topic ik rij door de week met een opel bedrijfswagen in het het weekend of andere vrije dagen met een porsche boxter waar ik ook liever niet beelden van zie verschijnen .
                Ik heb geen bedrijfswagen (arbeiders krijgen geen bedrijfswagen), ik rij alle dagen op de fiets naar het werk.
                Een dure wagen heb ik niet nodig om er gemiddeld minder dan 7.000km per jaar mee te rijden.
                In plaats van een dubbel zo dure wagen te kopen kan ik dat geld dan voor andere zaken gebruiken, waar ik meer aan heb.
                Een nieuwe Golf Break kost in basisuitvoering dubbel zoveel, is ongeveer even groot, en de opgegeven verbruikscijfers voor de lichtste benzinemotor zijn ook hoger (die Golf met 1200cc motor is trager dan de Dacia met de 900cc driecilinder).
                Een Dacia Logan MCV is niet beter dan die Golf, maar uiteindelijk kan je er net hetzelfde mee doen (hier in de buurt netjes de snelheidslimieten aanhouden, want er staan bijna overal camera's voor trajectcontrole, dan heb je ook niets aan een wagen met heel veel pk's).

                Volgens mij vraag je toch om aandacht als je met een speciale wagen rond rijdt, als je die aandacht niet wil, dan ben je beter af met een wagen waarvan er veel meer rondrijden (en dan geen speciale uitvoering, want dan val je weer op).
                Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een smartphone bij waarmee dagelijks miljoenen foto's worden gemaakt (wereldwijd), de kans dat er dan ergens op Facebook een foto van je wagen geplaatst wordt is daardoor bijzonder groot.
                Als je dat wil vermijden, dan is een Porsche niet de juiste keuze.

                Van mij mag je gerust met een opvallende wagen rondrijden, maar kom dan niet af dat iedereen er naar kijkt en er foto's van maakt, daar vraag je dan toch zelf om?
                Als ik op een evenement foto's maak met de 1Dx + 70-200 f2,8 lens, dan heeft iedereen dat wel gezien, daar zaag ik toch ook niet over?


                Ik heb even naar die website (autogespot) gekeken, de meeste auto's staan er op met leesbare nummerplaat.
                Op de eerste 5 pagina's heb ik geen Dacia of Clio gezien (verder ben ik net geraakt, want het interesseert mij niet welke auto iemand ergens heeft "gespot"), dat lijkt mij dan wel een goede keuze als je onopvallend wil rondrijden.
                Last edited by Black B@ndit; 31 juli 2014, 17:24.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Autogespot

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                  Volgens mij vraag je toch om aandacht als je met een speciale wagen rond rijdt, als je die aandacht niet wil, dan ben je beter af met een wagen waarvan er veel meer rondrijden (en dan geen speciale uitvoering, want dan val je weer op).
                  Dat is natuurlijk een persoonlijke visie. Mijn vrouw en ik zien nu wel graag speciale wagens en genieten daar zelf wel van zonder ons te bekommeren wat een ander daarvan denkt. Maar nogal dikwijls zijn dat dan toch maar jaloerse blikken hé.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Autogespot

                    Ach.., was ik bijna vergeten. Vanavond voor de vrouw een Audi S5 Coupé gaan bestellen.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Autogespot

                      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      Ach.., was ik bijna vergeten. Vanavond voor de vrouw een Audi S5 Coupé gaan bestellen.
                      Proficiat.
                      De Quattro aandrijving van die auto is super.
                      'k Vind dat één van de mooiste 4 zits coupé's die er zijn.
                      Alhoewel de Audi S5 cabrio meer mijn goesting zou zijn.
                      Veel veilige kilometers gewenst.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Autogespot

                        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Proficiat.
                        De Quattro aandrijving van die auto is super.
                        'k Vind dat één van de mooiste 4 zits coupé's die er zijn.
                        Alhoewel de Audi S5 cabrio meer mijn goesting zou zijn.
                        Veel veilige kilometers gewenst.
                        Bedankt voor de sympathieke reactie. Dergelijke reacties en appreciaties zijn hier uiteraard bijna onbestaande, daarom dubbele geapprecieerd.
                        De huidige wagen van mijn vrouw (Mercedes 500SL) is nl. 21 jaar oud en begint nu toch veel van zijn pluimen te verliezen. Er waren twee alternatieven, een nieuwe Mercedes of een Audi. Wij hebben twee dagen met een E400 coupé gereden, de wagen die ze momenteel het meeste kon smaken. Echter, toen ze er plaats in nam vond ze het direct maar niks. De zitting kon ze niet naar haar zin zetten (is nl. nogal klein van gestalte) en rechts had ze een té grote dode hoek. Bovendien zag ze minder goed naar achter omwille van de vaste hoofdsteunen aan de achterkussens. Belangrijke zaken om veilig op de baan te kunnen komen dus.
                        Dan maar bij Audi geweest, en daar zat ze onmiddellijk goed in. Bijna even laag als ze gewoon is in haar SL en zetels die haar op het lijf gemaakt zijn. Dus, we moeten niet verder meer gaan zien. Het moest dan nog een motor zijn die wat inhoud heeft, want als je van een 8cil. komt heb je uiteraard koppel in overvloed en bijgevolg moest het toch minstens een zes worden. Het zal dus een mooie S5 coupé worden met heel wat nuttige opties.
                        Last edited by enero; 1 augustus 2014, 09:31.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Autogespot

                          Goede keuze. Weer 20 jaar zorgeloze kilometers toegewenst.
                          Last edited by notex; 2 augustus 2014, 10:08.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Autogespot

                            Moderator Warning: Wij zitten hier niet in ChitChat. Alle onnodige posts zijn verwijderd. Bij een volgende keer gaat de topic voorgoed dicht.


                            Moderator Note: Lees de vraag van Topic Starter (Bugattidriver) nog eens goed, en probeer daarop te antwoorden. Ik heb zelf even naar de link (autogespot) gekeken, en je kunt zelfs opzoeken of jouw nummerplaat gespot is... () dus op die site heeft men blijkaar niet zoveel scrupules. Maar echt de vraag beantwoorden of je foto's met nummerplaat mag publiceren of niet, daarvoor hebben we wellicht een jurist nodig.
                            Last edited by LesC; 6 augustus 2014, 10:19.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Autogespot

                              Oorspronkelijk geplaatst door Bugattidriver Bekijk bericht
                              Goeiedag

                              Mag je op straat zomaar foto's nemen van alles wat je ziet?
                              En mag je dat dan uploaden op het internet zonder dat je de toestemming hebt van de eigenaar van de wagen?

                              Alvast bedankt
                              Vanop de openbare weg mag je alle voorwerpen fotograferen die je op de openbare weg ziet. Je mag dus iedere auto fotograferen die zich op de openbare weg bevindt. Dus niet een auto die in de voortuin staat of in een garage met openstaande poort.
                              Het wordt iets anders wanneer er iemand achter het stuur zit, of de eigenaar naast zijn auto staat. Dan kan die persoon zich beroepen op het portretrecht en mag je de foto niet publiceren zonder zijn toelating.
                              Militaire- of haveninstallaties mag je niet fotograferen vanop de openbare weg. Het Atomium en bouwwerken van sommige architecten mag je fotograferen, maar niet publiceren omdat de erfgenamen dan eerst een centje willen meepikken.
                              Wat betreft de auto's : waarom zou je een Ferrari niet mogen fotograferen en een 20 jaar oude roestige Lada wél. Zit die Ferrari-eigenaar op en hoger wolkje dan de Lada-eigenaar ?
                              Op de duur kan je geen enkele foto meer maken op de openbare weg. Er staat altijd wel iemand of een auto met nummerplaat op.
                              Als je niet graag hebt dat je auto gefotografeerd wordt, zet er dan geen nummerplaten op en vervoer hem onder een zeil op een aanhangwagen naar een afgesloten circuit.
                              Daar kan je naar believen rondjes maken tegen 250kmh zonder een boete te krijgen, en eisen dat er geen foto's worden gemaakt omdat het geen openbare weg is.

                              Comment

                              Working...
                              X