Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto gebruikt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto gebruikt

    Ik zie dit nu pas. Op 1.59 staat een foto die ik gemaakt heb. Ze hebben me nooit om toestemming gevraagd.

    http://www.youtube.com/watch?v=-ge7lTLaGF4

    De foto heb ik hier op dit forum lang geleden geplaatst.

    http://forum.belgiumdigital.com/f59/...en-405817.html
    Heb nog zoveel te leren :)

  • #2
    Re: Foto gebruikt

    Moderator Note: Verplaatst van "Chit & Chat" naar "Algemeen".
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Foto gebruikt

      Zo hebben duizenden mensen je foto gezien, toch wat je wil, of niet?

      Comment


      • #4
        Re: Foto gebruikt

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Zo hebben duizenden mensen je foto gezien, toch wat je wil, of niet?
        mits minstens bronvermelding zou de topicstarter er misschien mee kunnen leven hebben

        Comment


        • #5
          Re: Foto gebruikt

          Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
          mits minstens bronvermelding zou de topicstarter er misschien mee kunnen leven hebben
          Daar had ik idd wel mee kunnen leven.
          Wellicht is zoiets natuurlijk heel moeilijk met een filmopname. Maar laat wel zien hoe gerenomeerde programma makers met dergelijk materiaal omgaat.

          Overigens heb ik dezelfde foto ook gevonden op een website/blog. Ook hier zonder vermelding of toestemming: http://plazilla.com/page/4295028164/...e-te-vermijden

          Uiteraard heb ik hierover Plazilla.com geinformeerd.
          Heb nog zoveel te leren :)

          Comment


          • #6
            Re: Foto gebruikt

            Een foto openbaar op het net dumpen zonder watermerk of enige verwijzing naar je persoon,
            en dan komen klagen dat je de foto ergens anders tegen komt ......

            Alles wat ik op het web zet, mogen ze mee doen wat ze willen, de rest blijft hier gewoon op mijn eigen opslag.
            Last edited by Guest42; 22 juli 2014, 18:59.

            Comment


            • #7
              Re: Foto gebruikt

              Een foto openbaar op het net dumpen zonder watermerk of enige verwijzing naar je persoon,
              en dan komen klagen dat je de foto ergens anders tegen komt ......
              Als ik een auto op de parkeerband laat staan zonder daar mijn naam op te zetten mag die toch ook niet gepikt worden he?
              FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

              Comment


              • #8
                Re: Foto gebruikt

                Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                Als ik een auto op de parkeerband laat staan zonder daar mijn naam op te zetten mag die toch ook niet gepikt worden he?
                Knap, wat een realistische vergelijking, ik wist niet dat er hier zo een knappe denkers zaten.....

                Comment


                • #9
                  Re: Foto gebruikt

                  Knap, wat een realistische vergelijking, ik wist niet dat er hier zo een knappe denkers zaten.....
                  Ik wil enkel aangeven dat het niet is omdat je een foto op je website zet, of op een forum, dat dat anderen zomaar het recht geeft om die te gebruiken.
                  Daar komt bij dat niet iedereen zomaar zijn foto's vrij wil of kan laten gebruiken.

                  Ik vind dat persoonlijk op zijn minst zelfs een kwestie van beleefdheid. Vragen kost toch niks he?
                  FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto gebruikt

                    Zo zie je maar weer dat je foto's hier op BD ook niet veilig zijn.
                    Maar ze zijn zo goed als nergens veilig, een goede copycat kan alles kopiëren. Zelfs voor mij is dat nooit moeillijk geweest.
                    Leer ervan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto gebruikt

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                      Ik wil enkel aangeven dat het niet is omdat je een foto op je website zet, of op een forum, dat dat anderen zomaar het recht geeft om die te gebruiken.
                      Daar komt bij dat niet iedereen zomaar zijn foto's vrij wil of kan laten gebruiken.

                      Ik vind dat persoonlijk op zijn minst zelfs een kwestie van beleefdheid. Vragen kost toch niks he?
                      Probleem is Jinkx, als je gaat Googelen op afbeeldingen, dan kom je daar van alles tegen,
                      bepaalde mensen die iets willen samenstellen denken daar niet bij na, en gaan heus niet zoeken
                      waar de foto vandaan komt, tegenwoordig staan er miljarden foto's open en bloot op het web.

                      Als U bv. een foto van een boedha nodig hebt KLIK om iets te publiceren, ga je dan echt de moeite doen om
                      te gaan opzoeken welke persoon waar ook ter wereld die foto gemaakt heeft, ik denk het niet...

                      Daarom dat ik zeg, zet er ofwel een watermerk met je naam in, en indien je niet wil dat anderen je foto's
                      gebruiken zet deze dan onder beveiligde opslag.

                      Door dat gezaag, komen de wetten om foto's openbaar op het web te zetten alleen maar strenger, en snij je in je eigen vingers.
                      Als ik of U in een of ander museum een foto maak van een bekend schilderij, mag ik dat hier dan publiceren zonder de kunstenaar of eigenaar te vragen of het mag ????

                      Om bij uw voorbeeld te blijven, je zet je auto toch niet op een parking met open deuren en een briefje aan het venster "gebruik mij maar, de sleutels liggen in het handschoenkastje" .

                      Ik blijf er bij, TS moet hier niet komen klagen, hij kan er toch niets aan doen, en bovendien zou ik zelfs nog niet weten of die bewuste foto
                      eigenlijk wel wettelijk gemaakt is, kwestie van beleefdheid, moest hij die agent eerst gevraagd hebben of hij een foto mocht maken.
                      Ik denk ook niet dat dat zou gemogen hebben.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto gebruikt

                        Best is dus om je foto's die je op het web zwiert ook aan zo laag mogelijke resolutie te plaatsen, zodat wanneer ze gestolen worden, ze niet de meest kwalitatieve versie hebben van jouw beeld.
                        Zo ben je ook niet verplicht om je foto's aan 1024px breed op het net te zwieren, omdat sommigen de foto dan niet kunnen zien.
                        Aan 500px zie je ook wat erop staat.

                        Een watermerk kan ook helpen.

                        DPI vs PPI kunnen we ook aan bod laten komen. *grijns*

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto gebruikt

                          Laat ons dpi vs ppi er niet bijsleuren :-)
                          Maar bovenstaande is bij mij de reden dat ik geen foto's op BD plaats.
                          Als ik trouwens een foto van buddha nodig heb, ga ik zoeken in rechtenvrije afbeeldingen. Zoals zou moeten :-)
                          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto gebruikt

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                            Maar bovenstaande is bij mij de reden dat ik geen foto's op BD plaats.
                            Hoe snel moet ik ze van je website afhalen ? http://www.digital-aperture.be/informatie

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto gebruikt

                              Ik zeg toch nergens dat ze er niet af te halen zijn?
                              Op mijn website is het duidelijk van wie ze zijn, en bijgevolg kan degene die ze er af haalt om ze te gebruiken zich aan een factuur/brief van mijn advocaat verwachten.
                              Op die manier kunnen ze niet het excuus inroepen dat ze het niet wisten. Als je er trouwens op rechtsklikt om ze te downloaden krijg je een duidelijk tekstje met de vraag om me te contacteren indien je ze wil gebruiken. Dat is zichzelf indekken he.
                              Maar mijn punt blijft: het is niet omdat er dat niet bijstaat dat de foto daarom rechtenvrij is. De wetgever is daar heel duidelijk in. Het auteursrecht berust bij de maker van de foto en gebruik zonder toestemming is strafbaar.
                              FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                              Comment

                              Working...
                              X