Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Donkere plekjes in België.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Donkere plekjes in België.

    Misschien dat deze vraag al meermaals gesteld is, maar ik vond er niet meteen topics van.

    Ik zou graag wat beginnen met astrofotografie. Het is een onderwerp dat me al jaren boeit, maar heb nog nooit de stap gezet om er echt de tijd in te steken. Nu wil ik dat eindelijk eens oppikken, alleen heb je er natuurlijk zo donker mogelijke locaties voor nodig die zo weinig mogelijk beïnvloedt worden door lichtvervuiling.

    Ik weet dat er in Vlaanderen waarschijnlijk niet zo heel veel plekjes zijn, maar misschien dat sommige mensen toch wat locaties kennen?

    Grootste kans op echte donkere plekjes zal ik waarschijnlijk in Wallonië vinden denk ik? Heb al wat mogelijke locaties voorbij zien komen op een ander forum (hertogenwoud, Gedinne, Florenville, Grapfontaine) maar hoe meer mogelijke locaties ik kan noteren hoe beter. Dus als er nog mensen zijn die tips willen delen zou ik het heel erg appreciëren.

    (Ik ben trouwens van de regio Geraardsbergen/zottegem/brakel)
    Last edited by lender; 6 juli 2014, 19:23.

  • #2
    Re: Donkere plekjes in België.

    Vlaanderen is een ramp op dat vlak. Het dichts bijzijnde is dieper in de walen te gaan.

    Zelf ga ik niet veel op reis maar ik herinner me een paar jaar geleden nog toen ik in de walen was dat ik daar met open hemel mooi onze melkweg kon zien met relatief veel detail gewoon met het blote oog dan nog (iets wat bij ons in vlaanderen totaal onmogelijk is).

    Niet ver af zijn ook nederland en duitsland waar er toch nog minder lichtpolutie zou moeten zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Donkere plekjes in België.

      De Lichthinderkaart.

      Good luck



      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Donkere plekjes in België.

        De Westhoek vlakbij de Franse grens behoort misschien ook tot de mogelijkheden ?

        Verder zoals eerder vermeld door xafke, in Vlaanderen is het hopeloos vanwege de foeilelijke en totaal onnodige straatverlichting.
        Ik zou hiervoor ook de Ardennen uitkiezen, vlakbij de grens met

        • Duitsland (regio Bütgenbach - Sankt Vith)
        • Luxemburg (regio Bastogne - Aarlen)
        • Frankrijk (regio Bouillon - Florenville - Virton)


        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

        Comment


        • #5
          Re: Donkere plekjes in België.

          Als je écht zo'n liefhebber bent, koppel dan je astrofotografie aan een vakantie en ga naar La Palma.
          Daar bevindt zich op de Caldera de Taburiente een internationale sterrenwacht, het Observatorium Roque de los Muchachos, juist omdat er daar helemaal geen lichtpollutie is.
          Je kan er zelfs, als je tijdig reserveert, een overnachting boeken.
          Volgens mijn zoon een onvergetelijke ervaring. De overnachtingsplaatsen zijn wel erg beperkt.

          Groetjes

          Comment


          • #6
            Re: Donkere plekjes in België.

            Dank voor de tips. Allemaal genoteerd. Qua vakantie ga ik in de winter normaal gezien 3 weken roadtrippen door Noorwegen, dus daar zal ik normaal gezien ook wel aan mijn trekken komen.

            Comment


            • #7
              Re: Donkere plekjes in België.

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Véry interesting.

              Zit op een paar km van zo'n groen bolleke in Vlaanderen... maar daar staan ook straatverlichtingspalen zie ik op streetview, dus het zal niet echt pakken vrees ik.

              Echter, ik ga het toch testen
              Als er eens geen wolken zijn tenminste.


              Edit: ik heb al eens in zo'n groen bolleke getrokken vorig jaar, op een andere locatie, en dat gaf niet weer wat ik wou. De nevel van ons melkwegstelsel op beeld brengen kon ik niet doen. Maar wel veel en mooie sterrenhemele dat wel.
              Last edited by anonymous; 11 juli 2014, 14:08.

              Comment


              • #8
                Re: Donkere plekjes in België.

                Oorspronkelijk geplaatst door lender Bekijk bericht
                Qua vakantie ga ik in de winter normaal gezien 3 weken roadtrippen door Noorwegen, dus daar zal ik normaal gezien ook wel aan mijn trekken komen.
                Uiteraard, indien het zelfs daar niet zou lukken dan lukt het elders ook niet hoor.

                Alvast veel succes en een fijne vakantie !


                PS via volgende link kan je nog fijne tips, tekst en uitleg vinden m.b.t. sterren fotografie: http://www.nandoonline.com/?page_id=2149
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • #9
                  Re: Donkere plekjes in België.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht

                  oeh... dies fijn.... waarom heb ik deze nog nooit eerder gevonden?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Donkere plekjes in België.

                    In de Negevwoestijn heb ik voor het eerst een gigantische en gedetailleerde melkweg kunnen aanschouwen. Het is daar pikdonker, maar minder veilig deze dagen.

                    Comment

                    Working...
                    X