Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude ZW/W afdrukken reinigen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude ZW/W afdrukken reinigen?

    Hallo,

    Uit een ver verleden heb ik nog een aantal zwartwit-afdrukken die voor mij waardevol zijn. De negatieven zijn lang geleden verloren gegaan.
    De foto's hebben jaren onbeschermd in een ruimte gehangen waar veel gerookt werd en dat is eraan te zien...
    Enkele hebben jarenlang in een hoek gelegen: ze zijn smerig en hier en daar verkreukeld.
    Het gaat om afdrukken die ik zelf een eeuw geleden gemaakt heb, op verschillende soorten papier: op barietpapier van Agfa, op Ilford-papier waarvan ik de naam al niet meer weet, toen het "revolutionaire fotopapier", dat veel minder lang diende gespoeld te worden enz.

    Hoe zou ik die weer min of meer proper kunnen krijgen?

    Dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: Oude ZW/W afdrukken reinigen?

    PEC-12 reinigt films en fotopapier. Komt van dezelfde firma die de pads levert voor sensorreiniging. Volgens mij is het dan ook isopropanol in een duur spuitbusje.

    Comment


    • #3
      Re: Oude ZW/W afdrukken reinigen?

      Dank voor de reactie.

      Ik heb even de MSDS-sheet opgezocht (http://photosol.com/MSDS-PEC-FEB-2014-PDF.pdf). Het blijkt een mengsel te zijn van methylalcohol en N-butylacetaat. Niet bijzonder gevaarlijk, maar nu ook weer niet onschadelijk. Wel peperduur voor wat het maar is...

      Ik dacht eerder aan een oplossing in de zin van spoelen/wassen in water met een wateroplosbaar reinigingsmiddel? Ik kan me voorstellen dat die uitvloeiers van vroeger (Agfa Agepon, Kodak Photo Flo etc...) min of meer als detergent werkzaam kunnen zijn. Of vergis ik me? Iemand?

      Comment


      • #4
        Re: Oude ZW/W afdrukken reinigen?

        yep, opnieuw wassen!! een scheutje agepon kan nooit kwaad (geen drie dopjes in een liter water he!!!)
        Ook agfa sistan werkt, het stabiliseert ook nog het zilver in het beeld. (en werkt ineens ook net zoals de agepon, je moet ze dus niet mengen.)
        het "moderne papier" van begin 1980 is RC papier, papier met een plastic coating, het moet idd veel minder gespoeld worden en droogt ook natuurlijk vlak op. het is ook nat minder gevoelig dan het barietpapier.
        Ook bariet papier is zonder problemen opnieuw te spoelen, maar hou er rekening mee dat het opnieuw gaat krullen bij het opdrogen, tenzij je een glanspers hebt.
        Je kan ook altijd een rolletje aquareltape gaan halen bij de hobby winkel (da's zoals postzegels, met wat nat eraan plakt het ) en dan kleef je, zonder te overdrijven met het water. je natte bariet foto op een stuk glas. na enkele dagen drogen snij je hem dan los. Je blijft dan wel een randje aquareltape zien. Of je kleeft je foto op het glas met de beeldzijde naar het glas toe. al bestaan dan weer het risico dat je beeld blijft plakken aan je glas.
        Er zijn ook mensen (maar niet ikke) die hun barietafdrukken laten drogen door ze op een vliegengaas te leggen en een dag of drie te laten drogen. Ze krijgen dan bijna vlakke prints. Als ik dat zo doe zien ze er altijd mooi gegolfd uit
        Bariet zeker niet drogen met de haardroger!! je blaast stof dan echt tot IN de emulsie.
        Persen met wat vloeipapier kan ook, maar heb ik totaal geen ervaring mee.
        het papier dat je minder moet spoelen, het RC papier, dat hang je gewoon op aan de droogrek in een stofvrije ruimte. op enkele uren is het weer droog

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Oude ZW/W afdrukken reinigen?

          [IMG][/IMG]


          Ik heb een gelijkaardig probleem met als extraatje dat de foto opgekleefd is.
          Ik heb het raden naar het soort papier en soort lijm dat gebruikt werd.
          Het is de enige bekende foto van een boerderij die begin jaren 70 afgebroken werd. Ze heeft dus enige historische en emotionele waarde.
          Hoe pak ik dit best aan? Eerst proberen in een badje met water de lijm op te lossen? Hij hangt er trouwens al vele tientallen jaren op , dus ik vrees
          dat er zeer goede lijm gebruikt geweest is.
          Kent er iemand gelijkaardige bordjes? We vermoeden dat het een commerciële opname is.
          mvg
          Filip

          Comment

          Working...
          X