Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van analoog (terug) naar digitaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van analoog (terug) naar digitaal

    Ben aan het uitkijken naar een nieuwe setup en compleet vastgelopen in alles wat er op de markt is. Zit nu in middenformaat, 6x4.5 diafilm en dik tevreden over de resultaten. Enig probleem is dat scannen een rotklus is en dat de resultaten zo tegenvallen dat ik dat eigenlijk opgeggeven heb. Zou daarom stilaan terug naar digitaal willen gaan.

    Ben helemaal niet professioneel bezig. Vooral eigenlijk reisfotografie: stadzichten, interieurs, landschappen. Ook wel wat "dichtbij" fotografie. Niet echt macro, zo grofweg 1:2-1:5 voor details. Zeker geen sport of vogeltjes/safari toestanden. Altijd aanwezig licht, nooit flits. Bijna altijd kleur, z&w ligt me helemaal niet. 80% van alle foto's zijn met 55mm en 15% met 35mm. De rest is dan 50mm shift, 80mm (macro), 150mm en heel zelden eens een fisheye of wat langer (300mm). In 35mm equivalent is dat dan 35mm, 21mm, 50mm, 80mm.

    Zijn er hier mensen die ook die stap gezet hebben en waar zijn jullie naartoe gegaan? Bij primes blijven of zooms? Crop of ff?

    Enige waar ik wel al uit ben is dat ik bij een echte optische zoeker wil blijven en geen Sony.

  • #2
    Re: van analoog (terug) naar digitaal

    Ik zou in jouw geval zeker naar FF uitkijken, omdat ik vrees dat je met een croptoestel je gading niet vindt in de zoeker, die dan echt wel een pak kleiner is.
    Verder kun je inderdaad primes gaan kopen, wat dan wel duur zal uitvallen. Je kan ook kijken naar twee zoomlenzen, zoals een 16-35 en een 24-70 bijvoorbeeld. Wil je dan toch nog langer gaan, dan past daar nog een 70-200 achter.
    Ik denk dan aan een Canon 6D met voornoemde lenzen. Je hebt daar ook f4-versies van, die een pak goedkoper zijn. Verkijk je niet op die diafragma's, want met een Canon 6D kan je zonder veel problemen tot 6400 ISO gaan zonder veel ruis, en zelfs 25600 ISO is nog acceptabel vind ik. Als je vooral de onderwerpen doet die je genoemd hebt, is de 6D de perfecte FF camera, en heel schappelijk van prijs.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: van analoog (terug) naar digitaal

      Goeie opmerking over de zoeker. Dat gaat inderdaad een groot verschil maken, ik herinner me de geweldige indruk die de Kiev 60 zoeker op me maakte toen ik daar de eerste keer inkeek.

      Een f/4 zal geen ramp zijn, heb nu vaak niets groter en met 400iso max gaat dat nog als je wat steun kan vinden. Maar eenvoudig is het niet altijd.

      Wel weinig reactie...

      Comment


      • #4
        Re: van analoog (terug) naar digitaal

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Wel weinig reactie...
        Tsja, velen onder ons hebben die stap naar digitaal ook al een eeuwigheid geleden gezet.

        Ik zou zelf inderdaad ook naar fullframe kijken, met een aantal vaste lenzen. Bij Nikon zijn de 35, 50 en 85 mm in een lichte en betaalbare 1.8 versie te vinden waardoor het uitgespaarde geld dan in een breedhoek Zeiss 21 mm gestoken kan worden.
        Toch zou ik ook eens naar de Fuji x-t gluren, puur omdat die body en de compacte lensjes het meest aanleunen bij de compacte spiegelreflexen van weleer.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: van analoog (terug) naar digitaal

          Tja, ben 10-12 jaar geleden naar digitaal gegaan maar dat is toen zo hard tegengevallen dat ik terug naar analoog gegaan ben.

          De Fuji X-T1 heb ik ook al wat rondgedraaid Zag er heerlijk uit met die diafragmaring en sluiterknop. Maar nadat ik eens door de zoeker van een X-E1 gekeken heb was die liefde snel bekoeld.

          Comment


          • #6
            Re: van analoog (terug) naar digitaal

            Ga dan maar snel eens kijken door de zoeker van een fullframe camera. De 6D is de meest betaalbare oplossing, en een beregoeie camera. De 5DIII heeft een beter focussysteem, met enorm veel focuspunten die je analoog vanzeleven niet had en die je dus wellicht ook niet nodig hebt. Het toestel kost een dike 1000€ meer dan de 6D, waarvoor je in de plaats een hele mooie lens kan kopen. Het ligt allemaal een beetje aan het budget dat je te besteden hebt, maar zoals ik al zei lijkt me dit voor jouw doeleinden de beste keuze. Ik fotografeer een beetje dezelfde dingen als jij, en ik heb mijn 6D al besteld.

            Ik fotografeer trouwens ook nog analoog, maar laat mijn negatieven ontwikkelen. Ik schiet met allerlei merken en heb zelfs adapters om ouwe maar retescherpe manuele lenzen op mijn digitale camera te gebruiken. Niks is off limits voor mij :-)
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: van analoog (terug) naar digitaal

              Ga dan maar snel eens kijken door de zoeker van een fullframe camera. De 6D is de meest betaalbare oplossing, en een beregoeie camera. De 5DIII heeft een beter focussysteem, met enorm veel focuspunten die je analoog vanzeleven niet had en die je dus wellicht ook niet nodig hebt.
              Goed gezien! Ik kan die fascinatie met aantal focuspunten echt niet begrijpen. Dat is een van de dingen die me een afkeer van digitaal bezord hebben: nooit dat punt dat je wil wordt gebruikt of je bent zolang met die focuspunten aan het klooien dat het moment al lang voorbij is. Leuk op een statief maar wat je er verder aan hebt heb ik nooit begrepen. Zal wel aan mij liggen zeker?

              Ok, ik ga dit weekend eens enkele winkels langs. De 6D lijkt me dan wel de eerste keuze, heb nog wat Canon gerief liggen uit de tijd dat ik met een RT rondliep. Zou wel eens kunnen dat daar nog altijd een film inzit.

              Comment

              Working...
              X