Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aan te raden instellingen E10

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aan te raden instellingen E10

    Om het wiel niet opnieuw uit te vinden en om 'downtime' te verkorten zou ik graag horen wat de ideale instellingen zijn omtrent compressie.

    - welke compressie instelling is niet aan te raden ?
    - Heeft het TIFF verhaal echt zin ?
    - Raw mode ?

    Mijn goal is zeg maar een compromis tussen redelijk veel opslag en toch hoge (nagenoeg beste)kwaliteit.

    Jaja, met zoveel digitale foto's vraag ik me af wat u gebruikt voor opslag ?
    Microdrive ? Digital wallet ??

    Dank u,

    Sergio


  • #2
    Wel ik gebruik shq compressie 1.4
    Tiff format is niet echt aanteraden vindt ik
    beter is in raw mode.
    beste Kw is shq 1.1 maar dan zit je weer met grotere bestanden.
    ik bewaar mijn fotos op CDRW of CD


    Comment


    • #3
      Hallo Sergio,

      ik gebruik standaard de HQ instelling (jpg-1:8 compressie en die voldoet uitstekend, ook voor A4 afdrukken.
      Voor het "betere" werk gebruik ik jpg 1:2 compressie.
      Tif en ORF geven geen spectaculaire kwaliteitsverbetering en dus gebruik ik ze zelden of nooit.
      Opslag? Een hele resem Compac Flashkaarten,
      alles samen zo'n 650Mb.
      Ik heb een microdrive van 340Mb geprobeerd, maar die deed het dus niet ... :-(
      Dan maar CF bij de vleet (en het risico wat spreiden ))

      BTW, in de Bonanza van 2 weken terug is nog een foto van mij gepubliceerd. Die stond bij de aankondiging van het straattheaterfestival te Bokrijk. Jpg 1:8, kwaliteit perfect in Bonanza ...

      Jaja
      webmaster Belgium Digital

      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Nog bedankt voor het advies JaJa !
        Ben van het weekend in Duitsland geweest en heb de nodige plaatjes geschoten van wat automobielen op een auto show.

        Zal van de week een paar mooie kiekjes online zetten.

        Btw, heb ze allemaal geschoten met HQ (1:8) en ben best tevreden.
        Ik had eigenlijk diverse qualities moeten gebruiken voor een aantal identieke opnamen om zo te kijken wat het beste voor me was, maar ik was zo druk en enthousiast bezig

        Bedankt !

        Sergio


        Comment


        • #5
          Wel ik had graag eens geweten wat de andere mensen hier, die een E10 hebben.
          de aperture instellen.
          de mijne staat op F 4.0
          met een UV Filter.


          Comment


          • #6
            Hallo Demarren,

            Ik denk niet dat er echt zoiets bestaat als een 'ideaal gemiddeld diafragma'.
            Dat hangt vaak af van hoe je foto er moet uitzien.
            Wil je een uiterst scherpe foto van een groter geheel, dan heb je een zo klein mogelijk diafragma nodig (bv. landschappen e.d.).
            Wil je weinig scherptediepte hebben, dan moet de diafragmawaarde zo klein mogelijk zijn (f/2.0 - ... = volledig open).
            Er is wel iets als een zo gunstig mogelijk diafragma voor een camera, en voor de E-10 is dat ergens rond de 4.0 - 5.6.
            Dat is een gemiddelde standaardwaarde.
            Uiteraard ben je ook dikwijls door andere facoren beperkt. Heb je niet zoveel licht, dan is een kleine diafragmawaarde niet mogelijk - heb je heel veel licht, dan zal je met neutrale grijswaardenfilters moeten werken om een diafragma van bv. 2.8 te kunnen hebben.
            Als je de flits gebruikt is een sluitersnelheid van 1/125 een goede waarde, en kies je dus voor sluitersnelheid-priority waarbij de camera dan zelf de beste diafragmawaarded bepaalt.
            Ik hoop dat dit een beetje helpt ...

            Jaja
            webmaster Belgium Digital


            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Ik heb eens een experiment gedaan (met E-10)en heb uiteindelijk gekozen voor de standaardinstellingen voor contrast en scherpte. Zijn er mensen die hier van afwijken en in welke omstandigheden dan wel?
              Jos

              http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

              Comment


              • #8
                Well op mijn E10 gebruik ik de volgende instellingen.

                Contrast normaal
                Sharpness high.
                Ik doe dit om 2 redenen.
                de eerste is ,ik moet niet van elke foto
                de sherpte bijstellen.
                Contrast gebruik ik alleen van foto's aan zee.
                aan zee gebruik ik high contrast,anders normaal.
                Indien ik mijn Cir pol filter gebruik zet ik het contrast op laag of normaal.
                aan zee op laag.
                in het binnenland op normaal.
                zo u hier van dienst geweest.
                marnix claus.


                Comment


                • #9
                  ik ben nog nie zo lang bezig met de E-10 , maar lijk jaja al zei.....ik vind de hq(2240*1680/1:8]) een prima instelling ..
                  er is idd weinig vershil als je hoger voor afdrukken op max A4 formaat gaat....

                  Comment

                  Working...
                  X