Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Plakkende" foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "Plakkende" foto's

    Een vraagje: ik heb foto's (afgeprint bij Photoways en bij Photobox) in een kader gestoken, achter glas dus. Nu lijken die op sommige plaatsen aan het glas te kleven, en dat geeft lelijke, lichtere vlekken in de foto. Haal je de foto's eruit, dan is er niets aan de hand.
    Ik heb het glas al schoongemaakt (met droge doek) en lichtjes over de foto gewreven, maar het komt steeds terug.

    Kent iemand daar een wondermiddeltje voor?
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

  • #2
    Hallo,

    Ik zou zeggen een passe-partout ertussen steken zodat er geen contact meer is tussen foto en glas ...

    Groetjes.

    Comment


    • #3
      Probleem is dat het een 10*15 foto is in een 10*15 kaderke (en een 20*30 foto in een 20*30 kader...)

      Kan ik in elk geval voor andere foto's wel gebruiken, thanks...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Hallo,

        Eventjes verder gaan zoeken ... een mogelijke oplossing is de foto's laten lamineren en dan weer achter glas zetten ... indien professioneel gedaan zou je er niets van mogen merken ...

        Groetjes.

        Comment


        • #5
          Ik veronderstel dat uw fotos afgedrukt werden op klassiek kleuren-foto papier (op basis van zilverhalogeniden) en dan wijst dit op een onvoldoende bleach en/of final wash.
          Slechts één oplossing: nieuwe en goede foto-afdrukken vragen aan het labo.
          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment


          • #6
            Originally posted by kodachrome
            Ik veronderstel dat uw fotos afgedrukt werden op klassiek kleuren-foto papier (op basis van zilverhalogeniden) en dan wijst dit op een onvoldoende bleach en/of final wash.
            Slechts één oplossing: nieuwe en goede foto-afdrukken vragen aan het labo.
            Henri
            met de foto's is waarschijnlijk niks mis...

            dit zijn gewoon Newton-ringen...dat ontstaat door de vlakke structuur van het glas...da's glad op glad...da marcheert nie je kan 2 dingen doen:
            1) passe-partout steken
            2) anti-newton glas kopen (met boebelkes ), dit is wel duur, maar de vlekken en kringen zullen verdwijnen

            good luck
            some toys 4 big boys
            http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

            Comment


            • #7
              Nadeel van anti-newton glas is dat het iets van de scherpte wegneemt.
              https://waltertalboom.be-
              Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

              Comment


              • #8
                Blijkbaar toch neen interessante vraag De term Newton-ringen is compleet nieuw voor mij. THX!!
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Ik heb dat probleem soms bij foto's die nog niet helemaal droog zijn na het printen. Dan ga ik er even met een haardroger over, en het probleem is opgelost.
                  Maar bij professionele afdrukken zal dat niet helpen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Nu lijken die op sommige plaatsen aan het glas te kleven, en dat geeft lelijke, lichtere vlekken in de foto.
                    Er is hier niet sprake van Newton-ringen maar van vlekken.
                    Indien toch Newton-ringen kan u eens proberen glas grondig af te wassen met een detergent en een anti-static doek gebruiken om af te drogen.
                    Indien echt lokale vlekken dan kan oorzaak bij het labo liggen. (zie mijn vorige opmerking)
                    Henri
                    lidnummer: BD0435BE

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by kodachrome
                      Nu lijken die op sommige plaatsen aan het glas te kleven, en dat geeft lelijke, lichtere vlekken in de foto.
                      Er is hier niet sprake van Newton-ringen maar van vlekken.
                      Indien toch Newton-ringen kan u eens proberen glas grondig af te wassen met een detergent en een anti-static doek gebruiken om af te drogen.
                      Indien echt lokale vlekken dan kan oorzaak bij het labo liggen. (zie mijn vorige opmerking)
                      Henri

                      maar da moet je ook zien als ie uit het kaderke is dan
                      some toys 4 big boys
                      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                      Comment


                      • #12
                        Eens uit het kader kun je niets meer zien...
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment


                        • #13
                          Eens uit het kader kun je niets meer zien...
                          That's right. Althans nu, maar wacht maar enkele dagen na blootstelling aan daglicht.
                          Als er zilverzouten achtergebleven zijn zal je dat vlug merken.
                          Verdere factoren kunnen ook zijn: uitgeputte chemicaliën, vochtigheid, slecht bewaarde papier(emulsie) e.d.
                          Henri
                          lidnummer: BD0435BE

                          Comment


                          • #14
                            Even een update: blijkbaar ligt het aan het glas. Steek ik een foto die plakt in kadertje 1 in een ander kader (ander merk en ander glas), dan plakt deze niet. Doe ik het omgekeerde, dan heb ik weer prijs...

                            Kan het zijn dat het glas met en "verkeerd" product schoongemaakt wordt voordat het ingepakt wordt en naar de winkel gaat. Ik heb die in elk geval nog niet schoongemaakt.

                            Wat is trouwens het beste om dat glas (binnenkant) zelf schoon te maken? Iets met alcohol in en dan goed drogen, of kan dat toch nog de foto aantasten...
                            Canon 10D, glass, flashes & extra's
                            Fuji S602Z & extra's
                            www.CooMa.be BD0176BE

                            Comment


                            • #15
                              schoonmaken helpt niet...

                              het is gewoon het type glas dat er voor zorgt dat je foto's in kringen gaan kleven...

                              je al ofwel matte foto's ofwel Anti-Newton glas moeten gebruiken...
                              some toys 4 big boys
                              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                              Comment

                              Working...
                              X