Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Middenformaat - Analoge camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Middenformaat - Analoge camera

    Sinds een tijdje ben ik aan het kijken om analoog te fotograferen. Middenformaat.
    Puur portret werk eigenlijk.

    Wie werkt er hier nog met middenformaat analoge camera's? En welke?
    Mij werd voorgesteld om te kijken naar oa Mamiya RB of RZ.
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

  • #2
    Re: Middenformaat - Analoge camera

    Mamiya RB / RZ zijn typische studiocamera's (6x7). Zeer zwaar en bulky, maar 1ste klas voor portretten.
    YMMV

    Ik gebruik als middenformaat portretten een rolleiflex 6008I (6x6) met 80mm&150mm lens en voor buiten een Fuji GSW690III (6x9 landschappen)
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Middenformaat - Analoge camera

      ik gebruik de hasselblad 500c/m, licht in gewicht, en topkwaliteit maar dat weet iedereen.
      heb nog een kowa SIX staan ook, maar die wordt niet gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: Middenformaat - Analoge camera

        Eigenlijk kan je elke middenformaat voor portretten gebruiken. Is het enkel voor studio of ook voor op lokatie? Ga je veel met flits werken? Welk formaat zie je (of je opdrachtgevers) het liefste?

        6x4.5 en 6x6 zijn handig op lokatie want dat zijn nog redelijk handige camera's. Als je veel flits etc wil gebruiken kijk je best uit naar een systeem met "leaf shutter", een systeem met de sluiter in de lens. Die kunnen op elke snelheid synchroniseren met de flits. Verder zijn er massa's formaten: 6x4.5, 6x6, 6x7, 6x8, 6x9 en nog groter. Waar heb jij voorkeur voor?

        Comment


        • #5
          Re: Middenformaat - Analoge camera

          Geen studio werk, wel binnen en buiten op locatie.
          Veelal met natuurlijk licht.

          Ik was volgende tegengekomen:



          Wat denken jullie ervan?
          EMBLEMATA.BE
          http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

          Comment


          • #6
            Re: Middenformaat - Analoge camera

            als er 6 maand tussen biedingen zitten kan je beter eerst eens een mail naar de verkoper sturen om te horen of het toestel er nog steeds is.
            Ook raad ik je toch aan om eens langs te gaan bij een fotozaak, eens te vragen wat hij nog liggen heeft (is soms nog veel) en dan kan je de toestellen eens echt vasthouden.

            Tom
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Middenformaat - Analoge camera

              Leuke set, maar zoals TomStr eerst eens horen wat er nog is. De 180mm is mooi en met een Cxxx kan je nog goed dichtbij scherpstellen ook. Dit zijn echter toestellen waar geen enkele automatisatie is, ook lichtmeting door de lens is er niet. Als je heel dichtbij gaat scherpstellen moet je manueel je lichtmeting bijstellen voor de uittrekking van de balg. En de prisma's zijn donker.

              Comment


              • #8
                Re: Middenformaat - Analoge camera

                Hangt er vanaf welk formaat je juist wil.
                Ik vind 6x6 formaat heel mooi voor portretten (persoonlijk) dus IK zou voor een Hasselblad gaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Middenformaat - Analoge camera

                  Die Mamiya en zijn soortgenoten (de opzichtcamera's) hebben voor mij een groot nadeel waar ik niet aan heb kunnen wennen, dat is het spiegelbeeld verkeerd beeld. Ik heb Rolleiflex / Mamiya 645 met schachtzoeker (met prismazoeker een prima apparaat) gehad en weer weggedaan. Heb Hasselblad ook in mijn handen gehad. Ben uiteindelijk uitgekomen bij een Pentax 67 en dan nu de versie Pentax 67 ii. Geweldig. Ben ik dik tevreden over. Voordat je zo'n middenformaatcamera aanschaft, probeer hem eerst eens uit bij een andere bezitter. Mijn Pentax 67 mag je best eens komen vasthouden, kun je met de vingertjes kijken, is erg belangrijk.
                  Gr. Joop
                  Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Middenformaat - Analoge camera

                    Op het bedrijf waar ik vroeger werkte hadden we een Mamya RB67. Een 10-tal jaren geleden heb ik er zelf ook 1 gekocht, met 2 lenzen, schachtzoeker, loupezoeker en pistoolgrip. Een prachtig, oerdegelijk en robuust apparaat, maar wel zwaar en groot. Ik gebruik hem niet heel vaak meer, maar doe hem ook niet weg.
                    Voordeel is de kantelbare achterwand, zodat je snel van landschap- naar portretformaat kan overgaan.
                    Als je dat wenst, mag je gerust eens komen proberen of zo'n camera je ligt.

                    Guy De Westelinck
                    www.guydewestelinckfotografie.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Middenformaat - Analoge camera

                      Wil toch ineens gaan voor middenformaat. Meerder mensen hebben mij toch gezegd om daar ineens voor te gaan.
                      Prijzen zijn heel uitéénlopend zie ik.

                      Die Pentax gaat voor over de 1000 euro van hand naar hand.
                      Ik heb geen probleem met een zwaarder toestel.



                      ook nog wel boven mijn budget toch... Maar ja, heb het gevoel dat ik geen body voor onder de 200 euro moet gaan zoeken.
                      EMBLEMATA.BE
                      http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Middenformaat - Analoge camera

                        Hangt ervan af wat je zoekt en hoeveel geduld je hebt. Voor een RB of RZ gaat 200 inderdaad heel krap zijn. Is anders wel een leuke set in je link voor een schappelijke prijs. Zeker als alles prima werkt. Je zou daar wel een lichtmeter moeten bijrekenen als je die nog niet hebt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Middenformaat - Analoge camera

                          De Mamiya-set waarnaar je verwijst lijkt mij inderdaad heel fraai. Als alles goed functioneert zou ik niet twijfelen voor die prijs, alleen al de lenzen zijn 400,00 euro waard.
                          Ik merk dat er bij die set ook een loupezoeker zit, daarin zit reeds een lichtmeter ingebouwd (je klapt die in of uit met een knopje).
                          www.guydewestelinckfotografie.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Middenformaat - Analoge camera

                            Oei, een goedwerkende middenformaat voor minder dan 200 euro.

                            Die Mamiya set ziet er zeer goed uit. Al is de RB67 wel heel log en zwaar...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Middenformaat - Analoge camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
                              Wil toch ineens gaan voor middenformaat. Meerder mensen hebben mij toch gezegd om daar ineens voor te gaan.
                              Prijzen zijn heel uitéénlopend zie ik.

                              Die Pentax gaat voor over de 1000 euro van hand naar hand.
                              Ik heb geen probleem met een zwaarder toestel.



                              ook nog wel boven mijn budget toch... Maar ja, heb het gevoel dat ik geen body voor onder de 200 euro moet gaan zoeken.
                              Neil,
                              ga eens bij fotoshop in gent gaan kijken.
                              Hebben altijd mooi materiaal staan aan goede prijzen.

                              Comment

                              Working...
                              X