Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fashion shoot met kinderen -> TFCD -> wet op arbeid?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fashion shoot met kinderen -> TFCD -> wet op arbeid?

    Goedemiddag allen,

    Ik ben een shoot op poten aan het zetten.
    Dit voor een collectie van een ontwerpster van kinderkledij.
    Ze is net afgestudeerd en is haar zaak nu aan het lanceren met het weinige dat ze heeft.
    Omdat ik ook in die richting wil groeien heb ik mijn hulp als fotograaf aangeboden.

    Nu, zijn we voor een shoot van plan te werken met drie modellen. Waarvan we nog één zoeken.
    Deze allemaal rond de 8 jaar oud.

    Nu wist iemand mij te vertellen, dat shooten met jongeren op TFCD basis het volgende kan zeggen:

    '' voor verkoop in een (web)winkel....investeren in legaal model lijkt me aangewezen. kinderarbeid kan op betaalde manier legaal, maar niet betalen om reclame te maken is eerder uitbuiting.''

    Ik dacht, dat je met de ouders een contract (moet?) kan afsluiten omtrent dit gegeven...?

    Iemand die hier duidelijkheid in kan geven?
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

  • #2
    Re: Fashion shoot met kinderen -&gt; TFCD -&gt; wet op arbeid?

    Ik heb even gekeken naar de definitie van "kinderarbeid", want daar hebben we het hier over. Is het legaal om een kind van 12 te laten oppassen, klusjes te laten doen, enzovoorts?

    Wikipedia geeft als definitie dat een kind dan 12 uur per week of meer moet werken en / of een groot deel van de dag of nacht met werken bezig is. Ik weet niet of dat de wettelijke definitie is, maar instinctief zou ik een fotoshoot met een kind echt niet als kinderarbeid of uitbuiting beschouwen. Is het dan bijvoorbeeld ook uitbuiting om een fotoboek van newborns te maken?

    Als je geen risico wilt lopen kan je natuurlijk voor kiezen om met een model van 13 jaar of ouder te werken.

    Comment


    • #3
      Re: Fashion shoot met kinderen -&gt; TFCD -&gt; wet op arbeid?



      Op bovenstaande link heb je alle info over kinderarbeid, zelfs specifiek voor het geval van fotoshoots voor kinderkledij met - 15-jarigen.
      Je moet vooraf wel het formulier "uitzonderlijke werkzaamheden" indienen.
      Last edited by notex; 5 juni 2014, 02:16.

      Comment

      Working...
      X