Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk formaat staat jou D70 en waarom ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk formaat staat jou D70 en waarom ?

    ik heb mijn D70 nu een paar maand en ben weer maar is vanalles aant uitzoeken hoe het "anders" kan ..; dus daarom deze vraag ...
    mijne staat nu op :beeldkwaliteit norm en grootte L (3008 x 2000)
    vraag me nie waarom denk dat die zo stond en dan kan ik per kaartje van 512 mb zo +- 330 foto's trekken .... staat jullie instelling nu anders en zo ja wat is daar jullie bedoeling van ...

  • #2
    Hey Bert,

    de mijne staat meestal op Large, Fine (hoogste kwaliteit jpg dus)

    Zo zijn m'n foto's de hoogst mogelijke kwaliteit (buiten raw) en kan er nog een aanvaardbaar aantal foto's op een kaart van 512 mb (ongeveer 160)

    Hoewel ik tegenwoordig toch al eens durf experimenteren in RAW, en zeker als ik binnenkort een 2° kaartje heb denk ik dat ik in RAW ga trekken. Kwestie van achteraf iets meer controle te hebben.....


    /EDIT

    Blijkbaar geeft die D70 toch een redelijk verkeerde schatting van het aantal RAW bestanden dat er op een kaartje kunnen.... gisterenavond nog even een kleine test gedaan, leeg kaartje van 512 mb, camera geeft dan aan dat er 47 foto's opkunnen.
    Lukraak beginnen foto's trekken (binnenshuis) totdat het kaartje vol stond. En toen bleken er 85 foto's op te staan....

    ik denk dat ik vanaf nu eens iets meer in raw ga trekken, toch zeker bij foto-gelegenheden die eenmalig zijn en waarbij je niet kan permitteren om met allemaal over- of onderbelichte foto's thuis te komen....
    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

    Comment


    • #3
      Hallo,

      De mijne 99% van de tijd op kwaliteit Fine & Large formaat. 300 foto's op een 1 GB kaart. Waarom? Uiteraard zo groot mogelijk om zo groot mogelijk af te drukken of om nog een groot gebied te kunnen croppen aan goeie kwaliteit/resolutie. Jpeg Fine met hetzelfde idee, alhoewel er marginaal weinig verschil zit tussen Fine en Normal vind ik ... Jpeg wegens veel foto's op een kaart en het is gewoon gemakkelijk.

      Soms RAW als je met onvoorspelbaar licht zit (wolkjes die tussendoor het directe zonlicht wegnemen bv), kwestie van achteraf de witbalans nog te kunnen regelen, of ISO boosten als ik met 1600 niet toekom

      Groeten,
      Filip

      Comment


      • #4
        Dag,
        Momenteel kan ik nog niet in RAW werken, vermits er maar een 40 tal opnames gaan op een 512 Mb kaartje, waarvan ik er 3 bezit.
        Nu staat mijn D70 altijd op kwaliteit Fine & Large formaat. 160 foto's op een 500 Mb kaart.
        Waarom: zo hoog mogelijke kwaliteit bereiken. Wanneer ik beschik over een Coolwalker zal mijn D70 uitsluitend nog ingesteld worden op RAW voor "gewone" fotografie. Enkel voor actiefoto's zal ik terug naar JPEG gaan. Ik vind de instellingen met de zeer lage resolutie of hoge compressie in feite overkill voor dit toestel. Wanneer je met deze resoluties wil werken, waarom koop je dan een reflexcamera?
        https://waltertalboom.be-
        Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

        Comment


        • #5
          Als ge investeerd in een goed toestel, is het logisch van steeds de hoogste kwaliteit te gebruiken die dat toestel kan bieden.
          Dus of het nu een D70, of nen D1 of nen 300D en noem maar op, altijd werken op de hoogste kwaliteit dat het toestel kan geven.

          my2cents
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Altijd on de hoogste resolutie met de minste compressie JPEG of RAW als ik nog meer controle achteraf wil. Het is zonde om de camera te gebruiken met een lagere compressie, daarvoor koop je niet zo'n dure camera. Of je moet alleen plaatjes maken voorop Internet, dan is het een ander verhaal.

            Maarre... iedereen doet natuurlijk wat hij of zij het beste vindt, logisch!
            Pedro

            ============
            Nikon D70
            ============

            Comment


            • #7
              Op mijn 10D werk ik ook altijd in RAW? maar ik zet de instellingen van de embedded JPG zo laag mogelijk. Zo krijg je zoveel mogelijk foto's op je kaartje...

              En als ik het goed heb, kun je bij NIKON die embedded JPG volledig uitschakelen...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment


              • #8
                Large - Fine jpeg
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  RAW om het maximale uit een foto te halen,en om eventuele fouten nog achteraf te goed te maken
                  D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                  www.langenacker.nl

                  Comment


                  • #10
                    Alleen raw, geinvesteerd in 2 1 gig kaartjes en een x-drive...
                    To make your dreams come true, wake up

                    Comment


                    • #11
                      't is wel nen D100, maar ik schiet enkel RAW uncompressed .. maximale kwaliteit, aanvaardbare pause als de buffer leeg is en meer controle achteraf.

                      512 MB is bij mij 51 opnamen .. niet overdreven, maar er is nog de cinemadisk om de CF te ledigen terwijl ik met e volgende CF verderga

                      vroeger waren 't filmpjes van 36, en een filmwissel duurde in 't beste geval even lang als een CF wisselen .. dus, ik kan ermee leven .. 't is tenslotte geen filmcamera die 24 beelden per seconde moet schieten he

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Visio
                        't is wel nen D100, maar ik schiet enkel RAW uncompressed .. maximale kwaliteit, aanvaardbare pause als de buffer leeg is en meer controle achteraf.

                        512 MB is bij mij 51 opnamen .. niet overdreven, maar er is nog de cinemadisk om de CF te ledigen terwijl ik met e volgende CF verderga

                        vroeger waren 't filmpjes van 36, en een filmwissel duurde in 't beste geval even lang als een CF wisselen .. dus, ik kan ermee leven .. 't is tenslotte geen filmcamera die 24 beelden per seconde moet schieten he
                        Sluit me volledig bij Visio aan. Triple-X gebruikt een D70 met alleen de RAW-kwaliteit plaatjes.

                        Reden:
                        Triple-X bezit naast 256MB en 512MB CF kaartjes ook een XS-Drive met 40GB HD. Het ledigen van een 512MB op de XS-drive duurt lang genoeg om een 256MB op normaal gebruik vol te schieten.

                        Daarnaast is Triple-X lerende en kan op deze manier zien hoe hij eventueel bij volgende foto's beter kan schieten. Triple-X trekt aan de schuiven van Nikon Capture en ziet de veranderingen, voila!!!

                        >> D70 weet inderdaad niet goed hoeveel NEF's deze kan herbergen.
                        >> Mijn idee is dat de teller OOK uit de D100 is gekopieerd. Helaas
                        >> voor de D70 worden de NEF's gecomprimeerd en ligt er dus een ver-
                        >> schil van gemiddeld 50% tussen de grootte van een D100-NEF en een
                        >> D70-NEF (11MB versus 5-6MB).
                        id
                        ANALOOG: Minolta Dynax 500si Super - 28-70 F3.5-4.5 - 70-200 F5-5.6 DL
                        DIGITAAL: D70 - Tamron SP 28-75 F2.8 XR Di - Sigma 70-210 F2.8 APO - 256/512 MB CF - XS-drive II (40GB)

                        Comment


                        • #13
                          Zoveel mogelijk raw, tenzij de situatie (belangrijkheid en lichtomstandigheden) het toelaat om op jpg 3008x2000 fine.

                          Greetz

                          Sam Jae

                          Comment


                          • #14
                            leuk dat er zo masaal wordt gereageerd,
                            bij een dagje uit trek ik vrijveel fotos, dus moet ik echt is overwegen om een x-drive aan te schaffen zodat ik makkelijker met een fine of Raw formaat kan experimanteren ....

                            ik had wel graag een x-drive gevonden die ik kan aansluiten op een tv als we dan op reis gaan kan i ze savonds toch als eens nazien en de echt slechte foto als verwijderen ....

                            Comment


                            • #15
                              Ik sta toch even te kijken van ik hiervoor lees. Ik werk zelf met de D100 en werk altijd in RAW. Als ik mijn 512 kaartje leeg heb geeft de teller 51 opnames aan. Echter gedurende het gebruik blijkt dat ik ruim 100 foto's kan maken in RAW op 3008x2000 op een 512 kaartje. Dus...
                              Nikon D800, MB-D12, SB-800. Nikkor: [10.5mm F2.8] [17-35mm F2.8] [28-70mm F2.8] [24-85mm F3.5-4.5] [80-200mm F2.8] [50mm F1.8]
                              Sigma: [12-24mm F4.5-5.6] [150mm macro F2.8],Driepoot, opslag dingetje en nog wat troep

                              Comment

                              Working...
                              X