Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Experimenteren met analoog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Experimenteren met analoog

    Hallo,

    Ik heb van mijn vader een oude Yashica FX-2 liggen waar ik 15j geleden nog als kind wat mee heb zitten experimenteren. Ondertussen zou ik dat nog eens terug willen oppikken. Een stukje vanwege het nostalgisch gevoel, maar anderzijds omdat het mij misschien nieuwe zaken kan aanleren.

    Nu wilde ik even uitrekenen wat dat zou kosten en ik schrok nogal van de prijs, maar misschien kijk ik op de verkeerde plaatsen. Ik had graag ook in zwart/wit willen fotograferen (mag gerust wat ruis inzitten). Ik dacht dat dit goedkoper zou uitkomen, maar merk nu dat die veronderstelling niet klopt .

    Als ik dit filmrolletje zou gebruiken en ze zou laten afdruken bij de hema, komt dat op 17,4 (ontwikkelen) + 6 (filmrol) = 23,4 euro uit voor 36 foto's. Dat kan toch niet kloppen, of ben ik gewoon zo verwend in mijn digitale wereldje? Of zijn die prijzen gewoon zo de lucht in gegaan met het uitsterven van de analoge fotografie?

    Bestaan er goedkopere opties?
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Experimenteren met analoog

    Ik lees: 0,15 euro per print + 2,95 euro voor het ontwikkelen van het filmpje. Dan kom je voor 36 opnamen toch op 5,4 + 2,95 = 8,35 euro

    f
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Experimenteren met analoog

      Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
      Ik lees: 0,15 euro per print + 2,95 euro voor het ontwikkelen van het filmpje. Dan kom je voor 36 opnamen toch op 5,4 + 2,95 = 8,35 euro

      f
      Dan lees je verkeerd. De film is zwart-wit.

      Comment


      • #4
        Re: Experimenteren met analoog

        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Dan lees je verkeerd. De film is zwart-wit.
        Klopt, en dan is het 0,40 per foto.
        Nu vraag ik me af: zwart/wit filmrolletje en dan laten ontwikkelen in kleur = een mogelijkheid? Of bekom je dan geen mooie resultaten?
        http://kasper.photography & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Experimenteren met analoog

          Je kan best eerst de rol laten ontwikkelen en op de negatieven bekijken welke foto's de moeite zijn om te laten afdrukken.
          FLICKR PHOTOSTREAM
          Just try to comprehend that which you'll never comprehend

          Comment


          • #6
            Re: Experimenteren met analoog

            Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk bericht
            Je kan best eerst de rol laten ontwikkelen en op de negatieven bekijken welke foto's de moeite zijn om te laten afdrukken.
            Als dat kan, lijkt me dat wel een goeie optie! Dan ben ik maar 3 euro kwijt als er niets tussen blijkt te zitten dat memorabel is . Bedankt voor de tip!
            http://kasper.photography & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Experimenteren met analoog

              Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
              Hallo,

              Een stukje vanwege het nostalgisch gevoel, maar anderzijds omdat het mij misschien nieuwe zaken kan aanleren.
              Met een analoog toestel zal je leren kadreren en op het juiste moment de sluiterknop leren indrukken bij bewegende onderwerpen. Tegenwoordig gaat men een namiddagje fotograferen en komt men met 500 shots thuis. Even in het wilde weg met de lens bewegen, tegelijkertijd zoomen en een reeksje van 15 raw opnames maken @ 8 fps. En dan maar hopen dat er 1 goede opname tussen zit. Wat mislukt is, is niet erg want het kost toch niets.

              Comment


              • #8
                Re: Experimenteren met analoog

                Yep, analoog: eerst nadenken en dan klikken.
                prijs ilford panF 400 asa, ik dacht 2.75 euro. 36 opnamen. Ontwikkelen kan je eigenlijk beter zelf doen, voor minder dan 40 euro heb je alles in huis voor de eerste 50 filmpjes zelf te ontwikkelen.
                Je kan ook zwart wit als kleur laten ontwikkelen, dan ga je naar chromogene films http://www.ilfordphoto.com/products/product.asp?n=11 ook kodak heeft een tegenhanger http://www.kodak.com/global/en/profe...?pq-path=13402
                Eerste stappen? dan moet je weten waar je naartoe wil, zelf afdrukken? ga dan naar klassieke zwart-wit.
                Ga je hybride werken dan zou ik voor de chromogene films gaan.
                Ga je voor de chromogene film? dan zou ik, om een idee te hebben van je eigen analoge kunnen, ze gewoon laten ontwikkelen en afdrukken bij de colruyt. Als ik me niet vergis is het dan 5 euro ontwikkelen en afdrukken.

                Succes:

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: Experimenteren met analoog

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Met een analoog toestel zal je leren kadreren en op het juiste moment de sluiterknop leren indrukken bij bewegende onderwerpen. Tegenwoordig gaat men een namiddagje fotograferen en komt men met 500 shots thuis. Even in het wilde weg met de lens bewegen, tegelijkertijd zoomen en een reeksje van 15 raw opnames maken @ 8 fps. En dan maar hopen dat er 1 goede opname tussen zit. Wat mislukt is, is niet erg want het kost toch niets.
                  Klopt, maar niet enkel bij bewegende onderwerpen, toch? Je gaat hoe dan ook veel bewuster gaan fotograferen. Maar daarnaast is die camera in kwestie bijna volledig manueel, buiten de lichtmeter dan. Ik zal manueel moeten scherpstellen (doe ik nooit), zelf mijn diafragma en sluitertijd moeten kiezen (ik gebruik 99% A-modus). Ik besef wel dat ik dat bij digitaal ook kan doen, maar toch, dan blijf je gewoon opnames maken tot je de juiste hebt, als de eerste niet klopt. Zoals je zegt, 15 opnames en dan de beste eruit nemen, maar dan heb je niets bijgeleerd waarom die ene precies de goeie is.

                  Het kan mijn appreciatie voor fotografie ook gewoon doen stijgen, door te beseffen hoe mensen het vroeger moesten doen en te weten van welke 'luxe-snufjes' we vandaag kunnen profiteren.
                  http://kasper.photography & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Experimenteren met analoog

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                    ...... Zoals je zegt, 15 opnames en dan de beste eruit nemen, maar dan heb je niets bijgeleerd waarom die ene precies de goeie is.
                    juist wel..
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Experimenteren met analoog

                      Analoog doet je meer nadenken over het shot, omdat je beperkt bent tot 36 shots per film (op kleinbeeld dan).
                      Als je de microbe te pakken hebt, kan je eventueel je negatieven digitaliseren door ze in te scannen. Dan kan je achteraf nog beslissen welke negatieven je wil vergroten.

                      Ik zou persoonlijk wel laten ontwikkelen bij een fotolabo (http://www.fotoschelfhout.be/ heeft een vrij goede naam).
                      Maar eigenlijk kan je Z/W evengoed zelf ontwikkelen. Dat is helemaal niet zo moeilijk, en dat komt uiteindelijk véél goedkoper uit dan je film te laten ontwikkelen.

                      Ik ben er sinds kort ook mee begonnen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Experimenteren met analoog

                        6 euro voor een rol is een goede prijs. Het labo waar ik laat ontwikkelen vraagt 5 euro voor ontwikkeling, 6 euro coor een contactafdruk (al je foto's op ware grootte op 1 blad) en 0.5 euro per foto voor afdruk.

                        Ik zou wel in het begin laten ontwikkelen. Zelf zwart-wit is niet heel moeilijk maar in het begin is het gewoon een variabele extra. Eenmaal je zeker bent van foto's nemen kan je aan ontwikkelen beginnen. Weet je tenminste of het probleem bij je fotograferen of ontwikkelen ligt. Ook bij "nieuwe" toestellen waar je niet eens zeker bent van de mechaniek. En begin ook niet met oude film die jaren over tijd is.

                        Met 36 foto's op een rol heb je behoorlijk wat luxe. In 6X9 heb je er 8 op een rol. Een middagje uit en je heb misschien een rol vol.

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        juist wel..
                        grt,bouk.
                        Hangt van de fotograaf af. Als je gewoon 15 foto's hebt en je neemt er de beste uit zonder te kijken en leren waarom dat de beste is (welke parameters heeft het toestel voor jou gekozen, hoe heb je je kader bepaald) dan heb je niets geleerd. Langs de andere kant, als je alles manueel doet en je schrijft (zeker in het begin) niet op welke snelheid, diafragma en brandpunt je gebruikt hebt (en eventueel wat je lichtmeter vertelde en wat je gebruikt hebt) leer je ook niets bij. Met een digitale file vind je nog iets terug in de exif maar er zijn weinig analoge toestellen die dat doen. Langs de andere kant enkel het feit van dat allemaal te moeten zelf opschrijven dwingt je om na te denken.

                        Zijn er hier de laatste tijd precies meer die zich aan film wagen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Experimenteren met analoog

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Zijn er hier de laatste tijd precies meer die zich aan film wagen.
                          Of die er al JAREN mee bezig zijn
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Experimenteren met analoog

                            Ook mogelijk natuurlijk. Misschien moeten we een eigen plekje op het forum vragen. Misschien kunnen we ervoor kiezen?

                            Moet nog 2 foto's maken om mijn rol 6x9 op te krijgen van mijn nieuwste aanwinst: een Mamiya Press 23 Standard. Maar het is zo heerlijk in de zetel buiten met een Duvel in de hand.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Experimenteren met analoog

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Ook mogelijk natuurlijk. Misschien moeten we een eigen plekje op het forum vragen.
                              Heb ik al eens gevraagd, idee werd niet weerhouden
                              De gustibus et coloribus non est disputandum
                              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                              Comment

                              Working...
                              X