Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret of Landschap?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portret of Landschap?

    Wanneer is het goed om het fotocamera in portretstand of in landschapstand te houden om fotoos te trekken? Ik heb hier op deze forum al veel fotoos gezien die ik knapper zou vinden als deze in een andere stand zou getrokken zijn. Zijn daar regels voor?

  • #2
    Hallo Ria,

    basisregel is dat wat lang is in landscape genomen wordt en wat hoog is in portret.

    Maar zoals met alle regels zijn hier heel veel uitzonderingen op.
    Veel heeft ook te maken met praktische standpunt mogelijkheden, wat en hoe je als fotograaf iets aanvoelt/wilt uitdrukken enz.

    Dus gewoon jouw "ding" doen en bij twijfel neem je meerdere foto's. Dan kan je daarna nog kiezen en bouw je ervaring op met verschillende cadrage's

    groetjes
    Jo(han)

    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

    Comment


    • #3
      normaal gezien probeer je steeds een portret vertikaal en een andschap horizontaal te trekken,
      maar ik moet zeggen dat ik tegenwoordig nogal veel zondig

      een landschap ( indien het er zich voor leend he !!! ) kan sterker overkomen vertikaal dan horizontaal

      ook een portret kan zeer mooi zijn horizontaal, hou dan wel rekening met een gedurfde compositie he !!!

      gewoon een goed over denken voor je de foto neemt en uw toestel een draaien alvoor je een foto schiet, je zal zelf wel vinden hoe de beste positie is voor die foto
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Vroeger - in de puur analoge tijden- werd er sterk op aangedrongen om portrait te werken, vooral bij gebruik van dia's. Het "verspringen" van portrait naar landscape is storend tijdens projecties, en je moet de projector zo instellen dat een portrait ook nog op het doek past. Volgens de theorie zou portrait "natuurlijker" overkomen, omdat ons oog op eenzelfde wijze registreert. Ik vind dat de keuze volledig moet afhangen van de compositie en/of het onderwerp. Of hiertegen bewust zondigen, om de compositie sterker te maken.
        https://waltertalboom.be-
        Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

        Comment


        • #5
          En wat met het afsneiden van lichaamsdelen op de foto?

          Comment


          • #6
            Originally posted by ria
            En wat met het afsneiden van lichaamsdelen op de foto?
            He get, wie wil daar nou foto's van zien?

            Maar dat bedoel je vast niet. Over het algemeen wordt het als storend ervaren als je armen en benen dicht bij de gewrichten afsnijdt. Onderbenen helemaal niet doorsnijden, dat ziet er heel vervelend uit vaak. Verder... ach... als het de plaat maar past, nietwaar?

            Comment


            • #7
              Waar blijven de rest van de kenners met de mening?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Walt
                Vroeger - in de puur analoge tijden- werd er sterk op aangedrongen om portrait te werken, vooral bij gebruik van dia's. Het "verspringen" van portrait naar landscape is storend tijdens projecties, en je moet de projector zo instellen dat een portrait ook nog op het doek past. Volgens de theorie zou portrait "natuurlijker" overkomen, omdat ons oog op eenzelfde wijze registreert. Ik vind dat de keuze volledig moet afhangen van de compositie en/of het onderwerp. Of hiertegen bewust zondigen, om de compositie sterker te maken.
                Bedoel je niet 'landscape' Walt ?.
                In elk geval, het natuurlijk kader van het menselijk oog lijkt me toch 'landscape'...

                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Aan Kariboe'
                  Uiteraard landscape! noemt men dit nu een digitale verspreking? Voor alle duidelijkhied: Landscape = langste zijde horizontaal. Leve Hasselblad, met zijn vierkante formaat! (Alleen kan ik mijn geen digitale rug veroorloven )
                  https://waltertalboom.be-
                  Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

                  Comment

                  Working...
                  X