Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Creatieve Opdracht: Daedalus en Icarus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Creatieve Opdracht: Daedalus en Icarus

    Hallo

    Ik moet voor school een creatieve opdracht maken rond Daedalus en Icarus.
    Even een korte verfrissing voor iedereen die vergeten is waarover het verhaal gaat:

    Daedalus zit met z'n zoon Icarus gevangen op een eiland. Ze kunnen enkel ontsnappen via de lucht, dus beslissen ze vleugels te maken.
    Helaas, Icarus, zijn zoon, vliegt ondanks de vele waarschuwingen van z'n vader te dicht bij de zon waardoor de was van z'n vleugels smelt en de veren eruit vliegen.

    Gevolg, hij stort neer.


    In dit verhaal kunnen we herleiden naar enkele basiskenmerken:
    - Hybris (overmoed)
    - Vechten tegen de natuurkrachten (mens is niet echt bestemd om te vliegen)
    - Generatieconflict (tussen Daedalus en z'n zoon Icarus die niet luistert naar wat z'n vader zegt)

    Nu werd ons dus gevraagd om hier ook een creatieve opdracht rond te maken. Ik zou liefst iets met fotografie doen.
    Het mag dus redelijk abstract zijn, en iets met wat symboliek.

    Het mag 1 foto zijn, maar het kan even goed een collage van foto's worden.
    Ik had al gedacht om een locatie te zoeken waar de mens tegen de natuur probeert te vechten dmv techniek.
    Bijvoorbeeld het bouwen van een dam/dijk...

    Hebben jullie originele ideeën want ik zoek me er een beetje dood op...


    Alvast bedankt voor jullie tips!
    Rune
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

  • #2
    Re: Creatieve Opdracht: Daedalus en Icarus

    Ik geef geen tips, de schoolopdracht zou zijn doel voorbij schieten.
    Ga naar de bibliotheek, en pak wat boeken kunstgeschiedenis: het thema is al miljoenen malen uitgebeeld.
    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Creatieve Opdracht: Daedalus en Icarus

      Ik heb wel enkele leuke ideeën rondom het verhaal en de verhaallijn.
      Ik heb er nog een grotere over de wijze waarop je opdrachten schaamteloos door schuift naar derden. Sorry, neen, daar doe ik niet aan mee.
      Probeer nu toch zelf eens om je fantasie te laten bot vieren.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Creatieve Opdracht: Daedalus en Icarus

        Laat me duidelijk wezen dat het mij niet alleen ontbreekt aan creativiteit, maar ook mijn leerkracht die erin slaagt telkens dezelfde soort opdrachten te geven.

        Ik hoef hieronder geen reacties meer.
        Dit topic mag gesloten worden.
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

        Comment


        • #5
          Re: Creatieve Opdracht: Daedalus en Icarus

          Ik zou je graag helpen maar ben niet zo creatief in die dingen...
          Wanneer je wat creatief bent met photoshop kan je natuurlijk ook daar leuke dingen mee doen, 't is maar een idee.

          Even off topic:
          Ik neem verder ook aan dat de personen hierboven op hun werk ook nooit eens hulp vragen aan een collega?
          In mijn middelbaar informatica kregen wij onze examenvragen en opdrachten voor software op voorhand. Want, zo zei die leerkracht,
          later zal je ook moeten samenwerken dus kan ik dat alleen maar stimuleren, samen kom je tot de beste ideeën.

          Comment


          • #6
            Re: Creatieve Opdracht: Daedalus en Icarus

            Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
            Even off topic:
            Ik neem verder ook aan dat de personen hierboven op hun werk ook nooit eens hulp vragen aan een collega?
            In mijn middelbaar informatica kregen wij onze examenvragen en opdrachten voor software op voorhand. Want, zo zei die leerkracht,
            later zal je ook moeten samenwerken dus kan ik dat alleen maar stimuleren, samen kom je tot de beste ideeën.
            Correct en nog correcter wat de leerkracht voor ogen houdt. Maar dat zegt evenveel als: Zorg dat je tips hebt, dat je je fantasie eerst gebruikt en iets op papier zet en dat dan bespreekt.
            Bij het laatste wil ik alle hulp geven, maar eerst voorbeelden, gedachten, ... op papier die de vrager zelf gezocht en gevonden heeft. Die wil ik dan helpen tunen en aanvullen, maar zoals ik zei, helpen verbeteren, niet uitvinden.
            Als je bij een architect gaat, weet je best op voorhand wat je wilt. De architect helpt dan om je gedachten fijner, beter en duidelijker te maken. Hij tekent jouw gedacht en niet het zijne, tenzij hij mee doet aan een opdracht waar hij volledige vrijheid heeft en meestal neemt hij dan ook copyright daarop. (Horta, ... Atomium, Station Luik om er maar enkele te noemen)
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment

            Working...
            X