Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte van foto's met digitale camera.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte van foto's met digitale camera.

    Hallo,

    Ik heb een vraag over de scherpte van mijn foto's.
    Sinds ik met digitale fotografie bezig ben,vind ik de scherpte van mijn foto's niet goed.
    Mijn eerste camera een Canon Powershot S10,daarna een Minolta Dimage 5 en nu een Canon Eos 300D, en nog steeds vind ik de scherpte niet goed.
    Bij de fotozaak heb ik mijn foto gemaakt met de 300D bekeken op een monitor in de zaak,en daar zag ik de foto heel scherp en op 100%.
    Thuis op mijn monitor is de scherpte veel minder.
    Ik heb toen gelezen hoe groter de resolutie van de monitor hoe scherper het beeld,dus ik de resolutie vergroot naar 1280-1024.
    En inderdaad iets meer scherpte,nu ben ik bij iemand geweest die mijn Minolta camera heeft gekocht,en daar zijn foto's bekeken op zijn laptop.
    Die foto's zijn nog mooier en scherper dan met mijn Eos 300D,we hebben toen met zijn laptop mijn foto's bekeken,en zag toen dat die ook heel mooi en scherp te zien waren.
    Terug thuis gelijk naar mijn foto's gekeken,en jahoor het verschil vind ik toch behoorlijk groot.
    Ik weet nu niet precies wat ik hier aan moet doen?
    Misschien dat ik iets moet instellen,of op zoek moet gaan naar een andere monitor?
    Of zou het kunnen zijn dat sommige beeldschermen foto's mooier laten zien dan dat ze in werkelijkheid zijn?
    Misschien dat iemand me advies of tips kan geven?
    De monitor de ik nu heb is een Compaq MV720

    In ieder geval bedankt

    Groeten
    John

  • #2
    Een monitor in de winkel zou een lacie kunnen wezen die kan aardig verscherpen en op een laptop kan het ook scherper lijken maar kun je de foto niet op beoordelen. Over het algemeen heeft een digitale foto verscherping nodig maar vind de foto's van de 300D er best redelijk uitkomen met parameter1. Maar verscherpen doet bijna iedereen die digitaal fotografeert
    Canon EOS Rebel | EF-S 18-55 | 50mm Mk1 1.8 | 28-105 USMII 3.5/4.5 | 70-210 3.5/4.5usm |Tiffen Polarizer | Tiffen Uv | 512MB Lexar

    Comment


    • #3
      Een nieuwe monitor kopen beste vriend.

      dromer

      Comment


      • #4
        Over het algemeen zijn foto's uit een digitale camera en scanner, softer dan foto's van film. Bijna alle foto's hebben verscherping nodig in een beeldbewerkingsprogramma.
        Ook de monitor kan de indruk van onscherpte geven. Misschien is je monitor wel onscherp. Verder is mijn ervaring dat gewone monitoren vaak al na 3/4 jaar sterk in scherpte afnemen.

        Comment


        • #5
          als je je foto's bekijkt met windowsviewer trekken ze alemaal op niets .
          je moet je foto's bekijken met irfanview (kan je gratis downloaden)of met je software van canon ,de zoombrowser
          dit zal al een hemels verschil zijn

          Comment


          • #6
            Inderdaad: het programma waarmee je de foto's bekijkt is belangrijk. Zoals in een ander topic beschreven worden foto's bijna steeds verkleind om ze volledig voor te stellen op het scherm: vaak nemen foto's een grotere "oppervlakte" in dan het scherm groot is (scherm meestal 1024x768, maar foto's vaak in de orde 2400x1800 of nog meer). Het programma verkleint deze foto's dan en de manier waarop dit gebeurt is van groot belang.
            Indien je wil zien of er iets aan je monitor hapert dan moet je de foto's in originele grootte voorstellen, zodat ze meestal niet op je scherm passen en je op een of andere manier moet scrollen. In photoshop kan dit zeker en in ACDSee ook en alhoewel ik het nog niet geprobeerd heb zal dit waarsschijnlijk ook in irfanview mogelijk zijn.
            home page: http://cage.ugent.be/~hs
            reisblog: http://herser.wordpress.com
            foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

            Comment


            • #7
              Probeer deze supersnelle viewer is uit! Exif Image Viewer te vinden op bell.net/michal_k/
              Deze is gratis, en geeft een erg goed beeld. Ben benieuwd wat je er van vind.


              -------------------------------------------
              mvg. drh
              Albums: http://drh.fotopic.net http://img62.photobucket.com/albums/v190/chrisdrh/
              http://drh.pixelfish.be/

              "En waar doe ik het mee! met mijn 10D"

              Canon EF 28-135mm f3.5-5.6 IS USM
              Sigma AF 50-500/4.0-6.3 EX APO (HSM) -
              B+W kr 1,5 skylight 1,1 x filter

              -------------------------------------------
              Mvg, drh

              "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

              Comment


              • #8
                Hallo,

                Allemaal bedankt voor de reaktie's en tips.
                Eerst en vooral ik wist niet dat digitale foto's verscherpt moesten worden,ik heb dat nu wel geprobeerd via de filters verscherpen en onscherp masker in photoshop elements.
                Het resultaat is inderdaad een stuk beter
                Ik heb een paar foto's even in een testalbum gedaan,misschien dat iemand kan zeggen of de scherpte goed is of niet?
                De foto's staan op de volgende link:

                Ook denk ik,dat ik voortaan ga fotograferen in RAW omdat daar tevens ook een afbeelding in JPEG bij zit.
                Dan kan ik de RAW eventueel gebruiken als ik eens een print wil hebben en de JPEG gebruik ik dan voor op het web.
                Die jpeg is in ieder geval een stuk kleiner dan het grootste formaat dat ik nu gebruik misschien help dat ook iets om wat betere kwaliteit te behouden,omdat ik niet zoveel moet verkleinen dan via het grootste formaat,maar ook dat weet ik niet zeker?
                Het is inderdaad wel zo,als ik de foto op ware grote bekijk hij een stuk scherper is,dan bijvoorbeeld het webformaat van 800-533 pixels.
                Ook heb ik gezien dat het ene programma de foto's scherper laat zien dan het andere programma.
                Ik zal ook een foto verscherpen en eens laten printen op a4,om te kijken of dat mooi overkomt?
                Met het kopen van een monitor wil ik nog even wachten komt later wel.
                In ieder geval ben ik nu al een eind geholpen,nogmaals bedankt

                Oh ja, drh ik wilde jou link naar Exif Image Viewer bekijken,maar die werkt niet.(ik heb de link inmiddels gevonden,hier op de linkpagina,ik zal de viewer proberen en laat je weten wat ik er van vind.)
                Ik heb inmiddels de Exif Image Viewer gebruikt en het is inderdaad een fijn en snel programma,ook komen de foto's mooi over alleen heb ik het gevoel dat de foto's wat lichter zijn dan in andere programma's.
                Maar over het algemeen ben ik erg tevreden,dank je wel

                Groeten
                John

                Comment


                • #9
                  download breezebrowser eens en zet op 'high quality view'
                  d100 - 24-85 - 50 1.8

                  Comment


                  • #10
                    Als ik dit zo hoor dan ligt dit hoofdzakelijk aan je scherm waarop je werkt. De andere dingen die hier gezegd zijn doen inderdaad mischien ook wel ter zake, maar ik vermoed dat je met een scherm zit dat niet van zeer goede kwaliteit is. Dingen die je moet nakijken:

                    - De resulotie, welke je nu verzet hebt naar 1280x1024 (wat al mooi is).
                    - De refresh rate, dit vind je op de plaats waar je je resolutie kan veranderen in windows onder de knop "advanced" en dan bij het tabblad "monitor". Selecteer hierbij de hoogste refresh-rate die je kan selecteren. Minder dan 75hz is niet aangenaam, aangeraden is 85hz of hoger. Dit is vooral om een rustiger beeld te krijgen (wat ook de scherpte ten goede komt). Hoe hoger de mogelijke refreshrate op een hoge resolutie, hoe beter voor je ogen, de scherpte - en hoe beter (en duurder) je scherm.
                    - Probeer de degauss functie van je scherm. Dit is een optie die ergens in het OSD van je monitor moet zitten. Niet verschieten, je scherm gaat een kleine knal geven (sommige monitors doen dit bij het starten). Als je geen verschil ziet, dan heeft dit er niet veel mee te maken, maar het zou kunnen dat dit tot kleurfouten en onscherpte zorgt op het scherm. Als je echter een verschil ziet, dan mag je dit telkens doen als je weer onscherpte merkt. Let op - dit is niet iets dat je om de paar uur moet doen, je monitor slijt daardoor veel sneller.

                    Voor het oordelen over de scherpte van een foto altijd zorgen dat het zoom-level van het programma op 100% staat - anders wordt je foto inderdaad "vervormd" door de software.
                    Sleep is a poor substitute for coffee

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by KoFFiE
                      - De resolutie, welke je nu verzet hebt naar 1280x1024 (wat al mooi is).
                      Dat is nog maar de vraag, vrijwel alle beeldschermen hebben een verhouding van 4:3 (breedte:hoogte) de resolutie 1280x1024 heeft een verhouding van 5:4, dat betekent dat het beeld wordt uitgerekt, een circel wordt een ovaal en een voerkant een rechthoek. Een resolutie van 1280x960 is daarom vaak een betere keuze


                      - De refresh rate, dit vind je op de plaats waar je je resolutie kan veranderen in windows onder de knop "advanced" en dan bij het tabblad "monitor". Selecteer hierbij de hoogste refresh-rate die je kan selecteren. Minder dan 75hz is niet aangenaam, aangeraden is 85hz of hoger. Dit is vooral om een rustiger beeld te krijgen (wat ook de scherpte ten goede komt). Hoe hoger de mogelijke refreshrate op een hoge resolutie, hoe beter voor je ogen, de scherpte - en hoe beter (en duurder) je scherm.
                      Dat is niet waar!

                      Het beeld wordt niet scherper als je de refreshrate hoger zet, het wordt juist minder scherp simpelweg omdat het
                      "elctronenkanon" veel vaker per seconde het beeld moet verversen, wat uiteraard zorgt dat hij minder nauwkeurig wordt.

                      Het is wel zo dat het beeld rustiger lijkt en daardoor aangenamer is om naar te kijken.

                      Voor de rest klopt het wel

                      Maar waar hier nog aan voorbij wordt gegaan is de grootte van de monitor en de videokaart.

                      Teneerste, als je foto's geod wilt bekijken zul je een CRT monitor hebben (Ray Cathode Tuvbe, oftewel een grote ouderwetse, geen LCD). Bij de huidige LCD schermen worden de kleuren, afhankelijk van d emanier waarop je op het scherm kijkt anders weergegeven, verder is er vaak weinig contrast.

                      Als je foto's wilt bewerken dan ben je op dit moment erg anatrekkelijk om een 19 inch scherm te kopen, 20 of 21 inch kan ook, maar dat is vaak een stuk duurder. let wel op dat de erg goedkope schermen vaak allerlei "addertjes" onder het gras hebben zitten, doe voordat je wat koopt wel wat vooronderzoek.

                      Een monitor moet ook nog worden afgesteld, de standaard instellingen zijn vaak helemaal niet geschikt om foto's realistisch weer te geven, op internet zijn daar handleidingen over te vinden.

                      Als laatste is er nog de videokaart, die van tegenwoordig zitten bomvol met geheugen en 3D mogelijkheden, tenzij je spelletjes speelt of 3D animaties maakt heb je dat niet nodig, als je echter de videokaart gebuikt die in het moederbord zit verwerkt zou je er misschien goed doen om toch een "echte" videokaart aan te schaffen. Matrox maakt als een van de weinigen videokaarten die helemaal op 2D gericht zijn en dus ook een veel scherper 2D beeld geven dan de duurdere 3D kaarten.
                      <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

                      Comment


                      • #12
                        1. Als je foto's op zich scherp zijn, moeten ze op je monitor ook scherp overkomen, da's nogal wiedes; dus blijkbaar te wijten aan je monitor(of -instellingen). Een "goed fototoestel" is bij digitale fotografie niet voldoende, je hebt ook een uitstekende monitor nodig om betrouwbaar te kunnen werken. Goed is hier niet goed genoeg, neem dat gerust aan. En uitstekend is hier niet synoniem aan duur hoor.

                        2. Laat bij een goed fotolab eens een aantal foto's afdrukken op minstens 18x12, of beter ca. 19 x12,5 (7,5x5 inch) gezien 3:2 verhouding (kun je meteen ook de kleurweergave vergelijken). Photobox (www.photobox.ie) is zeer betrouwbaar en biedt hoge kwaliteit.

                        3. Op welke parameter staat je 300D ? Als die nog op standaard staat (parameter 1) dan wordt er in het toestel al verscherping (+1)toegepast. Kies hier liever parameter 2, gezien je dan "neutrale" instellingen hebt (scherpte, contrast etc. staan dan op 0). Alle DSLR's produceren ogenschijnlijk softere foto's dan de digitale compacten en prosumers, maar zeker niet softer dan analoge toestellen, dat lijkt mij een fabeltje. Voornaamste al dan niet noodzakelijke bewerkingen als "levels" en "unsharp mask" (bv. 60-1-1) doe je in Photoshop (- Elements).
                        Daarbij is scherpte ook subjectief; ikzelf hou helemaal niet van "overscherpte" foto's, da's volkomen onnatuurlijk en slechts bedoeld voor het grote publiek van leken.
                        En ook niet vergeten : kwalitatieve scherpte is ook afhankelijk van de gebruikte lens. Mocht je de 300D kitlens bezitten; die is helemaal niet slecht hoor. EDIT:te laat gezien dat je die inderdaad hebt.

                        Ludovic
                        EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                        BD0118BE

                        Comment


                        • #13
                          Bedankt voor de reaktie's.

                          Mijn monitor staat op 60 Hz ik heb geprobeerd omdat te verzetten,maar dan krijg ik de melding out of range.
                          Ik denk gewoon dat mijn monitor te oud is en te eenvoudig ten op zichte van andere monitoren.
                          Ook de videokaart is gewoon de standaard kaart die in de pc zit.
                          Ik heb gewoon een eenvoudige homecomputer de Compaq pressario van ongeveer 4 jaar oud.
                          Want ik denk als ik een nieuwe monitor moet hebben,beter gelijk een nieuwe pc koop.
                          Mijn Camera 300D staat op parameter 1 ik zal de camera eens op parameter 2 zetten en een aantal foto's maken,en dan kijken naar het resultaat.
                          Ook zal ik eens wat foto's laten printen.

                          Bedankt

                          Comment


                          • #14
                            het zal wel aan de monitor liggen, ik verscherp bijna nooit een foto. Alleen kleuren, contrast, levels enz.. Ik vind mijn foto's toch scherp in Windows viewer. Het zou mij al heel gek lijken dat die foto's minder scherp weergeeft als dat ik ze open met photoshop.

                            Comment


                            • #15
                              Al bij al weer bruikbare tips
                              Het is in dit geval een combi van zaken die spelen, zowel software als monitor die mee kunnen werken aan een beter resultaat.
                              http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

                              Comment

                              Working...
                              X