Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Java en Bali

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Java en Bali

    Hallo allemaal,

    Ik ga zeer binnenkort op rondreis naar Bali en Java. Wat mij opvalt is dat de zon opkomt om 6h en terug onder gaat om 18h, relatief vroege zonsondergangen dus...
    Mijn huidige setup is :

    * Nikon D610
    * Nikon 24-85mm kitlens (overdag)
    * Nikon AF-S 50mm f1.4G ('s avonds of voor portretfoto's met mooie bokeh)
    * 3 x 64 GB Sandisk geheugenkaarten
    * Lowepro Flipside 300 foto-rugzak
    * Sony DSC-HX9-V als extra cameraatje (16x zoom)

    Ik neem geen tele-lens mee omdat ik tegen het gewicht en volume op kijk.
    De 85mm kan ook 127,50mm worden in crop mode (DX) : er blijven dan wel maar 10 mpix over maar het vehinderd dat ik een telelens moet meenemen.

    Zijn er zaken die jullie mij ook kunnen aanraden, of eventueel toch nog extra lenzen die jullie zouden meenemen ?

  • #2
    Re: Java en Bali

    Oorspronkelijk geplaatst door hgwells Bekijk bericht
    ... Wat mij opvalt is dat de zon opkomt om 6h en terug onder gaat om 18h, relatief vroege zonsondergangen dus...
    je hebt daar ook bijna geen zons op of ondergang.
    tis plots stik donker daar.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Java en Bali

      Dat komt omdat de zon daar loodrecht naar beneden gaat. (Indonedië ligt bijna op de evenaar).
      Stikdonker, dan ga ik mijn 50mm f1.4 wel kunne gebruiken ! :-)

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      je hebt daar ook bijna geen zons op of ondergang.
      tis plots stik donker daar.
      grt,bouk.

      Comment


      • #4
        Re: Java en Bali

        Oorspronkelijk geplaatst door hgwells Bekijk bericht
        Dat komt omdat de zon daar loodrecht naar beneden gaat. (Indonedië ligt bijna op de evenaar).
        aai no.
        ben daar als zeeman vaak geweest.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Java en Bali

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          je hebt daar ook bijna geen zons op of ondergang.
          tis plots stik donker daar.
          grt,bouk.
          Niet overdrijven hé Bouk, er vallen daar prima zonsondergangen te fotograferen hoor:



          En, aan de T.S. gericht: ik blijf erbij, zeg het elke keer opnieuw: koop een reislens, de zo verguisde "megazoom" jawel, kun je tenminste nog eens heerlijk inzoomen op details die er toe doen:
          ( in geval van de D610 moet dat dan de 28-300 Nikkor worden, beter dan diens Dx tegenhanger de 18-200 zowel mechanisch als optisch. )




          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Java en Bali

            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            Niet overdrijven hé Bouk, er vallen daar prima zonsondergangen te fotograferen hoor:
            je weet wel wat ik bedoel.
            zeker als je er geweest bent.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Java en Bali

              OK. maar ik zou niet zonder mijn 24 kunnen. is volgens mij de enige optie om ook groothoek te kunnen gaan.
              (immens verschil tussen 24mm en 28mm). Als ik de 28-300 zou kopen, moet ik er gelijk een 16-35 of zo bijkopen en dan moet je teveel van lens wisselen.
              Dit houd mij tegen om een 28-300mm te kopen.
              Erger nog : ik heb voor FX gekozen omdat de 24-85 bestond. de 18-105 van de dx modellen begint pas bij 18mm ( fx : 27mm).
              Ik heb ooit een DX Nikon gehad met 18-200 en de 18mm stoorde mij mateloos. (niet breed genoeg).


              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              En, aan de T.S. gericht: ik blijf erbij, zeg het elke keer opnieuw: koop een reislens, de zo verguisde "megazoom" jawel, kun je tenminste nog eens heerlijk inzoomen op details die er toe doen:
              ( in geval van de D610 moet dat dan de 28-300 Nikkor worden, beter dan diens Dx tegenhanger de 18-200 zowel mechanisch als optisch. )

              Comment


              • #8
                Re: Java en Bali

                Oorspronkelijk geplaatst door hgwells Bekijk bericht
                OK. maar ik zou niet zonder mijn 24 kunnen. is volgens mij de enige optie om ook groothoek te kunnen gaan.
                (immens verschil tussen 24mm en 28mm). Als ik de 28-300 zou kopen, moet ik er gelijk een 16-35 of zo bijkopen en dan moet je teveel van lens wisselen.
                Dit houd mij tegen om een 28-300mm te kopen.
                Erger nog : ik heb voor FX gekozen omdat de 24-85 bestond. de 18-105 van de dx modellen begint pas bij 18mm ( fx : 27mm).
                Ik heb ooit een DX Nikon gehad met 18-200 en de 18mm stoorde mij mateloos. (niet breed genoeg).
                Ja ik neem ook altijd een groothoek mee, in mijn geval nu de 14-24, gelijk heb je: groothoek is ook onmisbaar en dus moet je regelmatig wisselen van lens. Daarom heb je dan ook een dure FF DSLR aangeschaft, omdat je daarmee die mogelijkheden tenvolle kunt benutten. Toch?
                Met zo'n 28-300 blijft het aantal lenswissels toch beperkt. Ik kwam ooit een man tegen in het noorden van Thailand, met een D700. Die sleepte constant een hele koffer met zich mee met primes. Tja, als je alleen reist of als je reisgeno(ten ) zelf allemaal fotofreaks zijn kun je je dat misschien permitteren.


                Walter
                D850

                Comment


                • #9
                  Re: Java en Bali

                  Hallo allemaal,
                  Ben net terug van mijn reis naar Indonesië. (Java en Bali)
                  Was met de D610 + 24-85mm en 50mm f1.4. Ruimschoots voldoende.
                  De 24 mm was voldoende voor alle wideangle shots. 24 mm shots hebben het voordeel dat je ze heel makkelijk kan combineren in een panorama-programma (in PS Elements 11).
                  Ik ben heel blij met de D610 grote resolutie en dynamiek in de foto's.
                  Samples volgen.

                  Comment

                  Working...
                  X