Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb het licht gezien!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik heb het licht gezien!

    Dit moet er even uit...

    Ik ben nu een jaar of 2 intensief bezig met een DSLR. Dus ik begon met het bestuderen van de belichtingsdriehoek en deze toe te passen in full manual. In het begin ging dat heel lastig om alle verbanden te leggen tussen diafragma, sluitertijd en ISO maar oefening baart kunst en mijn foto's begonnen er steeds beter en beter uit te zien. Ik ruilde mijn kitlens in voor een pro zoom met fixed f/2.8 en een prime met f/1.8, met het idee dat ik super foto's ging hebben, het hielp een beetje maar het was niet de grote revolutie ik had gehoopt. In donkere omgevingen heb je -ook met een lichtsterke lens tvw 1500€- nog steeds het gevoel dat je ofwel naar te trage shutters moet gaan of hoge, noisy ISO's.

    Ik heb er een jaar lang de kunst van gemaakt om zoveel mogelijk licht op te vangen op een zo laag mogelijke ISO, maar dit resulteerde steeds in ruis of bewegingsblur. Flash wou ik niet gebruiken omdat mijn ingebouwd flitsertje altijd zo'n lelijke resultaten gaf, dus ik liet flash voor wat het was.

    Een vriendin van mij legde me uit dat het ingebouwd flitsertje en een grote on-camera flits een wereld van verschil is dus leende ze mij een Nikon Speedlight en legde alles uit over de kracht van een flash, het bouncen en difusen van flash. En de hemelpoorten gingen open. Na wat oefening en mijn uitgebreide voorkennis over de manual settings begonnen mijn foto's er eindelijk uit te zien als die van een professional.

    IK was zo verbaasd en gelukkig met het resultaat dat ik het nu even wil roepen aan al mijn collega-hobby-fotografen die met hetzelfde problemen kampen.

    WEES NIET BANG VAN FLASH!
    HET IS NIET ZO MOEILIJK ALS HET LIJKT!
    INVESTEER IN EEN GOEDE EXTERNE FLITS EN JE FOTO'S WORDEN 10X BETER! (mits je h'm goed gebruikt natuurlijk ;-))

    en aan Nikon, Canon, ... : stop met die built-in flitsertjes die idereen een afkeer doet krijgen van flash!

  • #2
    Re: Ik heb het licht gezien!

    Toon eens een paar voorbeelden.

    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Ik heb het licht gezien!

      En haal nu die flash van je camera en verdiep je in het strobist verhaal!

      Comment

      Working...
      X